Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Biologi
Tema: Hälsa och livsstil
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur livsstilsval, kost och fysisk aktivitet påverkar hälsa och välbefinnande, samt att uppmuntra till reflektion kring mental hälsa och dess betydelse för en aktiv livsstil.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna förståelse för hur livsstilsval påverkar hälsa och välbefinnande. Fokuset ligger på kost, fysisk aktivitet, mental hälsa och hur dessa faktorer arbetar tillsammans för att främja en god hälsa.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur kost och fysisk aktivitet påverkar hälsan. Eleven kan också ge exempel på sunda livsstilsval och diskutera deras betydelse för mental och fysisk hälsa.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett proteinrikt livsmedel?
A) Pasta
B) Äpple
C) **Kyckling**
D) Smör - Hur många minuter av fysisk aktivitet rekommenderas per vecka?
A) 30 minuter
B) **150 minuter**
C) 60 minuter
D) 90 minuter - Vilket näringsämne är främst ansvarigt för att ge energi?
A) **Kolhydrater**
B) Fetter
C) Vitaminer
D) Mineraler - Vad är en viktig aspekt av mental hälsa?
A) Att vara fysisk aktiv
B) **Stresshantering**
C) Att äta mycket socker
D) Att sova lite - Vilket livsmedel är ett exempel på ohälsosam mat?
A) Grönsaker
B) **Sötsaker**
C) Frukt
D) Fullkornsbröd - Vad är tallriksmodellen ett exempel på?
A) En träningsmetod
B) **En kostmodell**
C) En typ av vitaminer
D) En form av stresshantering - Vad innebär en hälsosam livsstil?
A) Att bara träna
B) **Balans mellan kost och aktivitet**
C) Att alltid äta fet mat
D) Att aldrig äta grönsaker - Vilket av följande är en rekommenderad typ av fysisk aktivitet?
A) Att sitta stilla
B) **Löpning**
C) Att alltid vara hemma
D) Att bara lyfta vikter - Vad är en av de viktigaste funktionen av vitaminer?
A) **Nödvändiga för kroppens funktion**
B) Ge energi
C) Bygga muskler
D) Bara smakförstärkare - Hur många huvudgrupper av näringsämnen finns det?
A) 5
B) 6
C) **7**
D) 10 - Vilken typ av mat ger mest energi?
A) **Fetter**
B) Kolhydrater
C) Proteiner
D) Vitaminer - Vilken typ av träning är bra för mental hälsa?
A) **Yoga**
B) Styrketräning
C) Löpning med hög intensitet
D) Ingen träning - Vad innebär balansen i kosten?
A) Att bara äta grönsaker
B) **Att äta olika typer av livsmedel**
C) Att undvika all mat
D) Att bara äta kolhydrater - Hur kan sociala relationer påverka hälsan?
A) Ingen effekt
B) **Främjar känslomässigt stöd**
C) Gör att man mår sämre
D) Påverkar bara fysisk hälsa - Vad är vikten av variation i kosten?
A) **För att få alla näringsämnen**
B) För att det ser fint ut på tallriken
C) För att alltid äta samma sak
D) För att man ska bli mätt snabbare
Resonerande frågor
- Diskutera hur kost och fysisk aktivitet kan påverka en persons livskvalitet.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktik och reflektera över sina egna liv. - Ge exempel på hur man kan hantera stress genom livsstilsval.
Frågan ger plats för att analysera och reflektera över vikten av mental hälsa. - Hur kan unga människor främja en hälsosam livsstil i sina vänskapskretsar?
Eleverna kan resonera om sociala interaktioner och deras koppling till hälsa. - Vilka kostförändringar kan göras för att öka energinivåerna?
Eleverna blir medvetna om sin kost och hur den påverkar deras dagliga liv. - Reflektera över vilken typ av fysisk aktivitet som passar bäst för dig och varför.
Detta ger utrymme för personlig reflektion och insikt. - Hur kan sömn och återhämtning påverka ens hälsostatus?
Frågan ger tillfälle att diskutera vikten av att ta hand om sin kropp och själ. - Beskriv hur man skapar en balanserad hälsoplan för en vecka.
Genom denna fråga utmanas eleverna att tillämpa sina kunskaper praktiskt. - Vilken roll har media och reklam i att påverka våra livsstilsval?
Denna fråga uppmanar till kritisk reflektion över omvärlden och dess påverkan.
Bedömning
Poängbedömning:
- Faktafrågor: Max 15 poäng, 1 poäng per fråga
- Resonerande frågor: Max 8 poäng, 1 poäng per fråga
För betygsnivå E krävs totalt 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betygsnivå A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).