Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Engelska

Tema: Globaliseringens påverkan på språkutveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring globaliseringens påverkan på språkutveckling, hur engelska språket sprids och förändras i en globaliserad värld, samt att ge eleverna möjlighet att reflektera över språkets roll i kulturella och sociala kontexter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om globaliseringens effekter på språkutveckling, inklusive hur engelska språket sprids och utvecklas genom kulturella och ekonomiska utbyten. Eleverna ska få reflektera över språkets roll i en globaliserad värld och hur språket förändras och anpassas i olika kulturella och sociala kontexter.

Kunskapskrav

  • Eleven kan läsa och förstå olika texter, samt identifiera och sammanfatta huvuddrag i texter om globalisering och språkutveckling.
  • Eleven kan delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter i frågor som rör globalisering och språk.
  • Eleven kan formulera sig i tal och skrift i sammanhang relaterade till globaliseringens språkliga påverkan.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad menas med globalisering?
    A) Ökad isolering mellan länder
    B) Ökad kontakt och utbyte mellan länder
    C) Minskade språkliga skillnader
    D) Ingen påverkan på språkutveckling
  2. Vilket språk förväntas påverkas mest av globaliseringen?
    A) Franska
    B) Tyska
    C) Engelska
    D) Spanska
  3. Hur sprids engelska språket i världen?
    A) Genom isolerade kulturer
    B) Genom kulturella och ekonomiska utbyten
    C) Enbart i Europa
    D) Genom att folk flyttar tillbaka till sina ursprungsländer
  4. Vilken av följande faktorer bidrar inte till språklig förändring?
    A) Global handel
    B) Kulturell utbyte
    C) Stagnation i kommunikation
    D) Sociala medier
  5. Vilket av följande ord kan ha införlivats i engelska språket genom globaliseringen?
    A) Emoji
    B) Riktning
    C) Plats
    D) Tystnad
  6. Vilken roll har sociala medier i språket?
    A) Ingen roll alls
    B) Främjar språklig förändring
    C) Begränsar språktillämpning
    D) Håller gamla uttryck levande
  7. Vad kännetecknar språklig förändring?
    A) Inkorporering av nya ord och uttryck
    B) Inga förändringar över tid
    C) Förbise språklära
    D) Minska variationer i språket
  8. Vilken aspekt av globalisering är mest relevant för språkutveckling?
    A) Ekonomiska aspekter
    B) Kulturella utbyten
    C) Tematiskt förfall
    D) Språkets ursprung
  9. Vad innebär att ett språk anpassas?
    A) Att det förändras för att passa nya kontexter
    B) Att det försvinner
    C) Att alla talar samma språk
    D) Inga förändringar
  10. Vilket är en konsekvens av globalisering på språkutvecklingen?
    A) Ingen förändring på språk
    B) Ökad användning av engelska världen över
    C) Färre språk talas
    D) Alla språk dör ut
  11. Vad kan man anta om språk inom en globaliserad kontext?
    A) De kommer att fortsätta att förändras och utvecklas
    B) De stannar oförändrade
    C) Ingen påverkan av kreativitet
    D) Språk lyssnas inte på
  12. Huruvida engelska har blivit lingua franca, vad betyder detta?
    A) Ett dött språk
    B) Ett gemensamt språk för många
    C) Enbart ett akademiskt språk
    D) Ingen betydelse i världen
  13. Hur kan kulturella utbyten påverka språket?
    A) Förhindrar språkanvändning
    B) Skapar nya sätt att kommunicera och nya ord
    C) Glömmer bort gamla uttryck
    D) Håller kulturer isolerade
  14. Vad innebär globala språks spridning på internet?
    A) Att ingen använder dem
    B) Att de sprids snabbare och når fler människor
    C) Att språken dör
    D) Att språken inte förändras
  15. Vilken av följande är en påverkan av globaliseringen på lokala språk?
    A) Ingen påverkan
    B) Att de kan riskera att försvinna
    C) Att de blir mer populära
    D) Att de förblir statiska

Resonerande frågor

  1. Diskutera vilka språkliga förändringar ni ser i engelska språket idag på grund av globalisering.
    Syftet är att ge elever möjlighet att formulera sina observationer och dra samband mellan fenomen i språkutveckling och globalisering.
  2. Hur kan engelska språket fungera som ett verktyg för att främja interkulturell kommunikation?
    Eleverna uppmanas att resonera kring språkets betydelse i olika kulturer och dess roll i kommunikationen.
  3. Vilken påverkan har sociala medier haft på språklig förändring och blandning av kulturer?
    Genom denna fråga utforskar eleverna den moderna teknologins effekt på språk och kommunikation.
  4. Ge exempel på nya uttryck i engelska som ni tror har kommit från globaliseringen och diskutera deras användning.
    Eleverna får möjlighet att visa förståelse och djupgående analys av språkets förändringar.
  5. Hur kan ni se att globalisering påverkar fler än bara språket?
    Här ges eleverna chans att relatera språkutveckling till bredare samhällsförändringar och interaktioner.
  6. Vilken roll spelar ungdomar i att forma engelska språket idag?
    Eleverna kan reflektera över hur den yngre generationen påverkar språket och dess utveckling.
  7. Hur kan förståelsen av globaliseringens påverkan på engelska hjälpa er i framtida kommunikation?
    Genom denna fråga uppmanas eleverna att tänka på praktisk tillämpning av det lärda i verkliga scenarion.
  8. Reflektera över hur ni som individer kan bidra till språket i en globaliserad värld.
    Syftet är att stimulera personlig insikt om språkets roll i global kommunikation.

Bedömning

Provets poängsättning är uppdelad i två delar: faktafrågor och resonerande frågor.

Faktafrågor: Varje fråga är värd 1 poäng, vilket ger maximalt 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga är värd 3 poäng, vilket ger maximalt 24 poäng.

För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).