Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Engelska – Mänskliga rättigheter och jämställdhet

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Engelska

Tema: Mänskliga rättigheter och jämställdhetsfrågor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och diskutera teman kring mänskliga rättigheter och jämställdhet, samt att kunna uttrycka sina åsikter och formulera argument på engelska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska öka elevernas engelska språkkunskaper genom att fokusera på hur mänskliga rättigheter och jämställdhet uttrycks i engelska texter och tal. Eleverna kommer att läsa relevanta artiklar, diskutera dessa teman på engelska och arbeta med att formulera argument och åsikter kopplade till mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Kunskapskrav

  • Eleven kan läsa och förstå texter av olika slag och sammanfatta innehållet.
  • Eleven kan delta i diskussioner om mänskliga rättigheter och jämställdhet, samt formulera sina åsikter på engelska.
  • Eleven kan skriva en text där de uttrycker sina tankar och gör kopplingar till teman om mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder termen “human rights”?
A. Rättigheter som skyddar djur
B. Rättigheter som gäller för människor
C. Rättigheter som handlar om miljön
D. Rättigheter som handlar om sjukvård

2. Vilket av följande är ett exempel på diskriminering?
A. Att hjälpa en vän
B. Att neka någon att jobba på grund av deras kön
C. Att ge råd till någon
D. Att acceptera alla människor

3. Vad innebär jämställdhet?
A. Att alla människor ska ha samma rättigheter och möjligheter
B. Att bara kvinnor ska ha rättigheter
C. Att män ska ha fler rättigheter än kvinnor
D. Att endast vuxna ska ha rättigheter

4. Vilken organisation jobbar med att skydda mänskliga rättigheter?
A. WHO
B. UNESCO
C. Amnesty International
D. Greenpeace

5. Vilket av följande uttryck handlar om ojämlikhet?
A. “Every voice matters.”
B. “Some people have more rights than others.”
C. “We are all equals.”
D. “Unity in diversity.”

6. Vad betyder “discrimination”?
A. Rätt att välja
B. Att särbehandla någon negativt
C. Att stötta någon
D. Ingen betydelse

7. Vilket av följande påståenden är sant?
A. Mänskliga rättigheter gäller bara i vissa länder.
B. Jämställdhet handlar bara om kvinnor.
C. Mänskliga rättigheter gäller alla människor överallt.
D. Diskriminering är alltid laglig.

8. Vad innebär “gender equality”?
A. Att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter.
B. Att bara kvinnor ska ha rättigheter.
C. Att män ska tjäna mer pengar.
D. Att kvinnor ska vara underordnade män.

9. Vilket begrepp handlar om att behandla alla lika?
A. Diskriminering
B. Ojämlikhet
C. Fördomar
D. Jämställdhet

10. Vad är en insändare?
A. En typ av förord
B. En artikel i en vetenskaplig tidskrift
C. En text där man ger sin åsikt om en fråga
D. En skönlitterär berättelse

11. Vilket av följande påstående är ett exempel på mänskliga rättigheter?
A. Rätt att äga en bil
B. Rätt att få en gratis utbildning
C. Rätt att bestämma över andra
D. Rätt att få betalt

12. Vilken roll spelar språk i att stödja mänskliga rättigheter?
A. Språk är oviktigt
B. Språk hjälper oss att sprida budskap och skapa medvetenhet.
C. Språk hindrar oss från att kommunicera.
D. Språk är endast viktigt i konst.

13. Vad kan vi göra för att främja mänskliga rättigheter?
A. Ignorera problem
B. Diskutera tema
C. Dela information och engagera oss
D. Låta andra sköta det

14. Varför är insändare viktiga?
A. De ger en plattform för att uttrycka åsikter.
B. De är alltid positiva.
C. De är inte nödvändiga.
D. De är bara för människor som har makt.

15. Vad är en viktig del av att utbilda sig om mänskliga rättigheter?
A. Att veta allt
B. Att engagera sig endast för sig själv
C. Att förstå andra kulturer
D. Att inte lära sig om historia

Resonerande frågor

1. Varför är det viktigt att diskutera mänskliga rättigheter och jämställdhet i dagens samhälle?
Syftet är att främja förståelse för aktuella frågor och hur de påverkar individen och samhället.

2. På vilka sätt kan vi hjälpa andra som upplever diskriminering eller ojämlikhet?
Frågan ger möjlighet att resonera kring aktiva åtgärder och medmänsklighet.

3. Hur kan vi använda vårt språk för att förespråka mänskliga rättigheter?
Att reflektera över språkets makt och betydelse är centralt för medvetenhet och påverkan.

4. Kan du ge exempel på hur mänskliga rättigheter har förändrats över tid?
En viktig diskussion om historiska perspektiv och utveckling av rättigheter.

5. Hur kan kunskap om mänskliga rättigheter påverka oss som individer?
Detta syftar till att belysa den personliga påverkan och ansvar vi har.

6. Vilka utmaningar finns kvar kring mänskliga rättigheter idag?
Detta ger en förståelse för fortsatta problem och områden som behöver arbete.

7. Hur kan utbildning bidra till att främja jämställdhet?
En utforskning av utbildningens roll i att förändra attityder och skapa medvetenhet.

8. Vilken roll har sociala medier i att sprida budskap om mänskliga rättigheter?
En diskussion om modern kommunikation och dess effekter på aktivism.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Av dessa ger faktafrågorna 1 poäng var och resonerande frågorna ger 3 poäng var. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp