En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Engelska – Politik och samhällsfrågor

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Ord och fraser relaterade till politik och samhällsfrågor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av centrala begrepp inom politik och samhällsfrågor, samt deras förmåga att använda engelska i diskussion och skriftligt uttryck relaterat till detta tema.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på språkets roll i politik och samhällsfrågor, inklusive att diskutera aktuella frågor och använda ord och fraser som är centrala inom dessa områden. Eleverna ska få utveckla sina kunskaper om hur språk formar våra uppfattningar om makt, rättvisa och rättigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter om aktuella samhällsfrågor. Eleven kan läsa och förstå texter om politik och samhälle samt identifiera och sammanfatta relevanta delar. Eleven kan formulera sig på engelska i diskussioner relaterade till politik och samhällsfrågor.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder termen “demokrati”?
A) En typ av styre där medborgarna har möjlighet att påverka beslut
B) En tvångsmetod för att styra människor
C) Ett system där folket har makt att rösta och bestämma
D) En metod för att skapa jämlikhet i samhället

2. Vilken av följande är en mänsklig rättighet?
A) Rätt att äga egendom
B) Rätt att få utbildning
C) Rätt att resa fritt
D) Rätt att bli rik

3. Vad innebär “rättvisa”?
A) Att alla är lika
B) Att ge varje person vad de förtjänar
C) Att vara trevlig mot alla
D) Att skapa regler utan undantag

4. Vilket av följande är ett exempel på en politisk fråga?
A) Klimatförändringar
B) Matlagning
C) Sport
D) Klädstilar

5. Vad innebär att vara medborgare i en demokrati?
A) Att bara följa lagarna
B) Att delta i val och uttrycka åsikter
C) Att bo i ett land
D) Att betala skatt

6. Vilken term beskriver att alla människor ska behandlas lika?
A) Demokrati
B) Jämlikhet
C) Oligarki
D) Maktfördelning

7. Vad är syftet med en debatt?
A) Att vinna över andra
B) Att få prata länge
C) Att diskutera och dela åsikter
D) Att vara tyst

8. Vilket av följande kroppsdelar används för att lyssna i en diskussion?
A) Ögon
B) Öron
C) Händer
D) Fötter

9. Vad kan språk påverka i samhällsdebatten?
A) Endast känslor
B) Åsikter och uppfattningar
C) Kläder
D) Matpreferenser

10. Vilket av följande beskrev förmågan att uttrycka sig?
A) Att skriva bara
B) Att inte prata nu
C) Att kunna kommunicera effektivt
D) Att ha många ord

11. Vad betyder termen “argument’?
A) En åsikt som stöds av fakta
B) En bara känsla
C) En typ av mat
D) En osäker känsla

12. Vad handlar frågor om mänskliga rättigheter om?
A) Kläder
B) Grundläggande rättigheter för individer
C) Skolor
D) Förmåner

13. Inom vilket ämnesområde diskuteras ofta “ekonomi”?
A) Sport
B) Musik
C) Kläder
D) Politik och samhällsfrågor

14. Vad innebär att diskutera?
A) Att tystna
B) Att prata och utbyta åsikter
C) Att bara lyssna
D) Att förlora

15. Vilka är medborgarnas rättigheter i en demokrati?
A) Att inte få rösta
B) Att stanna hemma
C) Att alltid ha fel
D) Att rösta och delta i beslutsamtal

Resonerande frågor

1. Vilka politiska frågor anser ni är mest relevanta idag och varför?
Syftet är att eleverna ska formulera och argumentera för sina åsikter, vilket visar djup kunskap.

2. Hur kan språk användas för att påverka åsikter i samhället? Ge exempel på detta.
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt och ge konkreta exempel som visar deras förståelse.

3. Vad innebär det att vara informerad medborgare i en demokrati, och hur kan språk hjälpa oss i det?
Denna fråga utmanar eleverna att reflektera över medborgarskap och språkets betydelse.

4. På vilket sätt kan ungdomar påverka politiska frågor i samhället?
Att få tänka i termer av engagemang och aktivism, vilket uppmuntrar till delaktighet.

5. Hur viktig tycker du att debattkulturen är för demokratin?
Eleverna ska överväga kulturella aspekter av samhällsengagemang.

6. Kan ni ge exempel på hur media påverkar våra åsikter om politik?
En möjlighet för eleverna att koppla media till politiska diskussioner och analysera dess inverkan.

7. Hur kan vi, som samhälle, arbeta för att förbättra demokratiska processer?
Inspirerar till diskussion kring samhällsutveckling och inkludering.

8. Vad gör ett argument starkt i en diskussion?
Frågan kräver att eleverna analyserar argument och formulerar effektiva strategier.

Bedömning

Provets totalpoäng är 30. Faktafrågorna ger 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna ger 3 poäng per fråga. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).