En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Engelska – Sociala medier och deras effekter






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Engelska

Tema: Sociala medier och deras effekter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur sociala medier påverkar individer och samhällen, samt deras förmåga att kritiskt reflektera kring ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Det centrala innehållet som provet ämnar testa är: “Diskussioner kring mediernas roll som informationsspridare och deras inverkan på människors identitet och relationer.” samt “Frågor kring digital kommunikation och dess sociala, etiska och rättsliga aspekter.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven inkluderar:

  • Eleven kan beskriva översiktligt hur sociala medier används och vilken funktion de har i kommunikationen.
  • Eleven kan ge exempel på olika perspektiv på sociala frågor som rör sociala medier, inklusive risker och möjligheter.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande plattformar betraktas som sociala medier?
    • A. Google
    • B. **Facebook**
    • C. Wikipedia
    • D. Amazon
  2. Vad innebär begreppet “digital fotavtryck”?
    • A. Att vara anonym på nätet
    • B. **Den information som finns kvar om en person på internet**
    • C. Att dela sin platsinformation
    • D. Att använda VPN-tjänster
  3. Vilken är en positiv effekt av sociala medier?
    • A. **Nätverksbyggande**
    • B. Nätmobbning
    • C. Beroende
    • D. Falska nyheter
  4. Vad är en av nackdelarna med sociala medier?
    • A. Inspiration
    • B. **Mobbning**
    • C. Informationsdelning
    • D. Möjligheten till kontakt
  5. Vilken roll har sociala medier i politiska diskussioner?
    • A. Ingen roll
    • B. **En viktig roll**
    • C. En minimal roll
    • D. Enbart en negativ roll
  6. Hur kan sociala medier påverka psykisk hälsa?
    • A. **Negativt genom jämförelser**
    • B. Positivt genom stödgrupper
    • C. Ingen påverkan
    • D. Enbart positiv påverkan
  7. Vilken av följande är inte en funktion av sociala medier?
    • A. Att dela bilder
    • B. **Att skicka brev via post**
    • C. Att skapa evenemang
    • D. Att chatta
  8. Vad kan vara ett exempel på digitalt innehåll som delas på sociala medier?
    • A. **Videor**
    • B. Tidningar
    • C. Böcker
    • D. Broschyrer
  9. Vilken strategi är viktig för att använda sociala medier på ett säkert sätt?
    • A. Att dela personlig information
    • B. **Att skydda sin integritet**
    • C. Att alltid vara online
    • D. Att inte följa andra
  10. Vad är en av de etiska aspekterna av sociala medier?
    • A. **Källkritik**
    • B. Hastighet på inlägg
    • C. Antal följare
    • D. Reklamintäkter
  11. Varför är det viktigt att diskutera sociala medier i skolan?
    • A. **För att förstå deras påverkan och hantera risker**
    • B. För att lära sig att skapa inlägg
    • C. För att få fler följare
    • D. För att blogga
  12. Vilken aspekt av sociala medier kan påverka vår identitet?
    • A. **Vissa inlägg och interaktioner**
    • B. Ämnen i skolarbeten
    • C. Sportaktiviteter
    • D. Fritidsintressen
  13. Vad innebär “sociala frågor” i samband med sociala medier?
    • A. **Diskussioner om etik och ansvar**
    • B. Betyg på inlägg
    • C. Antal kommentarer
    • D. Gällande lagar
  14. Vad är ett sätt att ge konstruktiv feedback på sociala medier?
    • A. Att bara ge beröm
    • B. **Att ge både ris och ros**
    • C. Att kritisera utan grund
    • D. Att ignorera andras inlägg

Resonerande frågor

  1. Hur har användningen av sociala medier förändrat sättet vi kommunicerar med varandra? Syftet är att förstå både de positiva och negativa konsekvenserna av denna förändring.
  2. Vilken roll tror ni att sociala medier spelar i politiska diskussioner och samhällsengagemang? Ge exempel på historiska händelser. Detta ger eleverna möjlighet att analysera och koppla samman sociala medier med verkliga händelser.
  3. Om ni skulle kunna ge ett råd till er själva eller andra om användning av sociala medier, vad skulle det vara? Genom att formulera råd visar eleverna förståelse för god praxis och kritiskt tänkande.
  4. Diskutera hur sociala medier kan påverka vår självbild. Detta uppmuntrar eleverna att reflektera över sina egna erfarenheter och sina relationer med sociala medier.
  5. Hur påverkar algoritmer vår informationskonsumtion på sociala medier? Frågan uppmanar eleverna att fundera på hur algoritmer formar deras online-upplevelse och hur de kan kritiskt granska källor.
  6. Vilka åtgärder kan vidtas för att minska negativa effekter av sociala medier? Eleverna får möjlighet att föreslå lösningar och se den större bilden av ansvar och medvetenhet.
  7. Vilka sociala rörelser har gynnats av sociala medier? Beskriv deras påverkan. Detta ger eleverna möjlighet att koppla teori till specifika exempel och reflektera över social påverkan.
  8. Varför är det viktigt med källkritik när det kommer till information på sociala medier? Här får eleverna möjlighet att bevisa sin förståelse för vikten av att verifiera källor.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar, och det finns 15 faktafrågor vilket ger max 15 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera för djup och insikt, med 8 frågor som ger max 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



×