Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Geografi – Kartor

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Kartor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevers kunskaper om kartor, deras användning, och olika typer av kartor samt att främja förståelsen för hur kartor representerar information om vår värld.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Förmågan att använda kartor och andra geografiska representationsformer för att förstå och beskriva geografiska relationer.”

Kunskapskrav

  • Eleverna ska kunna beskriva och förklara geografiska fenomen med hjälp av kartor.
  • Eleverna ska kunna använda kartor för att hitta väg och förstå rumsliga relationer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken typ av karta visar politiska gränser?
    a) Fysiska kartor
    b) Politisk karta
    c) Tematisk karta
    d) Topografisk karta
  2. Vad visar en skala på en karta?
    a) Avstånd i kilometer
    b) Förhållandet mellan avstånd på kartan och verkligheten
    c) Höjdskillnader
    d) Befolkningstäthet
  3. Vilken färg används oftast för att visa vatten på en karta?
    a) Grön
    b) Blå
    c) Gul
    d) Röd
  4. Vad kallas den linje som ligger vid 0° longitud?
    a) Ekvatorn
    b) Nollmeridianen
    c) Tropiken
    d) Polcirkeln
  5. Vilken typ av karta används främst för att visa fysiska landskap?
    a) Tematisk karta
    b) Politisk karta
    c) Topografisk karta
    d) Klimat karta
  6. Vad är en geologisk karta?
    a) En karta som visar vägar
    b) En karta som visar berggrunder och jordlager
    c) En karta som visar befolkningstäthet
    d) En karta som visar väderförhållanden
  7. Vad betyder “topografi”?
    a) Beskrivning av landets fysiska egenskaper
    b) Studiet av befolkningsmängd
    c) Skalan på en karta
    d) Politisk indelning
  8. Vilken typ av karta är mest användbar för vandring?
    a) Tematisk karta
    b) Politisk karta
    c) Topografisk karta
    d) Världskarta
  9. Vad kallas den vattenlinje som avgränsar land från hav?
    a) Kustlinje
    b) Strandområde
    c) Kust
    d) Flod
  10. Vad visar en klimatkarta?
    a) Väderförhållanden
    b) Politisk indelning
    c) Vattenvägar
    d) Befolkningstäthet
  11. Vad är en temakarta?
    a) En karta med detaljerad vägledning
    b) En karta som fokuserar på ett specifikt ämne eller tema
    c) En karta över alla länder
    d) En karta som visar höjder
  12. Vad visar koordinater på en karta?
    a) Avstånd
    b) Läge
    c) Befolkning
    d) Väder
  13. Vad innebär “projektion” när det gäller kartor?
    a) Metoden för att överföra den runda jordytan till en platt karta
    b) Att lägga till färger på kartan
    c) Att ändra skalan på en karta
    d) Att symbolisera vägar
  14. Vad är konkret exempel på en navigationskarta?
    a) En politisk karta
    b) En vägkarta
    c) En historisk karta
    d) En klimatkarta
  15. Vad är skillnaden mellan en kontinent och en ö?
    a) Inga skillnader
    b) En kontinent är större än en ö
    c) En ö är alltid befolkad
    d) En kontinent kan aldrig vara omgiven av vatten

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur olika karttyper kan påverka vår förståelse för en plats.
    Syftet är att ge elever möjlighet att visa djupare insikt om hur representationer påverkar vår perception av rum.
  2. Diskutera vikten av att använda korrekta skalor när man arbetar med kartor.
    Här kan eleverna visa förmåga att reflektera över hur skalan påverkar informationsöverföring.
  3. Hur kan kartor användas för att lösa geografiska problem?
    Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och applicera sina kunskaper praktiskt.
  4. Förklara hur teknologi (som GPS och digitala kartor) förändrar sättet vi använder kartor på.
    Ger möjlighet för eleverna att knyta ihop traditionell kartläsning med modern teknik.
  5. Argumentera för eller emot användningen av tema- och specialkartor i skolundervisningen.
    Frågan stimulerar elevernas förmåga att resonera kring undervisningsstrategier och kartdocumentation.
  6. Vilka konsekvenser kan felaktiga kartor få för olika typer av verksamheter?
    Eleverna får möjlighet att tänka på praktisk tillämpning av kartor i samhället.
  7. Beskriv hur en geografisk karta kan hjälpa oss förstå klimatförändringar.
    Eleverna får möjlighet att koppla kartan till aktuella globala problem.
  8. Reflektera över betydelsen av kartor i historisk forskning.
    Denna fråga uppmanar till djupgående tänkande och kan ge insikt i hur kartor berättar om vår historia.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

  • För betyg E krävs: Minst 8 poäng.
  • För betyg C krävs: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
  • För betyg A krävs: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

Modern Tillbaka-knapp