Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om klimatförändringar, deras orsaker och konsekvenser samt att stimulera reflektion kring hållbara lösningar som kan implementeras lokalt och globalt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna förståelse för klimatets betydelse för jorden och människans liv. Detta inkluderar vad klimatförändringar innebär, deras orsaker och konsekvenser, samt hur vi kan arbeta för en mer hållbar framtid. Stor vikt läggs vid diskussioner om väder, klimat och de lokala och globala effekterna av klimatförändringar.
Kunskapskrav
Eleven visar kunskaper om klimatets betydelse för livet på jorden och kan beskriva effekter av klimatförändringar på både natur och samhälle. Eleven kan också ge exempel på hur man kan arbeta för en mer hållbar miljö.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är klimatförändringar?
A) Små väderförändringar över tid
B) Förändringar i jordens rotation
C) Längre och mer beständiga förändringar i klimatet
D) Skillnader i temperatur mellan årstider
2. Vilken gas bidrar mest till växthuseffekten?
A) Koldioxid
B) Syre
C) Väte
D) Helium
3. Vad är en konsekvens av klimatförändringar?
A) Ökad mängd koldioxid i atmosfären
B) Översvämningar och torka
C) Förbättrad luftkvalitet
D) Förändrade jordbruksmetoder
4. Vilket av följande är en naturlig orsak till klimatförändringar?
A) Utsläpp från bilar
B) Vulkanutbrott
C) Avskogning
D) Industrialisering
5. Vad kan vi göra för att minska klimatförändringarnas effekter?
A) Köpa mer plastprodukter
B) Källsortera avfall
C) Använda mer energi
D) Öka matproduktionen
6. Vilken av följande faktorer är en mänsklig aktivt i klimatförändringar?
A) Naturliga klimatcykler
B) Utsläpp av växthusgaser
C) Geologiska förändringar
D) Solens aktivitet
7. Vad innebär växthuseffekten?
A) Att gaser i atmosfären hindrar värme från att stråla ut i rymden
B) Att temperaturen på jorden sjunker
C) Att växter växer snabbare
D) Att jordens yta blir kallare
8. Ge ett exempel på en hållbar lösning för att motverka klimatförändringar.
A) Mer bilåkande
B) Användning av förnybar energi
C) Avverka skogar
D) Bygga fler fabriker
9. Hur påverkar klimatförändringar haven?
A) Genom att göra dem varmare
B) Genom att öka salthalten
C) Genom att orsaka havsnivåhöjningar
D) Genom att minska mängden fisk
10. Vad är en koldioxidvåg?
A) En höjning av havsnivåerna
B) En typ av väderfenomen
C) En ökning av koldioxidhalten i atmosfären
D) En ny uppfinning för att minska utsläppen
11. Hur påverkar klimatförändringar djuren?
A) Djur kan förlora sina livsmiljöer
B) Djur blir större
C) Djur flyttar till månen
D) Djur får fler ungar
12. Vad är ett exempel på växthusgas förutom koldioxid?
A) Metan
B) Syre
C) Nitrogen
D) Argon
13. Hur kan vi bidra till en mer hållbar framtid?
A) Öka vårt energiförbrukning
B) Minska avfall och återvinning
C) Köpa mer engångsprodukter
D) Skapa fler utsläpp
14. Vad kan vara en konsekvens av global uppvärmning?
A) Ökad frekvens av extrema väderhändelser
B) Bättre skördar över hela världen
C) Lägre havsnivåer
D) Mer is på polerna
15. Vilken aktivitet är ett exempel på ett lokalt hållbart initiativ?
A) Utgrävning av fossila bränslen
B) Community-trädplantering
C) Bygga fler vägar
D) Kasta skräp i naturen
Resonerande frågor
1. Hur påverkar klimatförändringar ditt lokala område? Förklara med konkreta exempel.
Syftet är att låta eleverna koppla teoretisk kunskap till sin egen verklighet.
2. Vilka åtgärder tycker du är mest effektiva mot klimatförändringar? Motivera ditt svar.
Denna fråga syftar till att stimulera kritiskt tänkande och argumentation.
3. Diskutera hur individens livsstil kan påverka klimatet. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin egen påverkan.
4. Tänk på framtida generationer. Vilken typ av miljö vill du lämna efter dig? Förklara varför.
Denna fråga uppmanar till långsiktigt tänkande och ansvarstagande.
5. Beskriv skillnaderna mellan att leva i en stad och på landsbygden när det kommer till klimatpåverkan.
Syftet är att uppmana till analys av olika livsstilar och deras miljöpåverkan.
6. Vilka internationella avtal eller samarbeten känner du till som syftar till att motverka klimatförändringar? Diskutera deras betydelse.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för globalt samarbete.
7. Analysera hur medierna påverkar vår uppfattning om klimatförändringar. Vilken roll spelar sociala medier?
Syftet är att uppmuntra till reflexion kring informationskällor och deras påverkan.
8. Om du skulle kunna göra en förändring för att påverka klimatet positivt, vad skulle det vara? Beskriv hur detta skulle genomföras.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kreativt och innovativt.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar. Det totala antalet poäng möjligt är 15.
De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera, med totalt 16 poäng möjligt.
För betyg E krävs minst 8 poäng (inklusive minst 2 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 4 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).