Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Naturkatastrofer och riskhantering
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om naturkatastrofer, deras orsaker, konsekvenser och hur samhällen kan hantera riskerna. Provets utformning möjliggör bedömning av både faktakunskaper och förmågan att resonera kring ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus är att utforska olika typer av naturkatastrofer och hur samhällen kan förbereda sig för och hantera dessa risker. Eleverna kommer att lära sig om orsaker, konsekvenser och skyddsåtgärder relaterade till naturkatastrofer som jordbävningar, översvämningar och orkaner.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för olika typer av naturkatastrofer och diskutera hur dessa kan påverka människor och samhällen samt åtgärder för att hantera risker.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en typ av naturkatastrof?
A) Tsunami
B) Väderlek
C) Jordbävning
D) Soluppgång
2. Vad kan vara en konsekvens av en översvämning?
A) Förbättrad jordbruk
B) Förlust av liv
C) Ökad turism
D) Minskat vattenkraft
3. Vilket av följande är en åtgärd för att förbereda sig för naturkatastrofer?
A) Evakueringsplaner
B) Byggande av fler hus
C) Förbättra taxiförbindelser
D) Öka festligheter
4. Vilken typ av riskhantering handlar om att utbilda människor?
A) Infrastruktur
B) Medvetenhet och träning
C) Statistisk analys
D) Ekonomisk investering
5. Vad är en jordbävning?
A) En typ av storm
B) En skakning i jordskorpan
C) En översvämning
D) En vulkanutbrott
6. I vilken del av världen är jordbävningar vanligast?
A) Australien
B) Sverige
C) Kalifornien
D) Antarktis
7. Vad kan förvärra effekterna av en naturkatastrof?
A) Planering
B) Okunskap och bristande beredskap
C) Tidig varning
D) Internationellt stöd
8. Hur kan samhällen öka sin motståndskraft mot naturkatastrofer?
A) Genom att ignorera risker
B) Genom att ha robusta byggnormer
C) Genom att öka turisttrafiken
D) Genom att stänga skolor
9. Vilken av följande faktorer bidrar till översvämningar?
A) Kraftigt regn
B) Stark vind
C) Hög temperatur
D) Vinterkylan
10. Vad är en tsunami?
A) En typ av jordbävning
B) En stor havsvåg
C) En tropisk storm
D) En jordskred
11. Vilken typ av data är viktig vid riskhantering för naturkatastrofer?
A) Skönlitteratur
B) Statistisk information
C) Konstverk
D) Matlagningsrecept
12. Vad är en vulkanutbrott?
A) Utbrott av magma från jorden
B) En snöstorm
C) En typ av jordbävning
D) En oceanström
13. Vilken konsekvens kan en orkan leda till?
A) Skapandet av nya sjöar
B) Förstörda byggnader
C) Minskat regn
D) Störd trafik
14. Vad är viktigt för att minska skadeverkningar vid naturkatastrofer?
A) Värdera risker
B) Beredskapsplanering
C) Underskatta hotet
D) Eftersläpande reaktioner
15. Vilken åtgärd kan vara en del av ett evakueringsplan?
A) Utnyttja säkerhetszoner
B) Stanna hemma
C) Öka myndigheternas arbete
D) Strunta i varningar
Resonerande frågor
1. Diskutera varför det är viktigt att samhället har beredskapsplaner för naturkatastrofer. Syftet är att eleverna visar förståelse för vikten av planering och resurshantering.
2. Jämför och kontrastera olika typer av naturkatastrofer och deras påverkan på samhällen. Syftet är att eleverna fördjupar sin förståelse för skillnader i effekter och hantering.
3. Reflektera över hur utbildning kan förbättra samhällets förmåga att hantera naturkatastrofer. Syftet är att eleverna utforskar sambandet mellan kunskap och säkerhet.
4. Beskriv hur riskhantering kan integreras i skolor och utbildningssystem. Syftet är att eleverna visar förmåga att koppla teori till praktiska tillämpningar.
5. Ge exempel på hur internationellt stöd kan spela en roll vid naturkatastrofer. Syftet är att eleverna betraktar globala perspektiv och mänsklig solidaritet.
6. Utvärdera effektiviteten av olika skyddsåtgärder som kan vidtas vid en naturkatastrof. Syftet är att eleverna analyserar insatser och resultat.
7. Hur kan ny teknologi bidra till att minska skador vid naturkatastrofer? Syftet är att eleverna utforskar innovationer och deras praktiska tillämpningar.
8. Reflektera över ett exempel på en naturkatastrof som har inträffat och dess påverkan på det berörda samhället. Syftet är att eleverna knyter an teori till verkliga händelser.
Bedömning
Provets poängsättning: 1 poäng för varje korrekt svar på faktafrågor, och 2 poäng för varje korrekt och välutvecklad svar på resonerande frågor.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).