“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Resor och turism
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevers kunskaper om resor och turism, inklusive dess påverkan på samhällen och miljöer. Provets utformning syftar till att stimulera elevernas reflektion över både positiva och negativa aspekter av turism.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på förståelsen av resor och turism, inklusive dess påverkan på samhällen och miljöer. Eleverna kommer att lära sig om turismens ekonomiska, sociala och kulturella aspekter samt hur dessa faktorer kan samverka.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur turism påverkar lokalasamhällen och miljöer samt diskutera både positiva och negativa effekter av resande och turism.
Prov
Faktafrågor
- Vad menas med turism?
- A) Att bo i ett land i längre perioder
- B) Att resa till ett ställe för nöje eller arbete
- C) Att arbeta i ett annat land
- D) Att byta bostad med någon
- Nämn en ekonomisk fördel med turism.
- A) Minskad infrastruktur
- B) Skapande av arbetstillfällen
- C) Ökade kostnader för lokalbefolkningen
- D) Förbättrad luftkvalitet
- Vad är en negativ effekt av masseturism?
- A) Att fler människor interagerar
- B) Överbelastning av miljöer
- C) Ökad kulturturism
- D) Minska reskostnaderna
- Ge ett exempel på en typ av turism.
- A) Urban turism
- B) Ekoturism
- C) Vinterturism
- D) Skolturism
- Hur kan turism göras mer hållbar?
- A) Genom att öka flygresor
- B) Genom att främja lokala produkter
- C) Genom att undvika lokal kultur
- D) Genom att bygga fler hotell
- Vad innebär ekoturism?
- A) Resa utan att betala
- B) Turism som bevarar miljön
- C) Turism i storstäder
- D) Vistelse på lyxhotell
- Vilken effekt kan turism ha på lokal kultur?
- A) Det påverkar aldrig kulturen
- B) Det kan leda till kulturkrockar
- C) Det förbättrar alltid kulturen
- D) Det minimerar kulturella evenemang
- Vad innebär hållbar turism?
- A) Att öka resandet
- B) Att balansera turistbehov och miljöskydd
- C) Att bygga fler turistmål
- D) Att ignorera lokalbefolkningen
- Vilken typ av turism fokuserar på kulturarv?
- A) Ökoturism
- B) Kultur- och äventyrsturism
- C) Business turism
- D) Masseturism
- Vad är en av de största utmaningarna med masseturism?
- A) Överbelastning av infrastrukturer
- B) Lägre priser
- C) Bättre service
- D) fler hotell
Resonerande frågor
- Diskutera hur turism kan påverka den lokala ekonomin.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera och diskutera ekonomiska aspekter av turism.
- Vilka är de vanligaste negativa effekterna av turism på miljön och hur kan de åtgärdas?
Frågan ger eleven möjlighet att visa på djup förståelse för miljöaspekter kopplat till turism.
- Hur kan olika typer av turism samexistera utan att skada miljön?
Frågan uppmuntrar till reflektion kring balansen mellan olika turismformer.
- I vilken utsträckning tycker du att turism bör regleras av myndigheter?
Detta ger eleven möjlighet att diskutera etiska och politiska aspekter av turism.
- Ge exempel på hur teknologisk utveckling påverkar turism.
Syftet är att undersöka elevens förmåga att knyta teknologi till turismens utveckling.
- Diskutera effekten av sociala medier på reseval.
Frågan öppnar upp för en diskussion om den moderna turistens beteende och beslut.
- Hur kan vi som samhälle göra turism mer hållbar?
Den möjliggör att eleven kan föreslå konkreta åtgärder för att förbättra hållbarheten.
- Reflektera över din egen upplevelse av turism och dess påverkan.
Eleven får chansen att koppla teori till egna erfarenheter och insikter.
Bedömning
Provets poängsystem är uppdelat på följande sätt:
- Faktafrågor: Totalt 10 poäng (1 poäng per fråga)
- Resonerande frågor: Totalt 8 poäng (1 poäng per fråga)
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`