En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Geografi – Sveriges geografi

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Geografi

Tema: Sveriges geografi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges geografi, inklusive landskap, naturresurser och urbana områden. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för hur geografiska faktorer påverkar kulturen och samhället i Sverige.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Geografiska områden i Sverige, inklusive landskap, naturresurser, bebyggelse och befolkning.”

Kunskapskrav

”Eleven kan redogöra för Sveriges landskap och dess karaktäristika.”

”Eleven kan ge exempel på hur naturresurser används inom olika industrier.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är inte ett av Sveriges landskap?
    1. Västerbotten
    2. Öland
    3. Gotland
    4. Örebro
  2. Vad är Sveriges huvudstad?
    1. Göteborg
    2. Stockholm
    3. Uppsala
    4. Malmö
  3. Vilken naturresurs är mest framträdande i Sverige?
    1. Vatten
    2. Skog
    3. Jordbruksmark
    4. Kalksten
  4. Vilken av följande städer är Sveriges tredje största?
    1. Uppsala
    2. Malmö
    3. Göteborg
    4. Linköping
  5. Vad kallas den geografiska indelningen av Sverige som inkluderar län och kommuner?
    1. Kulturgeografi
    2. Administrativ indelning
    3. Ekonomisk geografi
    4. Fysisk geografi
  6. Vilket landskap är känt för sin skärgård?
    1. Norrbotten
    2. Stockholm
    3. Skåne
    4. Västmanland
  7. Vad påverkar urbanisering främst i Sverige?
    1. Naturekonomi
    2. Befolkningstäthet
    3. Jordbruk
    4. Skogsbruk
  8. Vilken typ av miljö finns i Abisko nationalpark?
    1. Bergsområde
    2. Slättland
    3. Öken
    4. Tundra
  9. Vad är en viktig funktion som städer i Sverige har?
    1. Skogsproduktion
    2. Fiskeindustri
    3. Service och handel
    4. Uranutvinning
  10. Vilken av följande floder rinner genom Sverige?
    1. Göta älv
    2. Örekilsälven
    3. Ume älv
    4. Bollebygdsviken

Resonerande frågor

  1. Hur skiljer sig livsstilen mellan invånare i storstäder och på landsbygden?

    Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över socio-ekonomiska och kulturella skillnader.

  2. Vilken påverkan har Sveriges naturresurser på landets ekonomi?

    Eleverna ges möjlighet att diskutera sambandet mellan naturresurser och ekonomisk utveckling.

  3. Hur kan urbanisering påverka miljön i Sverige?

    Frågan ger eleverna chansen att resonera kring miljömässiga konsekvenser av befolkningsökning i städer.

  4. Vad skulle kunna göras för att skydda Sveriges naturresurser mer effektivt?

    Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt och föreslå lösningar för bevarande av natur.

  5. Aktiviteten att skapa en geografisk broschyr – vad lärde ni er av den?

    Elevernas reflektioner om grupparbetet och dess lärandeprocess belyses.

  6. Beskriv hur klimatförändringar kan påverka Sveriges geografi.

    Denna fråga förväntar sig en djupgående analys av långsiktiga miljöförändringar.

  7. Vilka är de mest avgörande faktorerna som påverkar befolkningsfördelningen i Sverige?

    Frågan fokuserar på att analysera varför befolkningen är koncentrerad i vissa områden.

  8. Vilka kulturella skillnader finns det mellan de olika landskapen i Sverige?

    Eleverna får möjligheten att utforska regionala identiteter och kulturella uttryck.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng var, vilket ger totalt 10 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng var, vilket ger totalt 24 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).