Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Historia – De första högkulturerna/civilisationerna

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: De första högkulturerna/civilisationerna

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

”De första högkulturerna, deras kännetecken och företeelser i ett historiskt perspektiv.”

Kunskapskrav

Provet kopplar till kunskapskraven i historia där eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på förutsättningar för tidiga högkulturer. Det ska också testas hur väl eleverna kan resonera kring dessa tidigaste utformningar av samhällen och deras betydelse för efterföljande historiska skeenden.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande floder är förknippad med den tidiga egyptiska civilisationen?
– A) Amazonas
– B) Kungliga floden
C) Nilen
– D) Ganges

2. Vad var en av de viktigaste skälen till att de tidiga civilisationerna kunde blomstra?
A) Jordbruk
– B) Krig
– C) Urbanisering
– D) Skogsbruk

3. Vilken av följande städer var känd som en av Mesopotamiens tidigaste städer?
– A) Kairo
B) Ur
– C) Aten
– D) Rom

4. Vad kännetecknar en högkultur?
– A) Stora krig
B) Utvecklad stadsstruktur
– C) Starkt nomadliv
– D) Enbart jordbruk

5. Vilken av följande civilisationer utvecklade skriftspråk först?
– A) Inka
B) Sumererna
– C) Maya
– D) Antika greker

6. Vad var en viktig innovation i den tidiga dessa civilisationerna?
– A) Mobiltelefonen
B) Hjulet
– C) Elektriciteten
– D) Datorn

7. Vilken av följande byggnader är typisk för den tidiga egyptiska kulturen?
– A) Akropolis
B) Pyramiderna
– C) Kolosseum
– D) Taj Mahal

8. Vad var en vanlig religiös praktik bland tidiga civilisationer?
A) Offer
– B) Vaccinering
– C) Jogging
– D) Skrivning

9. Vilken av dessa faktorer bidrog mest till handel mellan de tidiga civilisationerna?
– A) Enbart krig
– B) Ensamhet
– C) Hästavel
D) Ökad jordbrukproduktion

10. Vilken högtstående klass rådde över de flesta högkulturer som präster, skribenter och kungar?
– A) Arbetarklass
B) Elitklass
– C) Landsbygdsbefolkning
– D) Nomader

11. Vad kallades det system som använde sig av ett skriftsystem i Mesopotamien?
– A) Hieroglyfer
B) Kilskrift
– C) Runor
– D) Latin

12. Hur påverkade väderförhållanden jordbruket i tidiga högkulturer?
A) Genom att bestämma skördeperioder
– B) Genom att skapa teknologi
– C) Genom sociala konflikter
– D) Genom kulturell utveckling

13. Vilken typ av styrning hade många av de tidiga högkulturerna?
– A) Anarkisk
– B) Demokratiskt
C) Teokratiskt
– D) Socialistiskt

14. Vilket av följande är inte en del av de tidiga högkulturerna?
– A) Mesopotamien
– B) Egypten
C) Rom
– D) Indusdalen

15. Vilken av följande högkulturer var mest känd för sina avancerade astronomiska kunskaper?
– A) Kineserna
– B) Grekerna
C) Maya
– D) Egyptierna

Resonerande frågor

1. Diskutera hur jordbrukets utveckling i högkulturerna förändrade samhällsstrukturen.
– (Syfte: Att mäta elevernas förmåga att analysera hur ekonomiska förändringar påverkar sociala strukturer.)

2. Hur påverkade religionen de tidiga högkulturerna och deras maktstrukturer?
– (Syfte: Att ge eleverna möjlighet att resonera kring sambandet mellan tro och politik i tidiga samhällen.)

3. Vilka faktorer tror du var avgörande för att vissa civilisationer överlevde längre än andra?
– (Syfte: Att utmana eleverna att tydligt argumentera för olika orsaker och observera deras växelverkan.)

4. På vilket sätt kan vi se påverkan från de första högkulturerna i dagens samhälle?
– (Syfte: Att uppmuntra eleverna att koppla historiska händelser till nutida fenomen.)

5. Resonera kring skillnaderna i social hierarki mellan de olika högkulturerna.
– (Syfte: Att ta reda på hur eleverna kan jämföra och kontrastera olika samhällsstrukturer historiskt.)

6. Vad innebär det att ha ett skriftsystem för en civilisation och hur kan det påverka deras utveckling?
– (Syfte: Att få eleverna att förstå betydelsen av kommunikation och dokumentation i en högkultur.)

7. Analys av hur klimat och geografi påverkade de tidiga högkulturerna.
– (Syfte: Att engagera eleverna i att tänka kritiskt och dra kopplingar mellan miljö och mänskligt beteende.)

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng vardera). De resonerande frågorna ger maximalt 3 poäng vardera (6 poäng totalt).

Betygskriterier:
– E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
– C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp
×