Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Historia

Tema: Forna civilisationer till romarriket

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för forna civilisationer och Romarrikets betydelse i den europeiska historien. Genom detta prov får eleverna möjlighet att visa sina insikter och analyser kring ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Centrala innehåll som handlar om forna civilisationer, deras samhällsstrukturer och kultur, samt Romarriket som en del av den europeiska historien.”

Kunskapskrav

”Eleven ska kunna redogöra för centrala aspekter av forna civilisationer och Romarriket och därigenom visa förståelse för hur dessa har påverkat senare samhällen och kulturer.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande civilisationer är känd för sina skrivkonster?

A) Inka

B) Maya

C) Mesopotamien

D) Egypten

2. Vad kallades de lagar som Romarriket införde?

A) Romska lagar

B) Nyhetslagar

C) Förordningar

D) Statliga regler

3. Vilket av följande byggdes som gravplats för Faraoner i Egypten?

A) Tempel

B) Pyramider

C) Statyiker

D) Städer

4. Vilken aktivitet var avgörande för bosättningarna i forna civilisationer?

A) Jakt

B) Jordbruk

C) Handel

D) Romarriket

5. Vad var en viktig prestation av Induskulturen?

A) Byggandet av pyramider

B) Avloppssystem

C) Olika skriftssystem

D) Komplexa lagar

6. Vad kännetecknar Romarrikets arkitektur?

A) Liten storlek

B) Storslagna byggnader

C) Enkelt formspråk

D) Naturmaterial

7. Vad kallades det republikanska styret i Rom?

A) Senaten

B) Direkt demokrati

C) Monarki

D) Autokrati

8. När föll Romarriket?

A) 100 e.Kr.

B) 476 e.Kr.

C) 500 e.Kr.

D) 300 e.Kr.

9. Vad var en av de största uppfinningarna från Mesopotamien?

A) Ångmaskin

B) Skriftsystem

C) Papper

D) Hjulet

10. Vilken religion var dominerande i Romarriket innan kristendomens spridning?

A) Judendom

B) Romersk polyteism

C) Buddhism

D) Islam

11. Vilket av följande länder har starka kulturella rötter i det forna Egypten?

A) Grekland

B) Sudan

C) Mali

D) Indien

12. Vad var handelsruttens betydelse för forna civilisationer?

A) Ökade krig

B) Spridning av kultur och varor

C) Ingen betydelse

D) Endast för matförsörjning

13. Vilken av dessa faktorer bidrog till Romarrikets utvidgning?

A) Militär styrka

B) Diplomati

C) Ekonomiska problem

D) Religiösa konflikter

14. Vilken egenskap är typisk för forna civilisationer?

A) Herravälde av starka individer

B) Organiserad samhällsstruktur

C) Brutala straffsystems

D) Ingen handel

15. Vad är en av de mest kända prestationerna från Romarriket?

A) Byggandet av vägar

B) Stora pyramider

C) Tidiga skrifter

D) Första universitet

Resonerande frågor

1. Diskutera hur jordbruket påverkade utvecklingen av forna civilisationer. Syftet är att bedöma elevernas förmåga att koppla samhällsutveckling med matproduktion.

2. Hur har arvet från Romarriket påverkat dagens samhälle? Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och reflektera över historiska influenser.

3. Jämför och kontrastera kulturen i två forna civilisationer och deras bidrag till mänskligheten. Syftet här är att mäta elevernas förmåga att utföra kulturella jämförelser.

4. Vilka etiska dilemman kan vi se i forna civilisationer och hur relaterar de till dagens samhälle? Frågan uppmuntrar djupare reflektion kring sociopolitiska strukturer.

5. Hur bidrog religionen till att forma samhällena i forna civilisationer? Detta uppmanar till analys av religionens roll i olika kulturer.

6. Diskutera skillnaderna i styrsnivåer mellan romerska och andra forna civilisationer. Syftet här är att bedöma förståelsen för politisk struktur.

7. Hur skiljer sig den historiska påverkan av Romarriket från andra civilisationer? Denna fråga uppmanar till kritiskt tänkande om olika kulturella arvestycken.

8. Förklara hur handel påverkade relationerna mellan forna civilisationer. Denna fråga hjälper eleverna att se sambanden i kulturell och ekonomisk utveckling.

Bedömning

Provet kan bedömas med en poängsättning där faktafrågorna ger maximalt 1 poäng per fråga, och de resonerande frågorna ger maximalt 3 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).