Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Historia – Högkulturer

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Historia

Tema: Framväxten av högkulturer i olika delar av världen, till exempel i Afrika, Amerika och Asien

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

"Historia, från forntiden till nutid, med fokus på framväxten av högkulturer och deras påverkan på samhällen och individer."

Kunskapskrav
  • beskriva och förklara kännetecken på olika högkulturer och deras utveckling,
  • göra jämförelser mellan olika högkulturer och belysa likheter och skillnader,
  • samt ange och förklara centrala historiska händelser som har påverkat utvecklingen av dessa kulturer.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket av följande är en högkultur?
    • a) Mesopotamien
    • b) Finland
    • c) Antarktis
    • d) Nya Zeeland
  2. Vad var en av de viktigaste floderna för utvecklingen av den mesopotamiska kulturen?
    • a) Mississippi
    • b) Eufrat
    • c) Amazonfloden
    • d) Yangtze
  3. Vilken byggnadsstruktur är mest känd från det antika Egypten?
    • a) Akropolis
    • b) Pyramiderna
    • c) Colosseum
    • d) Machu Picchu
  4. Vilket skriftsystem användes i det forna Egypten?
    • a) Latin
    • b) Hieroglyfer
    • c) Kinesiska tecken
    • d) Runor
  5. Vad kännetecknar en högkultur?
    • a) Små stammar
    • b) Komplexa samhällsstrukturer och skriftspråk
    • c) Nomadisk livsstil
    • d) Enbart jordbruk
  6. I vilken del av världen växte Inkariket fram?
    • a) Nordamerika
    • b) Sydamerika
    • c) Indien
    • d) Europa
  7. Vad var en viktig handelsväg för högkulturer i Asien?
    • a) Stilla havet
    • b) Silkesvägen
    • c) Transsibiriska järnvägen
    • d) Sidenvägen
  8. Vilken typ av regering hade de flesta högkulturer?
    • a) Anarki
    • b) Monarki
    • c) Teokrati
    • d) Republiken
  9. Vilken stad var centrum för den antika grekiska civilisationen?
    • a) Rom
    • b) Aten
    • c) Kairo
    • d) Beijing
  10. Vilket av följande var ett resultat av agriculture i högkulturer?
    • a) Överskott av mat
    • b) Svält
    • c) Nomadism
    • d) Låg befolkningstillväxt
  11. Vilken högkultur ligger vid Indusfloden?
    • a) Mesopotamien
    • b) Induskulturen
    • c) Egypten
    • d) Maya
  12. Vad kännetecknar Maya-kulturen?
    • a) Stora städer med pyramider
    • b) Komplex kalender och skrivsystem
    • c) Nomadiska stammar
    • d) Järnålder
  13. Vilka var de troende i hinduismen och buddhismen kända för att sträva efter?
    • a) Materiell rikedom
    • b) Spirituell upplysning
    • c) Krigföring
    • d) Handel
  14. Över vilken flod låg den forna kinesiska civilisationen?
    • a) Mississippi
    • b) Gula floden
    • c) Amazonfloden
    • d) Indus
  15. Vilket var ett av de viktigaste ämnena i högkulturer?
    • a) Matematik
    • b) Sport
    • c) Musik
    • d) Dans
Resonerande frågor
  1. Diskutera vilka likheter och skillnader du kan se mellan de forna högkulturerna i Mesopotamien och Egypten.

    Syftet är att låta eleverna visa förmåga att jämföra och analysera.

  2. Hur påverkade geografiska faktorer utvecklingen av högkulturer i olika delar av världen?

    Eleverna ges möjlighet att resonera kring miljöns inflytande.

  3. Vilken roll spelade religionen i högkulturer, och hur påverkade det samhällets struktur?

    Frågan ger eleven utrymme att reflektera över religionens betydelse.

  4. Hur kan vi se spår av högkulturer i dagens samhälle?

    Ger eleverna möjlighet att koppla historiska händelser till nutiden.

  5. Vilka var de största utmaningarna som högkulturer stod inför, och hur löste de dessa problem?

    Eleverna får analysera och diskutera problem och lösningar i historien.

Bedömning
  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga.

Poängfördelning:

  • E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
  • C-nivå: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
  • A-nivå: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

Modern Tillbaka-knapp
×