Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: Framväxten av högkulturer i olika delar av världen, till exempel i Afrika, Amerika och Asien
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
"Historia, från forntiden till nutid, med fokus på framväxten av högkulturer och deras påverkan på samhällen och individer."
Kunskapskrav
- beskriva och förklara kännetecken på olika högkulturer och deras utveckling,
- göra jämförelser mellan olika högkulturer och belysa likheter och skillnader,
- samt ange och förklara centrala historiska händelser som har påverkat utvecklingen av dessa kulturer.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är en högkultur?
- a) Mesopotamien
- b) Finland
- c) Antarktis
- d) Nya Zeeland
- Vad var en av de viktigaste floderna för utvecklingen av den mesopotamiska kulturen?
- a) Mississippi
- b) Eufrat
- c) Amazonfloden
- d) Yangtze
- Vilken byggnadsstruktur är mest känd från det antika Egypten?
- a) Akropolis
- b) Pyramiderna
- c) Colosseum
- d) Machu Picchu
- Vilket skriftsystem användes i det forna Egypten?
- a) Latin
- b) Hieroglyfer
- c) Kinesiska tecken
- d) Runor
- Vad kännetecknar en högkultur?
- a) Små stammar
- b) Komplexa samhällsstrukturer och skriftspråk
- c) Nomadisk livsstil
- d) Enbart jordbruk
- I vilken del av världen växte Inkariket fram?
- a) Nordamerika
- b) Sydamerika
- c) Indien
- d) Europa
- Vad var en viktig handelsväg för högkulturer i Asien?
- a) Stilla havet
- b) Silkesvägen
- c) Transsibiriska järnvägen
- d) Sidenvägen
- Vilken typ av regering hade de flesta högkulturer?
- a) Anarki
- b) Monarki
- c) Teokrati
- d) Republiken
- Vilken stad var centrum för den antika grekiska civilisationen?
- a) Rom
- b) Aten
- c) Kairo
- d) Beijing
- Vilket av följande var ett resultat av agriculture i högkulturer?
- a) Överskott av mat
- b) Svält
- c) Nomadism
- d) Låg befolkningstillväxt
- Vilken högkultur ligger vid Indusfloden?
- a) Mesopotamien
- b) Induskulturen
- c) Egypten
- d) Maya
- Vad kännetecknar Maya-kulturen?
- a) Stora städer med pyramider
- b) Komplex kalender och skrivsystem
- c) Nomadiska stammar
- d) Järnålder
- Vilka var de troende i hinduismen och buddhismen kända för att sträva efter?
- a) Materiell rikedom
- b) Spirituell upplysning
- c) Krigföring
- d) Handel
- Över vilken flod låg den forna kinesiska civilisationen?
- a) Mississippi
- b) Gula floden
- c) Amazonfloden
- d) Indus
- Vilket var ett av de viktigaste ämnena i högkulturer?
- a) Matematik
- b) Sport
- c) Musik
- d) Dans
Resonerande frågor
- Diskutera vilka likheter och skillnader du kan se mellan de forna högkulturerna i Mesopotamien och Egypten.
Syftet är att låta eleverna visa förmåga att jämföra och analysera.
- Hur påverkade geografiska faktorer utvecklingen av högkulturer i olika delar av världen?
Eleverna ges möjlighet att resonera kring miljöns inflytande.
- Vilken roll spelade religionen i högkulturer, och hur påverkade det samhällets struktur?
Frågan ger eleven utrymme att reflektera över religionens betydelse.
- Hur kan vi se spår av högkulturer i dagens samhälle?
Ger eleverna möjlighet att koppla historiska händelser till nutiden.
- Vilka var de största utmaningarna som högkulturer stod inför, och hur löste de dessa problem?
Eleverna får analysera och diskutera problem och lösningar i historien.
Bedömning
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar.
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga.
Poängfördelning:
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
- C-nivå: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- A-nivå: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.