Prov: Introduktion till Romarriket

Prov: Introduktion till Romarriket

Årskurs: 7

Ämne: Historia

Tema: Introduktion till Romarriket

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om Romarriket, dess historia, kultur och samhälle, samt hur dessa faktorer har påverkat den moderna världen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provbedömning avser att täcka centrala innehållsområden som beskriver fred, krig och konflikter under antiken samt samhällsstrukturer i romerska riket.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva centrala händelser och villkor i romerska riket samt redogöra för dess betydelse.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket år grundades Rom?
    A) 500 f.Kr.
    B) 753 f.Kr. (Rätt svar)
    C) 250 f.Kr.
    D) 1000 f.Kr.
  2. Vilken viktig anledning bidrog till Romarrikets expansion?
    A) Religion
    B) Diplomati
    C) Militär styrka och erövringar (Rätt svar)
    D) Ekonomiska skillnader
  3. Nämn en känd romersk gud.
    A) Hermes
    B) Odin
    C) Jupiter (Rätt svar)
    D) Hades
  4. Hur påverkade geografin Romarrikets utveckling?
    A) Genom befolkningens storlek
    B) Tillgång till handelsleder och resurser (Rätt svar)
    C) Brist på naturresurser
    D) Ingen påverkan
  5. Vilken roll hade senaten i det romerska styret?
    A) En militär enhet
    B) Rådgivande organ och delaktighet i beslutsfattande (Rätt svar)
    C) En jordbrukorganisation
    D) Ett religiöst råd
  6. Vad var Romarrikets officiella språk?
    A) Grekiska
    B) Latin (Rätt svar)
    C) Hebreiska
    D) Arameiska
  7. Vilken struktur hade det romerska samhället?
    A) Enbart aristokrati
    B) Inga kända samhällsklasser
    C) Hierarkiska samhällsklasser (Rätt svar)
    D) Enbart demokrati
  8. Vad är Pax Romana?
    A) En tidsperiod av krig
    B) En period av fred och stabilitet (Rätt svar)
    C) En sorts romersk fest
    D) En byggnadsstil
  9. Vilken var en vanlig börd i Romarriket?
    A) Fiske
    B) Handel (Rätt svar)
    C) Skogsbruk
    D) Bergsbruk
  10. Vilken händelse markerade slutet på den romerska republikens styre?
    A) Slaget vid Actium
    B) Kejsardömet etableras (Rätt svar)
    C) Överenskommelsen i Augusta
    D) Folkrörelsen
  11. Vad kallades de romerska lagarna som nedtecknades för första gången?
    A) Trygga lagarna
    B) De tolv tavlorna (Rätt svar)
    C) Romerska stadslan
    D) Gamla lagbok
  12. Vilken stor byggnad i Rom användes för gladiatorspel?
    A) Colosseum (Rätt svar)
    B) Forum Romanum
    C) Pantheon
    D) Kapitolium
  13. Vilket år föll Romarriket?
    A) 476 e.Kr. (Rätt svar)
    B) 500 e.Kr.
    C) 400 e.Kr.
    D) 600 e.Kr.
  14. Vad kallades de romerska vägarna?
    A) Viae (Rätt svar)
    B) Tractus
    C) Roads
    D) Laiorum
  15. Vem var den första kejsaren av Rom?
    A) Julius Caesar
    B) Augustus (Rätt svar)
    C) Nero
    D) Tiberius

Resonerande frågor

  1. Hur påverkade romersk religion samhället och kulturen i Romarriket?
    Syftet är att bedöma elevens förmåga att förstå och analysera religionens inverkan på samhället.
  2. Vad var de viktigaste faktorerna som bidrog till Romarrikets fall?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera komplexiteten i orsaker till nedgången.
  3. Jämför och kontrastera romersk kultur med en annan antik kultur som grekisk kultur.
    Här kan eleven visa på djupare förståelse för olika kulturella påverkan och utvecklingar.
  4. Hur har Romarriket påverkat den moderna världen idag?
    En resonerande fråga som uppmanar eleverna att koppla historia till nutid.
  5. Vilken roll spelade kvinnor i det romerska samhället?
    Denna fråga möjliggör en djupare analys av könsroller och deras utveckling.
  6. Diskutera hur handel bidrog till Romarrikets expansion.
    Eleven ges möjlighet att reflektera över ekonomiska faktorer i historisk kontext.
  7. Vilka paralleller kan dras mellan Romarriket och dagens samhällssystem?
    Här krävs kritiskt tänkande kring maktstrukturer och förvaltning.
  8. Hur och varför användes propaganda av romerska ledare?
    Denna fråga uppmanar till kritisk reflektion över maktens påverkan på befolkningens uppfattning.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och de resonerande frågorna bedöms med 3 poäng vardera. För att få betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).