Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Historia – Religion i det antika Rom

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: Religion i det antika Rom

Syfte

Provet syftar till att bedöma elevernas kunskaper om den romerska religionen, dess gudar, ceremonier och hur dessa påverkade samhället. Det ska hjälpa eleverna att reflektera över religionens roll i det antika Rom samt göra kopplingar till dagens samhälle.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Romersk religion, gudar och religiösa ceremonier samt hur religionen påverkade det vardagliga livet i Rom.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva de centrala religionerna och traditionerna i det antika Rom samt förstå deras betydelse i samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande gudar var känd som himmelens gud?
A) Mars
B) Venus
**C) Jupiter**
D) Neptunus

2. Vad firades under Saturnalia?
A) Erövringar
B) Lantbruk
**C) En fest för Saturnus**
D) Krig

3. Vilken av följande ceremonier var viktig för att blidka gudarna?
A) Gladiatorspel
B) Familjemiddag
C) Marknad
**D) Religiöst offer**

4. Vad innebar det att vara polyteist?
A) Att tro på en gud
**B) Att tro på flera gudar**
C) Att inte ha någon religion
D) Att tro på naturgudar

5. Vilken av nedanstående gudar var krigets gud?
A) Venus
**B) Mars**
C) Ceres
D) Bacchus

6. Vilken festival firades i Rom för att hedra Lupercus?
A) Saturnalia
B) Vesta
C) Neptunalia
**D) Lupercalia**

7. Vad var en viktig funktion av religiösa ceremonier i Rom?
A) Att roa befolkningen
B) Att skriva lagar
C) Att skapa konstverk
**D) Att blidka gudarna**

8. Hur integrerade romarna andra kulturers gudar?
**A) Genom att adoptera dem**
B) Genom att förbjuda dem
C) Genom att glömma dem
D) Genom att fördriva dem

9. Vilken roll hade prästerna i det romerska samhället?
A) Militärledare
**B) Religiösa ledare**
C) Handlare
D) Politiker

10. Vad var omständigheterna kring en romersk religiös festival?
**A) Festligheter och ritualer**
B) Undergång och krig
C) Skola och utbildning
D) Ekonomisk handel

11. Vilken betydelse hade romersk religion för samhällets normer?
A) Ingen betydelse
**B) Påverkade normer och traditioner**
C) Försvagade samhällets sammanhållning
D) Skapade konflikter

12. Vilket av följande alternativ beskriver hur romarna faktiskt dyrkade sina gudar?
**A) Genom ritualer och offer**
B) Genom att be hemma
C) Genom att endast fira fester
D) Genom att studera skrifter

13. Vilka var romerska gudar kända för?
A) Att vara ensamma
**B) Att ha olika ansvarsområden**
C) Att vara dödlig
D) Att inte engageras med människorna

14. Vilken av följande aspekter var INTE en del av romerska religiösa traditioner?
A) Ceremonier
B) Offer
C) Lagar
**D) Val av politikern**

15. Hur påverkade romersk religion politik?
A) Inga influenser
**B) Genom att forma lagar och normer**
C) Genom att skapa krig
D) Genom att avskaffa traditioner

Resonerande frågor

1. Hur skulle du beskriva sambandet mellan religion och politik i det antika Rom?
Syftet är att undersöka elevernas förmåga att analysera hur religion kunde påverka politiska strukturer.

2. Varför var det viktigt för romarna att genomföra religiösa ceremonier?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av tradition och social samhörighet.

3. På vilket sätt bör religion i det antika Rom jämföras med nutida religioner?
Genom att svara på denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för religions utveckling över tid och kultur.

4. Analysera hur romarna kunde integrera gudar från erövrade områden.
Denna fråga utmanar eleverna att reflektera över kulturell mångfald och tolerans i det romerska samhället.

5. Diskutera vilken betydelse ceremonier hade för individens identitet i det antika Rom.
Här får eleverna möjlighet att demonstrate hur religion har en påverkan på individens samhällsidentitet.

6. Hur kan vi se spår av romersk religion i dagens samhälle?
Denna fråga hjälper eleverna att dra paralleller mellan dåtid och nutid, vilket visar en djup förståelse.

7. Vad tror du romarna skulle ansett om dagens religioner och deras roller i samhället?
Genom att spekulera kan elever visa sin förmåga att tänka kritiskt kring traditioner och tro.

8. Vilken roll tror du tankarna kring liv efter döden hade i romersk religion?
Denna fråga uppmanar eleverna att utforska filosofiska frågor och deras påverkan på samhället.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 1 poäng vardera. För att uppnå betygsnivå E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×