“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Historia

Tema: Romarrikets fall

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av orsakerna till och konsekvenserna av Romarrikets fall, samt att kunna resonera kring historiska faktorer som påverkat denna händelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denne lektion ska täcka centrala innehållsområden som beskriver de olika orsakerna till Romarrikets fall, viktiga händelser och hur dessa påverkade den romerska civilisationen och efterkommande samhällen.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för de centrala orsakerna bakom Romarrikets fall och beskriva dess konsekvenser i historien.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket år brukar man oftast ange som året för Romarrikets fall?

  • A) 44 f.Kr.
  • B) 100 e.Kr.
  • C) **476 e.Kr.**
  • D) 500 e.Kr.

2. Vilken faktor bidrog mest till den ekonomiska nedgången i Romarriket?

  • A) En växande befolkning
  • B) **Inflation**
  • C) Generös handelspolitik
  • D) Stabil skattepolitik

3. Vilken folkstam invaderade Romarriket och bidrog till dess fall?

  • A) Kelterna
  • B) **Germanerna**
  • C) Grekerna
  • D) Slaverna

4. Vad var en av de politiska svagheterna i Romarriket?

  • A) Starka ledare
  • B) **Korruption**
  • C) Enhetligt styre
  • D) Hög moral

5. Vilka krig bidrog till destabilisering av Romarriket?

  • A) **Gotiska krigen**
  • B) Peloponnesiska kriget
  • C) Napoleonskrigen
  • D) Tredjekriget

6. Vilken av följande är en ekonomisk faktor som påverkade Romarrikets fall?

  • A) **Höga skatter**
  • B) Minst tre millenniers stabilitet
  • C) Ökad handel med Asien
  • D) Förbättrad jordbruksteknik

7. Vilket av följande påståenden beskriver en konsekvens av Romarrikets fall?

  • A) Ökad centralmakt i hela Europa
  • B) **Fragmentering av västliga territorier**
  • C) Stabilt styre i Rom under lång tid
  • D) Ingen påverkan på efterkommande samhällen

8. Vilka av följande faktorer ledde till politisk instabilitet i Romarriket?

  • A) Handelsöverenskommelser
  • B) **Maktkamper**
  • C) Enhetliga lagar
  • D) Förbättrad utbildning

9. Vad var en delfaktor i de militära konflikterna under Romarrikets sista tid?

  • A) Överflöd av soldater
  • B) **Brist på nyrekryteringar**
  • C) Hög moral bland soldaterna
  • D) Taktiskt överläge

10. Hur påverkade invasionerna av germaner armén i Romarriket?

  • A) **Försvagning av armén**
  • B) Ökning av resurser
  • C) Förbättrade försvarslinjer
  • D) Rekrytering av nya soldater

11. Vad kännetecknade den ekonomiska nedgången i Romarriket?

  • A) **Minskad handel**
  • B) Ökad produktion
  • C) Balanserad budget
  • D) Stabil arbetsmarknad

12. Vilket var ett viktigt resultat av Romarrikets fall?

  • A) Förbättrad infrastruktur i Rom
  • B) **Ökat inflytande från germanska stammar**
  • C) Stärkt romersk kultur
  • D) Ingen förändring i Europeisk historia

13. Vad var en vanlig orsak till att människor lämnade sina hem i Romarriket?

  • A) Mangel på mat
  • B) **Osäkerhet och hot**
  • C) Bättre utbildning
  • D) Förbättrade villkor i städerna

14. Vilken händelse markerade ofta övergången från antiken till medeltiden?

  • A) **Romarrikets fall**
  • B) Upptäckten av Amerika
  • C) Renässansen
  • D) Franska revolutionen

15. Hur manifesterade sig korruption i Romarriket?

  • A) **Svaga ledarskap och bestickning**
  • B) Högre skattintäkter
  • C) Stark försvarspolitik
  • D) Ökad folkmängd bland tjänstemän

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika ekonomiska faktorer samverkade för att leda till Romarrikets fall.

Syftet med denna fråga är att få elever att analysera sambanden mellan ekonomiska problem och rikets nedgång.

2. Vilka långsiktiga konsekvenser hade Romarrikets fall för Europa?

Denna fråga möjliggör en djupare reflektion över hur historiens gång påverkar efterkommande generationer.

3. Reflektera över betydelsen av ledarskap under slutet av Romarriket. Hur påverkade svaga ledare rikets öde?

Genom denna fråga får eleverna möjlighet att koppla ledarskapets roll till historiska händelser.

4. Analysera hur de yttre hoten mot Romarriket speglade interna svagheter.

Frågan syftar till att låta eleverna diskutera och resonera kring komplexiteten hos externa och interna faktorer.

5. Vilka paralleller kan dras mellan Romarrikets fall och andra historiska samhällen som fallit?

Eleverna ges möjlighet att jämföra och reflektera över mönster i historien.

6. Hur skiljde sig de interna och externa faktorerna i påverkan på Romarrikets fall?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och analysera skillnader och likheter i olika faktorer.

7. Diskutera hur nyckelhändelser, såsom invasionerna, formade historiens gång efter Romarrikets fall.

Frågan fokuserar på att förstå betydelsen av specifika händelser i ett större historiskt perspektiv.

8. Hur kan vi använda lärdomarna från Romarrikets fall för att förstå moderna samhällsproblem?

Denna fråga uppmanar elever att koppla historiska händelser till nutida utmaningar.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 2 poäng. För att nå:

  • E-nivå: minst 8 poäng
  • C-nivå: minst 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor)
  • A-nivå: minst 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor)

“`