Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: Romersk regering och medborgarskap
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om det romerska styrelseskicket, medborgarskapets betydelse och hur folket kunde påverka beslutsfattandet i Romarriket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denne lektion ska täcka centrala innehållsområden som beskriver organisationen av den romerska staten, med fokus på styrelseskicket, medborgarskap och rättigheter i Rom.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för hur det romerska styrelseskicket fungerade och förklara medborgarskapets betydelse i Romarriket.
Prov
Faktafrågor
- Vad var senatens roll i Romarriket?
- A) Lagstadgande organ
- B) Rådgivande organ och beslutande i lagärenden
- C) Militära kommitté
- D) Ingen av ovanstående
- Vad innebar det att vara romersk medborgare?
- A) Ingen rättighet att rösta
- B) Rättigheter som att delta i politik, rösta och juridiskt skydd
- C) Endast rätt att bo i Rom
- D) Omöjlighet att äga egendom
- Vilka var de två huvudsakliga styrelseskicken i Rom?
- A) Enpartistat och diktatur
- B) Republik och kejsardöme
- C) Monarki och oligarki
- D) Anarki och teokrati
- Hur kunde folket påverka sin regering?
- A) Genom rösträtt, protester och offentliga sammankomster
- B) Genom att ignorera lagar
- C) Endast genom myteri
- D) Ingen påverkan alls
- Nämn en känd romersk ledare och deras betydelse.
- A) Augustus, grundade romerska riket
- B) Julius Caesar, som utvidgade rikets gränser och förändrade styrelseskicket
- C) Nero, känd för sina konstverk
- D) Cicero, en stor filosof
- Vad var folkförsamlingens funktion i Rom?
- A) Endast rådgivande
- B) Besluta om lagar och val av ämbetsmän
- C) Ingen funktion
- D) Utrikespolitik
- Vad är en av medborgarskapets ansvar i Rom?
- A) Att betala skatt
- B) Att delta i val
- C) Att arbeta i armén
- D) Att vara tyst under offentliga möten
- Vilka sociala klasser fanns det i Rom?
- A) Patricier och plebejer
- B) Rika och fattiga
- C) Medborgare och slavar
- D) Soldater och civila
- Hur skapades medborgarskapet i Rom?
- A) Genom födelse, förvärv eller utmärkelse
- B) Endast genom födelse
- C) Genom att betala en avgift
- D) Genom politisk kamp
- Vilken roll spelade rättsliga skydd för medborgarna?
- A) Ingen roll alls
- B) Skyddade medborgarnas rättigheter och friheter
- C) Bara för de rika
- D) Endast i krigstider
- Vad symboliserade den romerska fasces?
- A) Fred
- B) Makt och auktoritet
- C) Rättvisa
- D) Maktlöshet
- Hur kunde horisontella och vertikala maktförhållanden ses i Rom?
- A) Genom maktspridning mellan medborgare och institutioner
- B) Endast genom kejsarens beslut
- C) Ingen maktfördelning
- D) Den militära makten var allena
- Vad påverkade senatens beslut?
- A) Offentlig opinion och folkmassans vilja
- B) Endast kejsarens beslut
- C) Inga faktorer
- D) Enbart militära framgångar
- Vilken betydelse hade gladiatorspel i romersk kultur?
- A) De var en form av underhållning och politisk distraktion
- B) De användes endast för att utbilda soldater
- C) De var en religiös ceremoni
- D) De var en negativ aspekt av kulturen
- Hur kunde medborgarskapet påverka handel och ekonomiska rättigheter?
- A) Ingen påverkan
- B) Medborgare hade rätt att bedriva handel och äga egendom
- C) Endast slavar fick delta i handel
- D) Endast rika människor kunde handla
Resonerande frågor
- Diskutera hur medborgarskapet i Rom kan jämföras med dagens medborgarskap.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över skillnader och likheter mellan dåtid och nutid. - Hur påverkade det romerska styrelseskicket de romerska medborgarna?
Frågan uppmanar eleverna att resonera kring styrelseskickets inverkan på individens liv. - Vilka fördelar och nackdelar fanns det med det romerska medborgarskapet?
Här ges eleverna chans att analysera medborgarskapets olika aspekter och dess inverkan på samhället. - Hur skulle Romarriket kunna ha utvecklats annorlunda om medborgarskapet varit mer begränsat?
Denna fråga uppmuntrar till kreativt tänkande och spekulation över alternativa historiska scenarier. - Vilken roll spelar ledarskap i att forma medborgarskapet och maktfördelningen?
Frågan uppmanar till en djupgående diskussion om hur ledare påverkar samhälle och medborgarskap. - Hur kan man se klimatets påverkan på romerska medborgarskapet och ekonomin?
Denna fråga ger möjlighet till tvärvetenskaplig reflektion och diskussion. - Vad kan moderna samhällen lära sig av det romerska styrelseskicket?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på relevansen av historien för samhället idag. - Diskutera hur protester och folkrörelser kan påverka en regering utifrån historiska och moderna exempel.
Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande kring medborgarskapet och politiskt engagemang.
Bedömning
Provet kan bedömas på följande sätt:
- Faktafrågor: max 15 poäng, varje korrekt svar ger 1 poäng.
- Resonerande frågor: max 10 poäng, varje fråga bedöms på djup och resonemang, max 2 poäng per fråga.
För betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)