“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Historia

Tema: Romerska armén

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för den romerska arméns organisation, taktik och betydelse för Romarrikets expansion och fredsbevarande arbete.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Den här lektionen ska täcka centrala innehållsområden som beskriver den romerska arméns organisation, taktik och betydelse för Romarrikets expansion och upprätthållande av fred.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna förklara hur den romerska armén var organiserad och vilka strategier de använde samt vad deras roll var i det romerska samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallades den grundläggande enheten i den romerska armén?

A) Centuria

B) Kohort

C) Legion

D) Legio

2. Vad var en romersk soldat känd som?

A) Gladiator

B) Legionär

C) Centurion

D) Praetorian

3. Nämn en känd romersk militär ledare.

A) Cicero

B) Julius Caesar

C) Nero

D) Augustus

4. Vad var testudo?

A) Ett svärd

B) En form av sköldformation för att skydda soldater i strid

C) En strategi för att attackera

D) En typ av häst

5. Hur belönades romerska soldater efter sin tjänstgöring?

A) Genom pension

B) Genom mark eller andra belöningar

C) Med medaljer

D) Genom befodran

6. Vilken enhet var större än en centuria?

A) Regiment

B) Kohort

C) Division

D) Legion

7. Vad var centurionens roll i armén?

A) Manågaren

B) En befälhavare för en centuria

C) Värvning av soldater

D) Strategisk rådgivare

8. Vad var en viktig funktion för den romerska armén utöver strid?

A) Bygga sjukhus

B) Vägbygge och fortifikationsmetoder

C) Diplomati

D) Nedmontera städer

9. Vilken av följande formationer var särskilt populär?

A) Fyrkant

B) Testudo

C) Linje

D) Cirkel

10. Vad hände oftast med soldater efter att de avslutat sin tjänst?

A) De återvände hem

B) De fick mark och rättigheter

C) De blev sjömän

D) De blev civila tjänstemän

11. Vad var maxantalet soldater i en legion?

A) 2000

B) 5000

C) 8000

D) 6000

12. Vilken av dessa var inte en typ av romersk enhet?

A) Legion

B) Kohort

C) Division

D) Centuria

13. Vad var en viktig aspekt av romersk militär disciplin?

A) Belöningar för krigsmän

B) Strikta straff för olydnad

C) Frihet att välja taktiker

D) Öppenhet mot fienden

14. Vilken historisk period omfattade den romerska arméns storhetstid?

A) 200 f.Kr. – 100 e.Kr.

B) 400 – 500 e.Kr.

C) 27 f.Kr. – 476 e.Kr.

D) 1000 e.Kr. – 1200 e.Kr.

15. Vad var en av de viktigaste orsakerna till romersk armés framgång?

A) Modern teknologi

B) Organiserad strategi och disciplin

C) Stora arméer

D) Kunskap om fienden

Resonerande frågor

1. Diskutera hur den romerska arméns organisation bidrog till Romarrikets makt. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera organisatoriska strukturer och deras påverkan.)

2. Jämför den romerska arméns taktik med en annan kulturs militärtaktik. (Eleven får möjlighet att visa på djupare förståelse och förmåga att göra jämförelser.)

3. Hur påverkade den romerska arméns närvaro civilsamhället? (Frågan uppmanar till en djupare reflektion kring arméns sociala och ekonomiska påverkan.)

4. Vilka faktorer gjorde den romerska armén framgångsrik i sina erövringar? (Bedömningen fokuserar på att upptäcka flera komplexa faktorer och deras samverkan.)

5. Reflektera över soldaternas sociala status och hur den förändrades över tid. (Eleven visar sin förmåga att tänka kritiskt och historiskt.)

6. Vilken betydelse hade strategisk planering för arméns framgångar? (Eleven bedöms i sin förmåga att identifiera och diskutera betydelsefulla historiska fenomen.)

7. Hur bidrog romerska arméns kommunikation och samordning till deras effektivitet? (Här demonstreras elevens analysförmåga i relation till krigföring.)

8. Vilka lärdomar kan dagens samhälle dra av den romerska arméns strategier? (Frågan öppnar för aktuell relevans och tillämpning av historisk kunskap.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 30 poäng, där varje korrekt svar ger 2 poäng. Resonerande frågor ger totalt 40 poäng, där varje korrekt och välutvecklat svar ger 5 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`