Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Idrott och hälsa – Orientering

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Orientering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom orientering, inklusive både teoretiska och praktiska aspekter av ämnet. Provets mål är att ge en grundlig förståelse för orienteringstekniker, kartläsning och säkerhet vid orientering.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Ämnets centrala innehåll för årskurs 7 omfattar:
– Orientering med hjälp av kartor och kompass,
– praktisk orientering och teknik,
– säkerhet och första hjälpen.

Kunskapskrav

Provet kopplas till följande kunskapskrav:
– eleven kan utföra grundläggande teknik i orientering,
– eleven kan använda karta och kompass i praktiska situationer,
– eleven kan visa förståelse för säkerhet i orienteringssammanhang.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad används en kompass till?
    a) Att mäta avstånd
    b) Att bestämma riktningen
    c) Att läsa kartor
    d) Att beräkna tid
  2. Vilken typ av karta används oftast vid orientering?
    a) Väggkarta
    b) Topografisk karta
    c) Världskarta
    d) Politisk karta
  3. Vad är en ekvidistant?
    a) En typ av karta
    b) En linje som visar höjdskillnader
    c) En typ av kompass
    d) En orienteringsteknik
  4. Vilken del av kompassen ska alltid peka mot norr?
    a) Baslinjen
    b) Norrnålen
    c) Compasstriangeln
    d) Östnålen
  5. Vad betyder det att en karta har en skala 1:5000?
    a) 1 cm på kartan motsvarar 5000 cm i verkligheten
    b) 1 cm på kartan motsvarar 50 m i verkligheten
    c) 1 m på kartan motsvarar 5000 m i verkligheten
    d) Kartan är 5000 cm stor
  6. Vilken utrustning är viktig för säkerhet vid orientering?
    a) Första hjälpen-utrustning
    b) Mat och dryck
    c) Ficklampa
    d) Mobiltelefon
  7. Hur kan man avgöra väderförhållanden inför en orientering?
    a) Genom att titta på kartan
    b) Genom att följa väderleksrapporter
    c) Genom att använda kompassen
    d) Genom att kontrollera kläderna
  8. Vad är en kontrollpunkt?
    a) En punkt för att vila
    b) En punkt som ska besökas under orienteringen
    c) En karta
    d) En karta med vägar
  9. Vilken färg används oftast för att markera vägar på en karta?
    a) Grön
    b) Svart
    c) Röd
    d) Blå
  10. Vad är berättande orientering?
    a) När man går i grupp
    b) Orientering med hjälp av en berättelse eller uppgift
    c) En tävling
    d) Orientering på natten
  11. Vilka av följande riktningar kan man använda för att navigera på en orienteringskarta?
    a) Norr, syd, öst, väst
    b) Enbart norr
    c) Norr och öst endast
    d) Endast väst
  12. Vad ska du göra om du kommer vilse under en orientering?
    a) Fortsätta gå
    b) Stanna kvar och försöka orientera om
    c) Ring någon för hjälp
    d) Gå tillbaka dit du kom ifrån
  13. Vad innebär termen “orienteringsskala”?
    a) En mätning av avstånd
    b) En typ av karta
    c) Skillnaden mellan olika kontroller
    d) En metod för att orientera
  14. Vilken av följande är en gångväg på kartan?
    a) Grön linje
    b) Röd linje
    c) Blå linje
    d) Svart linje
  15. Vad ska du alltid ha med dig på en orientering?
    a) Karta och kompass
    b) Snacks
    c) Kläder
    d) Stödperson
Resonerande frågor
  1. Diskutera betydelsen av att kunna läsa en karta under orientering.
    Syftet med denna fråga är att bedöma elevens förståelse för kartans funktion och dess roll i orientering.
  2. Hur skulle du förklara skillnaden mellan orientering i stadsmiljö och i natur?
    Frågan kräver att eleverna reflekterar över miljöernas påverkan på orienteringstekniker.
  3. Beskriv hur du skulle hantera en nödsituation under orientering.
    Syftet här är att eleven ska kunna visa på kunskap om säkerhet och hur man agerar i pressade situationer.
  4. Resonera kring hur man kan förbättra sin kondition för att bli en bättre orienterare.
    Detta ger eleven möjlighet att koppla fysisk träning till orienteringsprestationer.
  5. Vilka strategier skulle du använda för att planera en orientering?
    Frågan syftar till att se hur eleven kan tillämpa sina kunskaper praktiskt.
  6. Hur kan lagarbete spela en roll i orientering?
    Här provas elevens förmåga att reflektera kring samarbete och delade strategier i en grupp.
  7. Diskutera vikten av mental förberedelse inför en orienteringstävling.
    Frågan ger eleven möjlighet att belysa psykologiska aspekter av tävling.
  8. Reflektera över hur väderförhållanden påverkar orientering.
    Denna fråga handlar om hur externa faktorer kan påverka beslut och resultat vid orientering.

Bedömning

Provets bedömning baseras på totalt 30 poäng.

Faktafrågor: 15 frågor, 1 poäng var = 15 poäng.
Resonerande frågor: 8 frågor, 2 poäng var = 16 poäng.

Poängkrav för betyg:
– E: Minst 8 poäng (inklusive 2 poäng från resonerande frågor)
– C: Minst 12 poäng (inklusive 3 poäng från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (inklusive 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp
×