Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Idrott och träningslära

Tema: Grundläggande träningsprinciper

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande träningsprinciper samt deras förmåga att tillämpa dessa i praktisk träning och idrott.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att det fokuserar på: “Träningsprinciper och deras betydelse för olika träningsformer”.

Kunskapskrav

Provet kommer att mäta elevernas förmåga att: “Beskriva träningsprinciper och tillämpa dem i träning”, “Diskutera betydelsen av vila och återhämtning”, samt “Genomföra övningar utifrån träningsprinciper”.

Prov

Faktafrågor

  • Vilken av följande är en träningsprincip?
    A) Vila
    B) **Specificitet**
    C) Tidsplan
    D) Kost
  • Vad innebär träningsprincipen progression?
    A) Träna enbart en gång i veckan
    B) **Öka svårighetsgraden av träningen över tid**
    C) Vila alltid efter träning
    D) Träna utan planering
  • Vad beskriver träningsprincipen variation?
    A) **Att variera övningar och träningsformer**
    B) Träna samma övning varje gång
    C) Träna under samma tidsperiod
    D) Använda samma vikt varje pass
  • Vad avser specifikitet i träning?
    A) Att träna olika muskelgrupper
    B) **Att träna specifika färdigheter för ett mål**
    C) Att träna med låg intensitet
    D) Att träna en gång i månaden
  • Vilken typ av träning är konditionsträning främst inriktad på?
    A) Muskulär styrka
    B) **Uthållighet**
    C) Flexibilitet
    D) Snabbhet
  • Vad är ett exempel på styrketräning?
    A) Jogga 5 km
    B) **Lyfta vikter**
    C) Simma 20 längder
    D) Dansa i en timme
  • Vilken träningsform förbättrar rörlighet?
    A) **Rörlighetsträning**
    B) Styrketräning
    C) Konditionsträning
    D) Intervallträning
  • Vad är vikten av vila i träningsprogrammet?
    A) Att undvika träning helt
    B) **Att ge kroppen möjlighet att återhämta sig**
    C) Att träna ännu hårdare
    D) Att öka träningsvolymen
  • Reversibilitet innebär:
    A) Att träning alltid ska vara intensiv
    B) **Att träningsresultat avtar om träningen upphör**
    C) Att träning ska variera varje gång
    D) Att man alltid ska ha vilodagar
  • Vad händer om man inte följer träningsprinciperna?
    A) Man kommer alltid lyckas
    B) **Resultaten kommer att bli sämre**
    C) Man kommer att bli starkare
    D) Inget händer
  • Vilken princip betonar vikten av att anpassa träningen efter individuella behov?
    A) Variation
    B) **Specificitet**
    C) Reversibilitet
    D) Progression
  • Vad är ett syfte med att diskutera träningsprinciper i grupp?
    A) **Att dela erfarenheter och få olika perspektiv**
    B) Att prata om filmer
    C) Att skratta
    D) Att undvika träning
  • Vilken av följande aktiviteter är en form av konditionsträning?
    A) **Löpning**
    B) Styrketräning
    C) Yoga
    D) Stretching
  • Varför är vila viktigt efter träning?
    A) För att bli trött
    B) **För att kroppen ska återhämta sig**
    C) För att träna fler muskler
    D) För att vara mer aktiv
  • Vad är ett exempel på variation i träning?
    A) Att alltid göra samma övning
    B) **Att byta mellan olika övningar varje vecka**
    C) Att träna under samma tid varje gång
    D) Att endast fokusera på en muskelgrupp

Resonerande frågor

  • Hur kan du tillämpa principen om progression i din egen träning?
    Syftet är att uppmuntra eleverna att reflektera över hur de kan anpassa sin träning för att uppnå bättre resultat.
  • Diskutera vikten av vila i samband med träning.
    Genom att besvara denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för kroppens behov av återhämtning.
  • Ge exempel på hur du kan improvisera variation i din vecka av träning.
    Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kreativt och planera sin träning.
  • Hur skiljer sig konditionsträning från styrketräning och när använder du dem?
    Syftet är att bedöma elevernas förmåga att göra jämförelser och reflektera över träningsmetoder.
  • Varför är det viktigt att förstå träningsprinciper för att nå dina mål?
    Eleverna visar förmåga att koppla träningsteori till personliga mål.
  • Hur kan du använda diskussionerna från lektionen för att påverka din träning?
    Detta ger eleverna möjlighet att koppla lärande till praktiska tillämpningar.
  • Vilka utmaningar kan uppstå när man följer träningsprinciperna?
    Syftet är att få dem att reflektera över hinder och lösningar i sin egen träning.
  • Diskutera betydelsen av att sätta mål i samband med de träningsprinciper som lärdes ut.
    Denna fråga syftar till att få en djupare förståelse för samband mellan mål och träning.

Bedömning

Faktafrågorna ger max 15 poäng och resonerande frågorna ger max 8 poäng. För betyget E krävs totalt minimal 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).