“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne eller kurs: Kemi
Tema: Atomen

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för atomens struktur, de olika typerna av atomer samt kemiska reaktioner. Provets utformning syftar till att bedöma både faktakunskaper och förmåga att resonera kring kemiska samband.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska behandla materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet visualiserad med hjälp av partikelmodeller. Detta inkluderar atomer, elektroner och kärnpartiklar samt hur ämnen omvandlas genom kemiska reaktioner.

Kunskapskrav:

Eleven visar grundläggande kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla kemiska samband i naturen, i samhället och i människokroppen.

Prov

Faktafrågor

  • Vad är en atom?
    A. En molekyl
    B. En enhet av materia som består av protoner, neutroner och elektroner
    C. En kemisk reaktion
    D. En vätska
    B
  • Vad består atomens kärna av?
    A. Elektroner
    B. Protoner och neutroner
    C. Molekyler
    D. Grundämnen
    B
  • Hur skiljer sig atomer i gasform från atomer i fast form?
    A. De är tyngre
    B. De har större avstånd mellan sig och är mer rörliga
    C. De är fastare i strukturen
    D. Ingen skillnad
    B
  • Vilket av följande är ett exempel på en kemisk reaktion?
    A. Vattnets kokning
    B. Sammanslagning av atomer
    C. Förbränning
    D. Smältning
    C
  • Vad menas med massans bevarande?
    A. Massan kan förstöras
    B. Massan i kemiska reaktioner är oförändrad
    C. Massan används upp
    D. Massan kan omvandlas till energi
    B
  • Atomnummer anger:
    A. Antalet neutroner
    B. Antalet elektroner
    C. Antalet protoner
    D. Atomens massa
    C
  • Vad kallas det när atomer slås ihop?
    A. Förbränning
    B. Fusion
    C. Kemi
    D. Reaktion
    B
  • Vilken partikel är negativt laddad?
    A. Proton
    B. Neutron
    C. Elektron
    D. Atomkärna
    C
  • Vad är atommassa?
    A. Antalet neutroner i kärnan
    B. Summan av protoner och neutroner
    C. Antalet elektroner
    D. Enhet för volym
    B
  • Vilken av följande är inte en atom?
    A. Syre
    B. Koldioxid
    C. Väte
    D. Neon
    B
  • Vad beskriver en kemisk formel?
    A. Antal protoner
    B. Struktur av atomer och deras proportioner
    C. Temperaturen i en kemisk reaktion
    D. Massan av en atom
    B
  • Vad är en molekyl?
    A. En atom med extra elektroner
    B. Flera atomer som hålls ihop
    C. En bindning mellan två molekyler
    D. En partikel utan massa
    B
  • Vilken partikel i atomen avgör dess kemiska egenskaper?
    A. Protonerna
    B. Neutronerna
    C. Elektronerna
    D. Alla ovanstående
    C
  • Vad händer med atomer under en kemisk reaktion?
    A. De förstörs
    B. De delas upp helt
    C. De omorganiseras
    D. De blir till energi
    C
  • Vilken typ av atom har 6 protoner?
    A. Kol
    B. Syre
    C. Väte
    D. Kväve
    A

Resonerande frågor

  • Förklara varför atommodeller är viktiga inom kemin.
    Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla teori med praktik och förståelse för atomens betydelse.
  • Diskutera hur temperatur påverkar partiklarnas rörelse.
    Här kan elever visa sin förståelse av kinetisk teori och hur det relaterar till kemiska reaktioner.
  • Ge exempel på hur kemiska reaktioner påverkar vårt dagliga liv.
    Detta ger elever möjlighet att koppla kemin till deras egna erfarenheter och vardagsmiljö.
  • Hur kan förståelsen för atomer främja vår förståelse av miljöfrågor?
    Syftet är att se hur elever kopplar kemi till större samhällsfrågor och globala problem.
  • Beskriv skillnaden mellan kemiska och fysikaliska förändringar.
    Genom detta kan elever resonera kring strukturell förändring och energiförändringar i ämnen.
  • Vad skulle hända om vi inte kunde förstå atomens struktur?
    Här får eleverna resonera om betydelsen av kemisk kunskap i vetenskapliga och tekniska framsteg.
  • Analysera hur en speciell kemisk reaktion kan leda till nya material.
    Detta ger möjlighet att visa djupgående förståelse av innovationer inom kemi.
  • Hur påverkar atomens uppbyggnad dess stabilitet?
    Detta ger möjlighet för eleverna att koppla teorin om stabilitet med praktiska exempel.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera (totalt 15 poäng) och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera (totalt 24 poäng). För betyget E krävs minst 8 poäng total, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`