Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Matematik – Algebra och Geometri

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Matematik

Tema: Algebra och Geometri

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom algebra och geometri, särskilt deras förmåga att lösa ekvationer och förstå geometriska former.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Algebraiska uttryck, ekvationer och ojämlikheter. Grundläggande geometriska former och deras egenskaper, inklusive område och omkrets.”

Betygskriterier

För betyget E: Eleven kan lösa enkla ekvationer och rita geometriska former samt beräkna area och omkrets.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är värdet av x i ekvationen 2x + 3 = 7?

A) 1

B) 2

C) 3

D) **2**

2. Vilken formel används för att beräkna arean av en rektangel?

A) Längd + Bredd

B) **Längd x Bredd**

C) (Längd + Bredd) / 2

D) 2 x (Längd + Bredd)

3. Om en triangel har en bas på 5 cm och en höjd på 10 cm, vad är dess area?

A) 15 cm²

B) **25 cm²**

C) 50 cm²

D) 30 cm²

4. Vilken av följande former är ett parallellogram?

A) Triangel

B) **Rektangel**

C) Cirkel

D) Fyrkant

5. Om du har en ekvation 3x = 12, vad är värdet av x?

A) 2

B) 3

C) **4**

D) 5

6. Vilken är omkretsen av en kvadrat med sidan 4 cm?

A) 8 cm

B) **16 cm**

C) 12 cm

D) 20 cm

7. Hur många sidor har en hexagon?

A) 5

B) **6**

C) 7

D) 8

8. Vilket av följande alternativ beskriver en cirkel?

A) En form med fyra sidor

B) **En form där alla punkter är lika långt från centrumpunkten**

C) En triangulär form

D) En form som har raka sidor

9. Vad är resultatet av ekvationen 5 – 2x = 1 när x = 2?

A) 0

B) 3

C) 1

D) **-1**

10. Vad heter en 3D-form av en kvadrat?

A) Rektangel

B) **Kub**

C) Triangel

D) Cirkel

11. Vad är skillnaden mellan area och omkrets?

A) Area är måttet av yta, omkrets är måttet av en linjes längd.

B) Area och omkrets är samma sak.

C) **Area är måttet av en yta, omkrets är summan av alla sidor.**

D) Omkrets avser bara cirklar.

12. Vilken av följande formler beskriver omkretsen av en cirkel?

A) 2πr

B) **2πr**

C) πr²

D) r²

13. Hur löser du ekvationen 4x + 2 = 10?

A) Flytta 2 till vänster och dela med 4.

B) Subtrahera 2 och dela med 4.

C) **Subtrahera 2 och dela med 4.**

D) Dela med 4 + 2.

14. Vad är värdet av x i ekvationen 5x = 20?

A) **4**

B) 3

C) 5

D) 2

15. Vilken formel används för att beräkna omkretsen av en rektangel?

A) **2 x (Längd + Bredd)**

B) Längd x Bredd

C) Längd + Bredd

D) Längd x 2

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaden mellan en ekvation och ett uttryck. Detta ger eleverna möjlighet att tydligt definiera och förklara komplexa matematiska begrepp.

2. Förklara hur du skulle lösa ekvationen 2x + 5 = 15. Frågan låter eleverna demonstrera sina problem-lösningstrategier.

3. Ge exempel på hur du kan använda area och omkrets i ett verkligt scenario. Här kan eleverna koppla matematik till verkliga livssituationer.

4. Hur kan du visualisera en geometrisk form och vilka verktyg skulle du använda? Denna fråga utmanar elevernas tekniska och kreativa tänkande.

5. Resonera kring varför algebra är en viktig del av matematik. Det här gör att eleverna får reflektera över betydelsen av ämnet.

6. Diskutera hur olika geometriska former kan användas i design och konst. Denna fråga ger elever möjlighet att se matematikens tillämpning i kreativa områden.

7. Beskriv en situation där du skulle behöva beräkna omkretsen av en form. Detta gör att eleverna kan applicera sina kunskaper på genuina scenarier.

8. Hur skulle du hantera ett matematiskt problem som du inte kan lösa direkt? Detta uppmuntrar eleverna att reflektera över problemlösning och strategier.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor, där varje korrekt svar ger 1 poäng, och 8 resonerande frågor, där varje korrekt svar ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp