Prov. Åk. 7. Matematik – Ekvationer och algebraiska uttryck

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Matematik

Tema: Ekvationer och algebraiska uttryck

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för algebraiska uttryck och deras förmåga att ställa upp och lösa linjära ekvationer. Provresultatet kommer att ge insikt i elevens kunskapsnivå och förståelse inom ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Denna lektion kommer att fokusera på att förstå och lösa linjära ekvationer samt arbeta med algebraiska uttryck. Eleverna kommer att lära sig använda variabler och förenkla uttryck som en del av problemlösningsprocessen.”

Kunskapskrav

Eleven kan ställa upp och lösa enkla ekvationer samt använda algebraiska uttryck i problemlösning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett algebraiskt uttryck?

A) Ett heltal
B) En kombination av variabler, konstanter och operatorer
C) En graf
D) En ekvation

B

2. Vad betyder det att lösa en ekvation?

A) Att förenkla uttrycket
B) Att hitta värdet på variabeln som gör ekvationen sann
C) Att skriva om uttrycket
D) Att addera konstanter

B

3. Vilket av följande är ett exempel på en linjär ekvation?

A) x + 5 = 12
B) x^2 + 1 = 0
C) 3x + 2y = 6
D) x – 3 = 5

A

4. Vad kallas den del av ett algebraiskt uttryck som står framför en variabel?

A) Konstant
B) Term
C) Koefficient
D) Variabel

C

5. Vilket uttryck beskriver “tre gånger en variabel minskat med två”?

A) 3x – 2
B) 2 – 3x
C) 3 – 2x
D) 2x + 3

A

6. Hur förenklar man uttrycket 2x + 3x?

A) 5x
B) 5
C) x + 3
D) 2c + 3c

A

7. Vad får man om man löser ekvationen x – 4 = 2?

A) 6
B) 2
C) -2
D) 4

A

8. Vilket av följande är inte en del av en ekvation?

A) Operator
B) Variabel
C) Funktion
D) Konstanter

C

9. Om x = 5, vad är värdet av uttrycket 2x + 3?

A) 10
B) 13
C) 8
D) 15

B

10. Vilket av följande uttryck är en konstant?

A) 2x
B) 0
C) x + 5
D) 3y – 1

B

11. Vad får man om man ställer upp och löser ekvationen 3x = 12?

A) 3
B) 4
C) 0
D) 12

B

12. Vad är resultatet av att förenkla uttrycket 4(a + 2) – 2a?

A) 2a + 8
B) 2a + 4
C) 6 + 2a
D) 8 – 2a

A

13. Vad betyder det att en ekvation är “löslig”?

A) Att den innehåller flera variabler
B) Att den har en lösning
C) Att den är svår att lösa
D) Att den ger flera svar

B

14. Vilket av följande bygger på algebraiska regler för att lösa ekvationer?

A) Att beräkna med fractioner
B) Att sammanställa data
C) Att använda omvänd operationer
D) Att rita grafer

C

15. Om 2x + 1 = 5, vad är värdet av x?

A) 2
B) 1
C) 3
D) 4

A

Resonerande frågor

1. Förklara varför det är viktigt att kunna förenkla algebraiska uttryck?
Denna fråga syftar till att få eleven att reflektera över värdet av att kunna förenkla uttryck i olika situationer.

2. Ge exempel på hur algebra används i verkliga livet, och diskutera detta.
Frågan uppmuntrar förmågan att koppla teori till praktiska tillämpningar av algebra.

3. Diskutera skillnaderna mellan en ekvation och ett uttryck.
Denna fråga kräver djupare förståelse och förmåga att jämföra och analysera begrepp.

4. Hur skulle du lösa en omegasituation där det är nödvändigt att ställa upp och lösa flera ekvationer?
Frågan uppmanar till strategiskt tänkande och problemlösning.

5. Beskriv hur man kan använda grafisk representation som stöd vid lösning av ekvationer.
Detta uppmuntrar till en förståelse för betydelsen av visuella verktyg.

6. Fundera över olika metoder för att lösa en ekvation. Vilka har du använt och varför?
Frågan uppmanar till reflektion kring metoder och strategier.

7. Diskutera hur man kan felanalysera en ekvation. Vad är vanliga misstag och hur kan man undvika dem?
Frågan hjälper till att identifiera lärande genom misstag.

8. Hur kan man se algebra som något roligt och kreativt?
Denna fråga syftar till att få eleven att tänka kring den kreativa aspekten av matematik.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng (1 poäng per fråga). För att erhålla betyget E krävs minst 8 poäng; för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågorna).


Modern Tillbaka-knapp