Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Musik – Arrangemang och instrumentation






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Arrangemang och instrumentation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur arrangemang av musikstycken fungerar samt deras förmåga att skapa och reflektera över arrangemang i samspel med olika instrument.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att förstå hur arrangemang av musikstycken fungerar och hur olika instrument bidrar till helheten i en musikproduktion. Detta inkluderar att arbeta med instrumentens olika roller och skapa arrangemang för sång eller instrument.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på hur olika instrument används i arrangemang och kan skapa enkla arrangemang av musikstycken. Eleven kan också reflektera över hur instrumentens karaktär påverkar musikens stil och uttryck.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande instrument är ett stränginstrument?
A. Trumpet
B. Trumma
C. Piano
D. Gitarr

2. Vad kallas den del av en låt där melodin oftast finns?
A. Vers
B. Refräng
C. Bro
D. Stämmor

3. Vilken typ av musik använder ofta arrangemang med ett stort antal instrument?
A. Orkestral musik
B. Folkmusik
C. Rockmusik
D. Acapella

4. Vad karakteriserar ett bra arrangemang?
A. Att bara en typ av instrument används.
B. Att flera instrument samarbetar för att skapa en helhet.
C. Att melodin är den enda fokus.
D. Att arrangemanget är otydligt.

5. Vilket instrument är bäst för att spela basgångar?
A. Piano
B. Basgitarr
C. Fiol
D. Flöjt

6. Vad innebär det att “komponera” en melodi?
A. Att framföra en känd låt.
B. Att skapa en ny melodi.
C. Att arrangera en låt.
D. Att spela en melodi på flera instrument.

7. Vilket av följande instrument är ett blåsinstrument?
A. Saxofon
B. Gitarr
C. Piano
D. Violin

8. Hur kan instrument påverka stämningen i ett arrangemang?
A. Genom att göra musiken högre.
B. Genom olika klangfärger och dynamik.
C. Genom att spela snabbare.
D. Genom att använda trummor enbart.

9. Vad är en arrangementsskiss?
A. En teori om musikteori.
B. En visuell representation av hur musiken ska spelas.
C. En inspelning av låten.
D. En lista över instrument.

10. Vad kallas den del av musiken som ger stöd åt melodin?
A. Rytm
B. Harmoni
C. Melodi
D. Dynamik

11. Vilket av följande beskriver bäst vad “dynamik” betyder i musik?
A. Hastighet
B. Volymnivåer i musik.
C. Melodiska variationer
D. Harmoni

12. Vad är syftet med att komponera ett arrangemang?
A. Att göra musiken enklare.
B. Att uttrycka en musikalisk idé med hjälp av flera instrument.
C. Att spela låten utan förändringar.
D. Att skapa ljudkaos.

13. Vilket instrument används ofta för att skapa rytm i musik?
A. Trumma
B. Fiol
C. Trumpet
D. Piano

14. Vilken technique används för att förändra en melodis karaktär?
A. Att öka tempot.
B. Att variera instrumentation.
C. Att spela högre.
D. Att ta bort harmonier.

15. Vad är en viktig komponent i ett arrangemang?
A. Att göra allt på ett instrument.
B. Att fördela roller bland olika instrument.
C. Att låta en person leda.
D. Att spela utan plan.

Resonerande frågor

1. Hur påverkar valet av instrument arrangemangets uttryck?
Syftet är att låta eleverna reflektera över instrumentens betydelse för det musikaliska budskapet.

2. Beskriv hur din grupps val av arrangemang och instrument bidrog till att förmedla låtens stämning.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att beskriva processen bakom arragerandet.

3. På vilket sätt kan arrangemang variera mellan olika musikgenrer?
Syftet är att låta eleverna analysera och jämföra arrangemang över genrer.

4. Vilken roll spelar samarbete mellan musiker i ett arrangemang och hur kan det påverka resultatet?
Syftet är att låta eleverna reflektera över teamworkets betydelse.

5. Hur skulle du kunna förbättra ditt arrangemang om du hade mer tid?
Syftet är att uppmuntra till kritisk tänkande och självutvärdering av arbetet.

6. Diskutera hur arrangemang påverkar det känslomässiga uttrycket i musiken.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka på musikens emotionella aspekter.

7. Vad skulle hända om vissa instrument togs bort från arrangemanget?
Syftet är att stimulera kreativt tänkande kring arrangemangets struktur.

8. Hur kan du utnyttja dynamik och uttryck i ditt arrangemang för att förstärka melodin?
Syftet är att låta eleverna utforska hur dynamiska förändringar kan påverka musiken.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger högst 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger högst 15 poäng (2 poäng per fråga).

För betyget E krävs minst 8 poäng, varav 0 poäng från resonerande frågor.

För betyget C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyget A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.



Modern Tillbaka-knapp