En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Musik – Arrangera och framföra låtar med fokus på samspel mellan instrument och röster

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne eller kurs: Musik

Tema: Arrangera och framföra låtar med fokus på samspel mellan instrument och röster

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för samspel mellan instrument och röster samt deras förmåga att arrangera och framföra musik i grupp.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denne lektion syftar till att ge eleverna praktiska erfarenheter av arrangera och framföra musik i grupp. Genom att arbeta med samspel mellan instrument och röster får de en djupare förståelse för arrangemang och hur olika musikaliska element kan kombineras för att skapa en enhetlig helhet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna skapa och framföra en musikalisk komposition som involverar både instrument och sång, och visa förmåga att samarbeta och kommunicera effektivt i en grupp.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande aspekter är viktig för samspel i musik?
    A) Att spela solo
    **B) Att lyssna på varandra**
    C) Att spela så snabbt som möjligt
    D) Att alltid följa noterna

  2. Vad innebär arrangemang i musik?
    A) Att bara spela ett instrument
    **B) Att kombinera olika musikelement**
    C) Att skriva text till en låt
    D) Att improvisera fritt

  3. Vilken typ av låt kan behöva mer fokus på sångarrangemang?
    A) Instrumental låt
    **B) Ballad**
    C) Teknolåt
    D) Rapp

  4. Vad är en vanlig metod för att skapa balans i ett arrangemang?
    A) Att endast använda en typ av instrument
    B) Att ignorera sången
    **C) Att variera volym och intensitet**
    D) Att spela i samma tonart hela tiden

  5. Vilka instrument är ofta använda i en gitarrbaserad låt?
    A) Trummor och piano
    **B) Gitarr och bass**
    C) Flöjt och violin
    D) Trombon och saxofon

  6. Vilken känsla ger en crescendo i musiken?
    A) Tystnad
    B) Avslutning
    **C) Spänning**
    D) Nedstämdhet

  7. Vad kan eleverna göra för att förbättra deras samarbete som grupp?
    **A) Diskutera roller och uppgifter**
    B) Spela för sig själva
    C) Ignorera varandras åsikter
    D) Bestämma ledaren utan diskussion

  8. Vad är syftet med att ge feedback efter framträdandet?
    A) Att kritisera varandra
    **B) Att förbättra samarbetet och framträdandet**
    C) Att diskutera känslor
    D) Att ta en paus

  9. Vilket musikaliskt element handlar oftast om att skapa känsla i låten?
    A) Noterna
    **B) Dynamiken**
    C) Tempot
    D) Instrumenten

  10. Hur kan improvisation användas i arrangemang?
    A) För att skapa en helt ny låt
    B) För att förstöra originalet
    **C) För att lägga till kreativitet och känsla**
    D) För att inte behöva öva

  11. Vilken del av låten är ofta basen för arrangemanget?
    **A) Verser**
    B) Refräng
    C) Bro
    D) Introt

  12. Vad är viktigt att tänka på vid val av låt för arrangemang?
    A) Att alla ska sjunga samma del
    **B) Att låten har tydliga instrument och stämmor**
    C) Att det är en populär låt
    D) Att låten är kort

  13. Hur kan lyssnande förbättra elevernas förståelse för musik?
    A) Genom att bara spela
    **B) Genom att analysera samspel**
    C) Genom att undvika diskussioner
    D) Genom att öva samma låt

  14. Vad kan vara en utmaning vid grupparbete i musik?
    A) Att välja en enkel låt
    **B) Att hantera olika åsikter**
    C) Att sjunga fel tonart
    D) Att hålla samma tempo

  15. Vilken känsla förmedlar vanligen en upbeat låt?
    A) Sorg
    **B) Glädje**
    C) Melankoli
    D) Rädsla

Resonerande frågor

  1. Hur kan arrangemang av musik påverka känslan i en låt?
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera hur Musikens element påverkar lyssnarens känslor.
  2. Beskriv hur ni delade upp rollerna i er grupp.
    Syftet är att uppmuntra eleverna att reflektera över samarbete och ansvar i gruppen.
  3. Vilka tekniker använde ni för att förbättra er samarbete i grupp?
    Syftet är att låta eleverna utforska metoder för effektivt samarbete.
  4. Vilka element i arrangemanget kände du var mest utmanande och varför?
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att kritiskt analysera sina utmaningar i processen.
  5. Hur kan olika musikstilar påverka ert arrangemang?
    Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på musikens mångfald och dess påverkan.
  6. Vad betyder det för er som grupp att få feedback efter framträdandet?
    Syftet är att hjälpa eleverna att förstå värdet av konstruktiv kritik.
  7. Vilken roll spelar dynamik i ert arrangemang och hur kan det påverka framförandet?
    Syftet är att låta eleverna reflektera över hur dynamik bidrar till ett uttrycksfullt framförande.
  8. Hur kan ni tillämpa det ni lärde er om arrangemang i framtida musikprojekt?
    Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka långsiktigt och se kopplingen mellan lärande och tillämpning.

Bedömning

Faktafrågor (1 poäng vardera): 15 poäng maximalt.

Resonerande frågor (2 poäng vardera): 16 poäng maximalt.

Krav för betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor)