Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Musik
Tema: Instrumentens värld
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för olika musikinstrument, deras funktioner och roller inom olika musikstilar. Provets frågor syftar till att fånga både faktakunskaper och förmågan att resonera kring instrumentens betydelse i musiken.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om olika instrument och deras roll i musikaliska sammanhang. Detta inkluderar att förstå instrumentens uppbyggnad, funktioner och hur de används i olika musikstilar och traditioner.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på olika instrument och deras uttryck. Eleven kan också delta i musikaliska sammanhang och spela ett instrument med viss säkerhet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av instrument är en piano?
- A) Blåsinstrument
- B) Slaginstrument
- C) Tangentinstrument
- D) Stränginstrument
2. Vad är det primära syftet med ett slagverksinstrument?
- A) Att spela melodier
- B) Att skapa rytm
- C) Att producera harmoni
- D) Att förstärka ljud
3. Vilket instrument är känt för att ha strängar som slås an?
- A) Flöjt
- B) Trumpet
- C) Gitarr
- D) Trombon
4. Vilket av följande instrument är en del av brassfamiljen?
- A) Trumpet
- B) Violin
- C) Piano
- D) Klarinett
5. Vilket instrument används ofta för att ge melodisk bas i en orkester?
- A) Fiol
- B) Cello
- C) Flöjt
- D) Trummor
6. Vilket av följande instrument spelas med blåsteknik?
- A) Piano
- B) Saxofon
- C) Gitarr
- D) Dragspel
7. Vad kallas den teknik som används för att få ljud från stränginstrument?
- A) Slagverksmetod
- B) Strumming
- C) Blåsteknik
- D) Tapping
8. Vilket instrument är oftast associerat med jazzmusik?
- A) Violin
- B) Trumpet
- C) Oboe
- D) Cello
9. Vad är det specifika syftet med en dirigent i en orkester?
- A) Att spela ett instrument
- B) Att leda musikerna
- C) Att kompositera musik
- D) Att spela solo
10. Vilket av följande instrument är ett stränginstrument?
- A) Trombon
- B) Flöjt
- C) Harpa
- D) Trumma
11. Vad kännetecknar ett blåsinstrument?
- A) Det spelas genom att blåsa luft genom det
- B) Det spelas med fingrar på tangenter
- C) Det spelas med anslag av klubba
- D) Det spelas genom att slå på det
12. Vilket instrument skulle du välja att spela om du ville skapa djupa toner?
- A) Blockflöjt
- B) Cello
- C) Klarinett
- D) Gitarr
13. Vad kallas den del av ett blåsinstrument som förändrar tonhöjd?
- A) Munstycke
- B) Ventil
- C) Kropp
- D) Sträng
14. Vilken typ av instrument är en djembe?
- A) Blåsinstrument
- B) Slaginstrument
- C) Tangentinstrument
- D) Stränginstrument
15. Vad innebär det att “ställa” ett instrument?
- A) Att reparera det
- B) Att justera tonhöjden
- C) Att byta strängar
- D) Att snygga till det
Resonerande frågor
1. Beskriv hur olika instrument kan påverka känslan i ett musikstycke.
Syftet är att få eleverna att resonera kring instrumentens uttryck och deras effekt i musiken.
2. Vilket instrument anser du är mest mångsidigt och varför?
Här får eleverna möjlighet att diskutera instrumentets användningsområden och personlig preferens.
3. Hur har olika kulturer påverkat utvecklingen av musikinstrument?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över kulturella influenser och deras betydelse för musikaliska traditioner.
4. Jämför två instrument och deras roll i en specifik genre.
Denna fråga låter eleverna utforska skillnader och likheter mellan instrument och deras funktion i musiken.
5. Hur skulle du förklara skillnaden mellan ett akustiskt och ett elektriskt instrument?
Det ger möjlighet för elever att diskutera tekniska och ljudmässiga skillnader.
6. På vilket sätt har modern teknologi förändrat hur vi spelar och upplever musik?
Eleverna kan reflektera kring digitaliseringens påverkan på musikskapande och -utövande.
7. Hur kan du se på relationen mellan musik och känslor genom de instrument vi använder?
Syftet är att låta eleverna utforska djupare känslomässiga kopplingar till musiken.
8. Vilka instrument skulle du vilja lära dig att spela och varför?
Frågan ger eleverna möjlighet att uttrycka intresse för instrument och motivera sina val.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna ger 3 poäng vart och ett. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).