Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Musik
Tema: Musik och identitet genom praktiskt skapande
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur musik kan uttrycka identitet samt deras förmåga att skapa och framföra egna musikaliska verk som speglar deras personliga upplevelser och identiteter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att förstå och utforska hur musik kan vara ett uttryck för identitet. Detta omfattar att skapa och framföra egna musikaliska verk som speglar deras personliga upplevelser och identiteter genom olika genrer och stilar.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa musik med hjälp av olika tekniker och instrument, samt framföra sina egna kompositioner. Eleven kan också koppla sina musikaliska verk till personliga och samhälleliga upplevelser.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av musik anser du bäst representerar din identitet? A) Pop B) Rock C) Klassisk D) Annat
2. Vilket instrument tycker du är mest betydelsefullt för att uttrycka känslor i musik? A) Piano B) Trummor C) Gitarr D) Sång
3. Vilken känd artist representerar enligt dig kulturell identitet? A) Ed Sheeran B) Adele C) Drake D) Justin Bieber
4. Genom vilken musikstil kan man bäst beskriva känslan av gemenskap? A) Jazz B) Folkmusik C) Heavy metal D) EDM
5. Vilket av följande är ett exempel på en musikgenre som ofta tar upp sociala frågor? A) Reggae B) Klassisk musik C) Dansmusik D) Country
6. Hur påverkar musikalisk stil din uppfattning om en artist? A) Inte alls B) Mycket C) Måttligt D) Lite
7. Vad är syftet med att framföra eget komponerad musik? A) Att underhålla B) Att uttrycka sig C) Att vinna priser D) Att bli känd
8. Vilken känsla förknippar du mest med musik? A) Glädje B) Sorg C) Ilska D) Frustration
9. Hur viktigt är det att musiken du lyssnar på speglar din identitet? A) Inte viktigt B) Viktigt C) Mycket viktigt D) Extremt viktigt
10. Vad är din musikaliska inspirationskälla? A) Familj B) Vänner C) Media D) Inre känslor
11. Vad beskriver bäst varför musik är viktigt för identitet? A) Underhållning B) Uttryck av känslor C) Beröm D) Tradition
12. Vilken del av skapandeprocessen anser du är mest betydelsefull? A) Inspiration B) Komposition C) Framförande D) Samarbete
13. Hur kan musik förändras över tid och påverka identiteten? A) Genom nya trender B) Förblir densamma C) Utvecklas inte D) Resterar inför förflutna
14. Hur relaterar musikaliska genrer till kulturell identitet? A) Kan inte relateras B) Har stor betydelse C) Har lite betydelse D) Är oviktigt
15. Vad betyder det för dig att skapa musik? A) Att vara kreativ B) Att tjäna pengar C) Att få beröm D) Att vara populär
Resonerande frågor
1. Vad betyder musik för dig personligen och hur påverkar det din identitet? Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över musiken och dess påverkan på deras liv.
2. Hur skulle du beskriva sambandet mellan din kulturella bakgrund och dina musikaliska preferenser? Här ges eleverna chansen att resonera kring kulturell identitet och musik.
3. Kan du ge exempel på hur musik har hjälpt dig att förstå dig själv bättre? Denna fråga uppmuntrar djupare reflektion och koppling mellan musik och självinsikt.
4. Vilken roll spelar samarbetet inom gruppen när ni skapar musik? Eleverna får här möjlighet att diskutera vikten av samarbete och kommunikation.
5. Hur kan man använda musik för att föra fram budskap eller samhälleliga frågor? Denna fråga låter eleverna resonera om musikens kraft och dess påverkan på samhället.
6. På vilket sätt kan dina musikaliska verk påverka andra människors identitet? Genom denna fråga får eleverna fundera på deras inflytande på omgivningen.
7. Vilka känslor vill du att ditt musikstycke ska förmedla och varför? Detta ger möjligheten för eleverna att tydligt formulera sina avsikter och känslor.
8. Hur kan du använda musik för att uttrycka motstånd eller protest? Eleverna får här möjlighet att diskutera musik som en form av aktivism.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns 15 poäng att erhålla. Resonerande frågor: Varje svar bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och reflektion. Totalt kan 24 poäng erhållas.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).