En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Musik – Musik och kreativitet

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Musik och kreativitet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa musik utifrån egna idéer, samt att reflektera över sin kreativa process i musikskapande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utforska och utveckla sin kreativitet genom musikaliskt skapande. Detta inkluderar att experimentera med olika musikformer, harmonier, och rytmer för att uttrycka egna idéer och känslor.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa musik utifrån egna idéer och använda olika tekniker och instrument. Eleven kan också delta i musikaliskt samarbete och reflektera över sin egen skapandeprocess.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande instrument är ett stränginstrument?

A) Piano

B) Gitarr

C) Trumpet

D) Trummor

2. Vad är en melodi?

A) En kombination av olika rytmer

B) En sekvens av toner som skapar en musikalisk fras

C) En typ av musikaliskt instrument

D) En stil inom klassisk musik

3. Vilken av följande genrer är mest känd för att vara improvisatorisk?

A) K-pop

B) Jazz

C) Pop

D) Rock

4. Vad kallas det när man spelar musik tillsammans i en grupp?

A) Solo

B) Ensemble

C) Duo

D) Solospel

5. Vilken av följande är en egenskap hos kreativitet i musik?

A) Repetitiva mönster

B) Innovativa idéer och unika uttryck

C) Att följa en strikt struktur

D) Endast att kopiera andras verk

6. Vilka musikaliska element är viktiga för att skapa en låt?

A) Rytm och färg

B) Melodi, harmoni och rytm

C) Rörelse och ljud

D) Enbart texter

7. Vad innebär musikalisk improvisation?

A) Att spela låtar exakt som de är noterade

B) Att skapa musik i stunden utan förberedelse

C) Att använda endast ett instrument

D) Att spela musik från en specifik tidsepok

8. Vilket av följande är ett exempel på en rytm?

A) En specifik tonlängd

B) Ett mönster av ljud och tystnad

C) Melodins höjd

D) Harmonins färg

9. Vilken typ av musik fokuserar på att uttrycka känslor?

A) Dansmusik

B) Hjärtat musik

C) Klassisk musik

D) Folkmusik

10. Vad är syftet med att skapa eget musikaliskt arbete?

A) För att förbereda sig för en konsert

B) För att uttrycka sina egna känslor och idéer

C) För att följa traditioner

D) För att vinna priser

11. Vad kallas en samling av olika melodier och rytmer skapade av en grupp?

A) Komposition

B) Musikalisk arrangemang

C) Remarks

D) Samling

12. Vilken del av en låt är vanligtvis mest framträdande?

A) Brygga

B) Refräng

C) Vers

D) Intro

13. Vad kännetecknar en kreativ musikaliskt komposition?

A) Enklighet

B) Originalitet och uttryckskraft

C) Långa intron

D) Dessa egenskaper är inte viktiga

14. Vilken är en fördel med att arbeta i grupp när man skapar musik?

A) Att vara tyst

B) Att få olika perspektiv och idéer

C) Att upprepa samma idéer

D) Ingen fördel

15. Vad är en viktig del av den kreativa processen i musik?

A) Att följa regler

B) Att experimentera och utforska

C) Att upprepa tidigare verk

D) Att inte samverka med andra

Resonerande frågor

1. Reflektera över en musikstycke som inspirerat dig. Vad är det som gör det så speciellt?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla personliga upplevelser till musik och uttrycka sin förståelse av musikaliska element.

2. Hur tror du att olika kulturer påverkar musikaliskt skapande?

Här kan eleverna diskutera kulturella aspekter och deras effekt på musikaliska uttryck och skapandeprocess.

3. Beskriv en utmaning du stött på i ditt skapandeprocess och hur du övervann den.

Genom denna fråga kan eleverna visa sin förmåga att reflektera och analysera sin egen kreativitet och process.

4. Vilken roll spelar feedback för din kreativitet? Ge exempel.

Eleverna ges möjlighet att visa hur samarbete och feedback påverkar deras musikaliska skapande.

5. Hur kan teknik hjälpa dig i musikaliskt skapande? Diskutera fördelarna.

Frågan låter eleverna utforska och värdera användningen av teknik i deras musikaliska arbete.

6. Hur kan du använda dina personliga erfarenheter för att inspirera ditt musikaliska skapande?

Eleverna får möjlighet att koppla sina livserfarenheter med musik och reflektera över sin kreativitet.

7. Diskutera hur musik kan påverka känslor och stämningar. Ge exempel.

Detta ger eleverna chans att analysera sambandet mellan musik och emotionellt uttryck.

8. Hur definierar du kreativitet i din egen musik och vad påverkar den?

Genom denna fråga kan eleverna utforska och artikulera sin personliga definition av kreativitet i musik.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, vilket ger maximalt 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.