Prov. Åk. 7. Musik – Musikens påverkan på samhället

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Musikens påverkan på samhället

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hur musik kan spegla och påverka sociala, kulturella och politiska frågor genom historien. Eleverna ska genom provet få möjlighet att visa sin förmåga att analysera musikens roll i samhällsfrågor samt diskutera dess betydelse i olika kontexter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få förståelse för hur musik kan spegla och påverka sociala, kulturella och politiska frågor genom historien. Detta inkluderar att analysera exempel på musik som har haft stor betydelse för samhället och dess utveckling.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på och analysera hur musik kan påverka och reflektera olika samhällsfrågor. Eleven kan också diskutera musikens roll i olika kulturella och historiska sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken låt var en viktig hymn för medborgarrättsrörelsen i USA?

  • A. Blowing in the Wind
  • B. **We Shall Overcome**
  • C. Imagine
  • D. A Change Is Gonna Come

2. Vad handlade låten “Imagine” av John Lennon främst om?

  • A. Krig
  • B. **Fred**
  • C. Kärlek
  • D. Jämställdhet

3. Vilken genre är oftast förknippad med protest och social förändring?

  • A. Pop
  • B. **Folk**
  • C. Rock
  • D. Klassisk

4. Vad var syftet med musik under 1960-talet i USA?

  • A. Underhållning
  • B. **Protest**
  • C. Kommersialism
  • D. Utbildning

5. Vilken av följande låtar handlar om miljöfrågor?

  • A. **Earth Song**
  • B. We Are the World
  • C. Where Is the Love?
  • D. Fight the Power

6. Vilken artist är känd för sina politiska låtar om rasrättvisa?

  • A. Taylor Swift
  • B. **Bob Dylan**
  • C. Madonna
  • D. Elvis Presley

7. Vad representerade musiken under apartheid i Sydafrika?

  • A. Festligheter
  • B. **Motstånd**
  • C. Sorg
  • D. Enighet

8. Vilken låt förknippas ofta med protest mot krig?

  • A. Happy
  • B. **Give Peace a Chance**
  • C. What’s Going On
  • D. Born to Run

9. Vilket årtionde blev “We Are the World” släppt?

  • A. 1980-talet
  • B. **1985**
  • C. 1990-talet
  • D. 2000-talet

10. Vem sjöng låten “Fight the Power” som blev en anthem för svart medborgerlig rörelse?

  • A. Public Enemy
  • B. **Public Enemy**
  • C. N.W.A.
  • D. Tupac Shakur

11. Vad handlar låten “Same Love” av Macklemore och Ryan Lewis om?

  • A. Rasism
  • B. **Jämställdhet och HBTQ-rättigheter**
  • C. Ekologi
  • D. Krig

12. Vilken musikstil har starka rötter i afroamerikansk kultur och använder ofta sociala och politiska budskap?

  • A. Pop
  • B. **Hip Hop**
  • C. Country
  • D. Jazz

13. Under vilken historisk period analyserades musiken som ett verktyg för social förändring mest?

  • A. Medeltiden
  • B. **1960-talet och 1970-talet**
  • C. 1980-talet
  • D. 2000-talet

14. Hur kan musik påverka känslor under en protest?

  • A. Genom att få alla att sjunga med
  • B. **Genom att stärka gemenskap och energi**
  • C. Genom att distrahera politiker
  • D. Genom att skapa förvirring

15. Vilka av följande låtar handlar om sociala orättvisor?

  • A.**Fight the Power, Alright**
  • B. Stay With Me
  • C. Shape of You
  • D. Blinding Lights

Resonerande frågor

1. Vilken musikaliskt verk tycker du haft störst påverkan på samhället och varför? (Syftet är att förstå elevens förmåga att koppla musik till samhällsförändringar)

2. Hur kan musik bidra till att förändra attityder och uppfattningar om sociala frågor? (Eleven får möjlighet att reflektera över musikens påverkan)

3. Diskutera hur olika musikstilar har blivit verktyg för protest och social förändring. (Eleverna kan visa förståelse för olika musikaliska genrer)

4. I vilka situationer har du observerat musik som har en förenande kraft? (Syftet är att koppla elevens erfarenhet till musikens sociala roll)

5. Hur kan låttexter analyseras för att förstå samhällsproblem? (Ger eleverna möjlighet att diskutera djupanalys av låtar)

6. Reflektera över dina egna musikaliska val: Hur påverkar de ditt sätt att se på samhället? (Eleven kan koppla personlig musiksmak till samhällsperspektiv)

7. Hur skulle samhället se ut utan musik, särskilt i samband med sociala rörelser? (Eleven får möjlighet att tänka kritiskt kring musikens betydelse)

8. Ge exempel på hur musik kan användas som ett utbildningsverktyg för att diskutera aktuella samhällsfrågor. (Syftet är att uppmuntra till reflektion över musikens utbildande funktion)

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsättning:

Faktafrågor: 15 frågor, 1 poäng per korrekt svar.

Resonerande frågor: 8 frågor, 2 poäng per fråga.

För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp