Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Musik
Tema: Musikens roll i film och media
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för musikens funktion och betydelse i film och media, samt deras förmåga att analysera och reflektera över musiken i exempelvis filmklipp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få förståelse för hur musik används i film, tv och andra medier som ett verktyg för att förstärka berättelser, skapa stämning och förmedla känslor. Detta inkluderar att analysera filmklipp och diskutera musikkåren och deras funktion i berättelsen.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur musik används i film och media och beskriva dess effekter. Eleven kan också reflektera över hur musik påverkar upplevelsen av en berättelse eller stämning.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande kompositörer är känd för sin filmmusik?
A) Mozart
B) Ludwig van Beethoven
C) **John Williams**
D) Johann Sebastian Bach
2. Musik används i film för att:
A) Avbryta dialogen
B) **Förstärka känslor**
C) Dölja ljudet från skvaller
D) Skapa pauser i handlingen
3. Vilket av följande kan vara en effekt av filmmusik?
A) **Skapa spänning**
B) Förlänga filmen
C) Dölja ljudet
D) Avsluta filmen för tidigt
4. En scen med romantisk musik är oftast avsedd att:
A) **Förmedla romantiska känslor**
B) Göra publiken irriterad
C) Skapa förvirring
D) Avbryta berättelsen
5. När används musik i en skräckfilm oftast?
A) När huvudpersonen är glad
B) **För att skapa skräck och spänning**
C) När det är paus i aktionen
D) När publiken sover
6. Vilken musikstil används ofta i actionfilmer?
A) Jazz
B) **Orkestral musik**
C) Kammarmusik
D) Lugn musik
7. Vad är syftet med att analysera filmklipp med och utan musik?
A) Att förstöra handlingen
B) Att **jämföra upplevelsen**
C) Att visa på ljudets brist
D) Att avbryta klippen
8. Musiken i en film kan hjälpa till att:
A) **Sätta tonen** för scenerna
B) Dra bort fokus från berättelsen
C) Göra filmen längre
D) Krångla till handlingen
9. Vilken effekt kan filmmusiken ha på publiken?
A) **Öka känslomässiga reaktioner**
B) Förstå filmen sämre
C) Orsaka förvirring
D) Dölja ljudet från skådespelarna
10. Hur kan musik förstärka dramatik i en scen?
A) Genom att **ökad intensitet**
B) Genom att sänka tempot
C) Genom att ta bort ljudet
D) Genom att göra inget
11. I en romantisk film används ofta:
A) Skräckmusik
B) **Romantisk musik**
C) Actionmusik
D) Ingen musik alls
12. Vad kallas en person som skriver musik för film?
A) Ljudtekniker
B) Reyser
C) **Kompositör**
D) Dramaturg
13. Musik i en film kan påverka:
A) Dialogens kvalitet
B) **Tittarens känslor**
C) Längden på filmen
D) Ingenting
14. Vad är viktigt att tänka på när man väljer musik för en film?
A) **Musikens känsla och tema**
B) Musikens längd
C) Musikens kostnad
D) Musikens popularitet
15. En film kan bli tråkig om musiken:
A) **Inte passar stämningen**
B) Är för hög
C) Spelas för länge
D) Spelas i bakgrunden
Resonerande frågor
1. Förklara hur musiken i en film kan påverka din känslomässiga upplevelse.
Syftet är att ge eleven möjlighet att fördjupa sina tankar och analysera musiken i sammanhang av egna erfarenheter.
2. Jämför musiken i två olika filmscener och diskutera deras påverkan.
Frågan ger eleven en chans att göra djupare analyser genom att jämföra och kontrastera olika stilar och effekter.
3. När anser du att musiken gör störst intryck i en film? Varför?
Eleven får reflektera över sitt eget perspektiv och formulera en välgrundad åsikt.
4. Diskutera hur musiken kan stödja berättande i en film. Ge exempel.
Syftet är att låta eleven visa sin förståelse för musikens narrativ betydelse och relatera till specifika exempel.
5. Hur skulle en film förändras om musiken var helt tyst? Ge exempel.
Frågan uppmuntrar till kreativt tänkande och analys av musikens funktion i filmberättande.
6. Reflektera över hur du uppfattar olika musikstilar i film. Vad tycker du om dessa?
Eleven ges möjlighet att uttrycka sina personliga åsikter baserat på erfarenheter av musik i film.
7. Hur påverkar filmmusik din minnesbild av en film?
Denna fråga gör det möjligt för eleven att koppla musikens funktion till sin personliga upplevelse av film.
8. Vad anser du är de största skillnaderna mellan filmmusik och annan form av musik?
Syftet är att främja diskussion och reflektion kring det unika med filmmusik och dess syfte.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger totalt 24 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).