Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Musik – Utforska musikteori och arrangemang

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne eller kurs: Musik

Tema: Utforska musikteori och arrangemang

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grundläggande musikteori, inklusive ackord, skalor och arrangemang. Provets utformning har som mål att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse och tillämpning av teoretiska och praktiska musikaliska koncept.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion är kopplad till läroplanens centrala innehåll där det står: “Eleverna ska kunna beskriva och tillämpa grundläggande musikteori, skapa ackordföljder samt arrangera musiken med hänsyn till harmoniska och melodiska element.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav inkluderar: “Eleverna ska kunna beskriva och tillämpa grundläggande musikteori,” “skapa ackordföljder” samt “arrangera musiken med hänsyn till harmoniska och melodiska element.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är ett ackord?
    1. En enskild ton
    2. Två eller fler toner som spelas samtidigt
    3. En rytmisk struktur
    4. En harmonisk sammansättning av toner
  2. Vilken skala börjar på ton C?
    1. C-dur
    2. A-moll
    3. G-dur
    4. D-moll
  3. Vilka av följande ackord är durackord?
    1. C
    2. Am
    3. Dm
    4. E7
  4. Vad innebär ackordföljd?
    1. En följd av noter
    2. En sekvens av ackord som spelas efter varandra
    3. En melodi
    4. En rytmisk struktur
  5. Hur används en skala i musik?
    1. För att skapa ackord
    2. Som grund för melodier och harmonier
    3. För att skriva texter
    4. För att skapa rytmer
  6. Vilken ton ingår i C-dur skalan?
    1. F
    2. G
    3. Ab
    4. D
  7. Vad kallas en hel toninterval?
    1. En kvart
    2. En tonsteg
    3. En sekvens
    4. En oktav
  8. Vilken term beskriver skillnaden i tonhöjd mellan två toner?
    1. Intervall
    2. Rytm
    3. Akkord
    4. Skala
  9. Vilken känsla förmedlar ett mollackord i allmänhet?
    1. Lyssnarens glädje
    2. En neutral känsla
    3. Melankoli eller sorg
    4. Lycka
  10. Vad är syftet med att arrangera musik?
    1. Att skapa en harmonisk helhet med olika instrument
    2. Att skriva ut noterna
    3. Att öva på ackord
    4. Att improvisera
  11. Vilken type av instrument är ofta en del av ett arrangemang?
    1. Endast trummor
    2. Endast stränginstrument
    3. Endast blåsinstrument
    4. En kombination av olika instrument
  12. Vad kännetecknar en god arrangemang?
    1. Balans mellan alla instrument
    2. En snabb melodi
    3. Många olika stilar
    4. En enkel struktur
  13. Vilket element är centralt i musikteori?
    1. Harmoni
    2. Rytm
    3. Melodi
    4. Tempo
  14. Vad kallas en samling av ackord som används i en låt?
    1. Melodi
    2. Ackordprogression
    3. Notblad
    4. Arrangemang
  15. Vilken är den mest grundläggande ackordföljden i populärmusik?
    1. G-Am-C-F
    2. A-Bm-C#-D
    3. I-IV-V
    4. F-G-Am-C
  16. Hur kan man beskriva en skala som innehåller både fem hela steg och två halva steg?
    1. Dur skala
    2. Pentatonisk skala
    3. Mollskala
    4. Chromatisk skala
  17. Vad är ett fjärde intervall?
    1. Tre halva steg
    2. Fyra halva steg
    3. Fem hela steg
    4. Ännu ett tonic

Resonerande frågor

  1. Hur kan musikteori hjälpa dig i vinter? Beskriv hur teori och arrangemang går hand i hand för att skapa musik.
  2. Denna fråga låter eleverna reflektera över sambandet mellan teori och praktisk tillämpning.

  3. Diskutera hur känslan i en låt kan påverkas av de ackord som används. Ge exempel från kända låtar.
  4. Ger möjlighet att koppla teori med musik de känner till.

  5. Vad är det svåraste med att arrangera musik? Beskriv utmaningar och lösningar baserat på er gruppuppgift.
  6. Uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring samarinels erfarenheter.

  7. Jämför och kontrastera dur och moll. Hur påverkar dessa ackord typer olika musikstilar?
  8. Eleven får möjlighet att resonera kring känslor och stämningar kopplade till olika ackord.

  9. Vilken roll spelar improvisation i ditt eget musikskapande? Ge exempel på hur det kan integreras i arrangemang.
  10. Skapar utrymme för personlig reflektion och praktisk koppling.

  11. Hur skulle din komposition lyssnade för att bygga upp en spänning genom arrangemang? Diskutera din process.
  12. Ger utrymme för att diskutera arrangemangets kreativa och strategiska aspekter.

  13. Vilken betydelse har samspel mellan instrument för att skapa en helhetsupplevelse i musik? Ge exempel från er grupp.
  14. Frågan lyfter fram gruppdynamik och hur olika instrument kan komplettera varandra.

  15. Reflektera över vad du har lärt dig om musikteori i den här kursen och hur det förändrar ditt musikskapande.
  16. Gör att eleverna får möjlighet att se sin egen utveckling och lärande under kursens gång.

Bedömning

Provet bedöms som följer:

  • Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per rätt svar).
  • Resonerande frågor: Max 8 poäng (1 poäng per fråga).

För att uppnå betyg:

  • E: Minst 8 poäng.
  • C: Minst 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
  • A: Minst 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

“`


Modern Tillbaka-knapp
×