Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Religionskunskap – Etik och Moral i Religiösa Traditioner

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Religionskunskap

Tema: Etik och Moral i Religiösa Traditioner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevers kunskaper kring etik och moral i olika religiösa traditioner samt deras förmåga att jämföra dessa med sekulära moraliska värderingar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska hur olika religiösa traditioner formar etiska och moraliska värderingar, samt hur dessa värderingar påverkar individers liv och samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur etik och moral uttrycks inom olika religiösa traditioner och kan jämföra dessa med sekulära moraliska värderingar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär etik?

  • A) Praktiska tillämpningar av moraliska teorier
  • B) Teorin om vad som är rätt och fel
  • C) Regelverk för juridiska system
  • D) En personlig övertygelse om gott och ont

2. Vilket av följande är en moralisk riktlinje från kristendomen?

  • A) De tio budorden
  • B) De fem moraliska föreskrifterna
  • C) Koranens etiska riktlinjer
  • D) Utilitarism

3. Hur definieras moral inom islam?

  • A) Genom kulturella normer
  • B) Genom Koranens undervisning samt hadither
  • C) Genom individuella känslor
  • D) Genom vetenskaplig forskning

4. Vilket av följande exempel representerar en konflikt mellan religiös och sekulär moral?

  • A) Respekten för andra människors rättigheter
  • B) Abortfrågan
  • C) Rätten till liv
  • D) Att följa lagar

5. Vad kan påverka en persons moraliska beslut?

  • A) Endast religionsövertygelser
  • B) Enbart lagar
  • C) Religion, kultur, personliga erfarenheter, etc.
  • D) Enbart traditioner

6. Vilket etiskt system bygger på att maximera det bästa för flest människor?

  • A) Pliktetik
  • B) Utilitarism
  • C) Virtuetisk teori
  • D) Gyllene regeln

7. Vad handlar de fem moraliska föreskrifterna inom buddhismen om?

  • A) Att följa de etiska lagarna
  • B) Att leva ett liv av icke-våld och medkänsla
  • C) Att sträva efter rikedom
  • D) Att vara religiöst trogen

8. Vad menas med pliktetik?

  • A) Att alltid följa regler och plikter
  • B) Att agera utifrån konsekvenser
  • C) Att vara moralisk på ett personligt plan
  • D) Att följa majoritetens åsikter

9. Vilken av följande religioner betonar högst grad av medkänsla?

  • A) Kristendom
  • B) Buddhism
  • C) Hinduism
  • D) Jainism

10. I vilket av följande fall är ansvarsfrihet en viktig aspekt av moral?

  • A) När man följer religionens läror
  • B) När man bedömer en persons avsikt
  • C) När man utför det som är lagligt
  • D) När man handlar på impuls

11. Vilken moralisk fråga diskuteras ofta i religioner?

  • A) Dödsstraff
  • B) Skatter
  • C) Teknologiska framsteg
  • D) Klädmode

12. Vilken av följande är en sekulär moralisk teori?

  • A) Utilitarism
  • B) Dygdetik
  • C) De tio budorden
  • D) Sharia

13. Vad karakteriserar relativism inom moralfilosofin?

  • A) Att moral bedöms utifrån kultur och kontext
  • B) Att moral är absolut och oförändrad
  • C) Att moral är enbart personlig
  • D) Att moral alltid är rationell

14. Vad kan en person, enligt etik, göra om de ser en orättvisa?

  • A) Ignorera den
  • B) Handla för att rätta till den
  • C) Påtala den till en vän
  • D) Vänta på att någon annan ska åtgärda den

15. Vad innebär det att vara moralisk?

  • A) Att ha en religion
  • B) Att agera rättvist och med omtanke
  • C) Att följa en specifik etisk teori
  • D) Att alltid ha rätt

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika religiösa traditioner hanterar frågan om dödsstraff och hur det relaterar till deras etik.

Denna fråga ger elever möjlighet att analysera olika perspektiv inom religioner och hur de påverkar moraliska beslut.

2. Jämför sekulär moral och religiös moral. Hur kan de komplettera varandra, och i vilka situationer kan de stå i konflikt?

Denna fråga ger utrymme för djupgående diskussion och förståelse för hur olika typer av moral kan samexistera.

3. Reflektera över din egen moral. Vilka faktorer har påverkat dina värderingar och hur relaterar de till religiösa traditioner?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring sina egna värderingar och hur de formas.

4. Välj en moralisk fråga, t.ex. abort eller djurens rätt, och redogör för hur olika religioner skiljer sig åt i sina synsätt.

Denna fråga ger möjligheten att visa djup kunskap om flera traditioners etik.

5. Hur kan samhällets moral förändras över tid, och vad kan dessa förändringar innebära för religiösa traditioner?

Denna fråga syftar till att analysera relationen mellan samhälle och religion i en historisk kontext.

6. Vilken roll spelar kultur i utformningen av etik och moral, och hur skiljer sig dessa mellan olika samhällen?

Denna fråga ger möjlighet att se på hur kulturella faktorer påverkar moraliska värderingar.

7. Diskutera hur en individuell moral kan påverkas av grupptillhörighet och sociala normer.

Denna fråga öppnar för att reflektera över hur omgivningen formar ens etiska riktlinjer.

8. Hur kan etiska teorier tillämpas i praktiska beslut i livet? Ge exempel.

Denna fråga uppmanar eleverna att konkretisera etiska teorier genom att koppla dem till verkliga situationer.

Bedömning

Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, där varje fråga kan ge 1 poäng beroende på djup och insikt.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×