En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Religionskunskap – Hinduism: Gudar och Filosofier

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Religionskunskap
Tema: Hinduism: Gudar och Filosofier

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om hinduismens centrala gudar, heliga texter, och grundläggande filosofiska och religiösa teman. Provets utformning syftar till att ge en helhetsbild av klassens lärande kring hinduismen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Avsnittet omfattar förståelse för hinduismens centrala gudar, heliga texter och grundläggande filosofiska och religiösa teman.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och ge exempel på centrala begrepp och gudar inom hinduismen samt beskriva dess grundläggande filosofiska idéer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande gudar är känd som skaparguden inom hinduismen?
A) Vishnu
B) **Brahma**
C) Shiva
D) Ganesha

2. Vad är Vedas?
A) En typ av meditationsmetod
B) **De heliga texterna inom hinduismen**
C) En traditionell indisk maträtt
D) Ett ljud i yogan

3. Vad betyder karma i hinduismen?
A) En happy hour i templet
B) **Handlingarnas lag**
C) En typ av bön
D) En helig skrift

4. Vilken gudinna är känd som beskyddare av kvinnor och kraft?
A) **Durga**
B) Lakshmi
C) Saraswati
D) Kali

5. Vilket av följande är inte en grundläggande filosofi inom hinduismen?
A) Dharma
B) **Somnus**
C) Karma
D) Moksha

6. Ganesha är känd som:
A) **Guden med elefanthuvud**
B) Skaparguden
C) Krigsguden
D) Kärleksguden

7. Vilken helig skrift handlar om meditation och filosofi?
A) Vedas
B) **Upanishaderna**
C) Bhagavad Gita
D) Ramayana

8. Vad innebär dharma?
A) En typ av böner
B) **Individens plikter och moral i livet**
C) En meditationsteknik
D) En gammal hinduisk tradition

9. Vilken av följande gudar är känd för att bevara världen?
A) Brahma
B) **Vishnu**
C) Shiva
D) Kartikeya

10. Vad är syftet med puja?
A) Ett sexuellt ritual
B) **En form av tillbedjan och hyllning**
C) En typ av klädsel
D) En medicinsk behandling

11. Vilken symbol är vanligtvis kopplad till hinduismen?
A) Korset
B) **Om-symbolen**
C) Davidsstjärnan
D) Snöret

12. Vad representerar Shiva mest?
A) Kärlek
B) **Förstörelse och transformation**
C) Skapande
D) Lycka

13. I vilken stad anses Ganges vara särskilt helig?
A) Delhi
B) **Varanasi**
C) Mumbai
D) Kolkata

14. Vad är en guru inom hinduismen?
A) En kampanjledare
B) **En andlig lärare**
C) En medicinsk expert
D) En kock

15. Vad är målet med moksha?
A) Att bli rik
B) **Att uppnå befrielse från livets cykel**
C) Att hitta sanningen
D) Att få barn

Resonerande frågor

1. Hur ser hinduismen på livet efter döden och vilken roll spelar reinkarnation i detta perspektiv?
Syftet med frågan är att bedöma elevens djupare förståelse av religiösa koncept och deras sammanhang.

2. Diskutera hur hinduiska myter kan spegla och påverka den indiska kulturen idag.
Frågan ger möjlighet till att analysera kulturell påverkan och förhållandet mellan religion och samhällsnormer.

3. Hur kan begreppet dharma appliceras i dagens samhälle?
Eleven får möjlighet att koppla religiösa idéer till aktuella sociala situationer och moralfilosofi.

4. Vad anser du är de mest betydelsefulla egenskaperna hos en hinduisk gud eller gudinna, och varför?
Genom denna fråga kan eleven reflektera och formulera sina åsikter kring gudarna.

5. Jämför och kontrastera de hinduiska uppfattningarna om gudar med en annan religion som du känner till.
Syftet är att identifiera skillnader och likheter mellan trosuppfattningar och därigenom elevens analytiska förmåga.

6. Vilken roll spelar ritualer i hinduismen och hur kan dessa förstås ur ett sociologiskt perspektiv?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt på ritualernas funktion i det sociala livet.

7. Hur har hinduismen förändrats över tid och vilka faktorer har påverkat dessa förändringar?
Eleverna ska undersöka historiska och kulturella faktorer som påverkar religionens utveckling.

8. Diskutera vikten av kulturell respekt när man närmar sig och studerar andra religioner, med fokus på hinduismen.
Här får eleverna möjlighet att reflektera över etiska och kulturella frågor kring religion och tradition.

Bedömning

Faktafrågor är värda 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. Resonerande frågor är värda 3 poäng vardera, vilket ger maximalt 24 poäng. För att uppnå betyg:

  • E-nivå: Minst 8 poäng total
  • C-nivå: Minst 12 poäng total (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: Minst 18 poäng total (minst 5 poäng från resonerande frågor)

×