En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Religionskunskap – Kristendomens Grunder

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Religionskunskap

Tema: Kristendomens Grunder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kristendomens centrala tro och traditioner, inklusive betydelsefulla personer, heliga skrifter och traditioner samt deras påverkan på samhället och kulturen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för kristendomens centrala tro och traditioner, inklusive heliga skrifter, betydelsefulla symboler och grundläggande värderingar.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva kristendomens centrala kännetecken, inklusive viktiga personer, heliga skrifter och grundläggande tro.

Prov

Faktafrågor

1. Vilka är de två delarna av Bibeln?

A) Gamla Testamentet och Nya Testamentet

B) Gamla och Nya Testamentet

C) Första och Andra Testamentet

D) Heliga Skrifter och Traditioner

2. Vem är Jesus i kristendomen?

A) En profet

B) En apostel

C) Guds son och frälsare

D) En kung

3. Vad symboliserar korset inom kristendomen?

A) Jesus offer och uppståndelse

B) Tro och kärlek

C) Heliga skrifter

D) Gudomlig makt

4. Nämn en viktig kristen tradition.

A) Fastan

B) Ofrande

C) Dop eller nattvard

D) Bön

5. Hur påverkar kristendomen kulturen i ett samhälle?

A) Genom litteratur

B) Genom värderingar, högtider och traditioner

C) Genom politik

D) Genom utbildning

6. Vad är evangelium?

A) En bibelbok

B) Ett budskap om Jesus liv och lära

C) En psalm

D) En tradition

7. Vilken skrift är central för kristendomen?

A) Koranen

B) Bibeln

C) Talmud

D) Tripitaka

8. Vad är nattvarden?

A) En bön

B) En berättelse

C) En rit som firar Jesus sista måltid

D) En traditionell fest

9. Vilket av följande är en kristen symbol?

A) Korset

B) Ögat

C) Stjärna

D) Triangel

10. Vad handlar skapelseberättelsen om?

A) Människans liv

B) Hur världen blev till

C) Jesus liv

D) Heliga platser

11. Vilken person är känd som den första kristna martyren?

A) Petrus

B) Stefanus

C) Paulus

D) Johannes

12. Vad representerar Jesus i den kristna tron?

A) En vanlig människa

B) Guds inkarnation

C) En vis man

D) En profet

13. Vilken tradition firar Jesu födelse?

A) Påsk

B) Jul

C) Pingst

D) Midsommar

14. Vad betyder “kristen”?

A) En som ber

B) En som följer Kristus

C) En som döper

D) En som sjunger

15. Hur kan kristendomen upplevas i olika kulturer?

A) Som en religion

B) Genom olika traditioner och sedvänjor

C) Endast i kyrkor

D) Genom matlagning

Resonerande frågor

1. Vad tycker du är den viktigaste traditionen inom kristendomen och varför?

Syftet med frågan är att eleven ska reflektera och motivera sitt val utifrån vad traditionen innebär för kristendomen.

2. Hur tror du att kristendomen påverkar etiska värderingar i samhället?

Frågan ger elever möjlighet att analysera sambandet mellan religion och etik.

3. Diskutera hur synen på Jesus kan skilja sig mellan olika kristna inriktningar.

Denna fråga uppmuntrar till djupgående analys och jämförelse mellan olika perspektiv.

4. Hur har kristendomens traditioner förändrats över tid? Ge exempel.

Eleverna ges möjlighet att visa kunskap om historisk utveckling och kontextuella anpassningar.

5. Reflektera över hur du ser på kristendomens roll i din egen kultur.

Frågan skapar en koppling mellan personlig erfarenhet och teori, vilket uppvisar djup förståelse.

6. Hur kan kristendomen vara relevant för dagens samhälle?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring religionens plats i moderna kontexter.

7. Vad innebär det för en kristen att leva i en sekulär värld?

Eleverna får möjlighet att diskutera utmaningar och möjligheter för troende i samtida samhällen.

8. Vilken betydelse har heliga skrifter i kristendomens utövande och vad skulle hända om de tolkades på olika sätt?

Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt kring tolkningar och traditionens påverkan på tro.

Bedömning

Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per fråga)

Resonerande frågor: Max 8 poäng (1 poäng per fråga)

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).