Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Religionskunskap – Livsfrågor och Existentiell Reflektion



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Religionskunskap

Tema: Livsfrågor och Existentiell Reflektion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av livsfrågor och hur dessa frågor hanteras inom olika religiösa traditioner. Provets innehåll syftar till att stimulera reflektion över livets mening och egna uppfattningar i relation till dessa teman.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denne lektion syftar till att utforska stora livsfrågor och existentiella frågor, såsom meningen med livet, livets cykler och döden, samt hur olika religiösa traditioner hanterar dessa teman.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur livsfrågor tas upp inom olika religioner och kan reflektera över sina egna uppfattningar i förhållande till dessa frågor.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande frågor är en livsfråga?

A) Vad är min favoritfärg?

B) Hur kan jag bli rik?

C) Vad händer efter döden? (Rätt svar)

D) Vad är min favoritmat?

2. Inom vilken religion talar man om karma?

A) Kristendom

B) Buddhism (Rätt svar)

C) Judendom

D) Islam

3. Vad innebär reinkarnation?

A) Tron på livet efter döden.

B) Tron på att själen återföds i en ny kropp efter döden. (Rätt svar)

C) Tron på att Gud skapar livet varje gång.

D) Tron på att vi lever ett liv utan slut.

4. Vad är syftet med att diskutera livsfrågor?

A) För att få fler vänner.

B) För att förstå sig själv och sina värderingar. (Rätt svar)

C) För att öka sin kunskap om historia.

D) För att bli populär.

5. Vilken av följande är en central fråga inom kristendomen?

A) Vad är meningen med livet? (Rätt svar)

B) Vad är min favoritbok?

C) Hur många språk kan jag lära mig?

D) Vilka sporter tycker jag om?

6. Vad fokuserar buddhismen på när det kommer till lidande?

A) Att undvika arbete.

B) De fyra ädla sanningarna. (Rätt svar)

C) Att skriva böcker.

D) Att resa mycket.

7. Hur ser hinduismen på livet?

A) Livet är en tidsbegränsad möjlighet.

B) Livet är en cykel av reinkarnation. (Rätt svar)

C) Livet är utan betydelse.

D) Livet är en lång resa.

8. Vad innebär livets cykel i många religioner?

A) Livet har en början och ett slut. (Rätt svar)

B) Livet handlar om att ha kul.

C) Livet är alltid konkurrens.

D) Livet är en upprepning av händelser.

9. Vad betonar Viktor Frankls citat om meningen med livet?

A) Att leva utan mål.

B) Att söka svar och syfte. (Rätt svar)

C) Att följa andra mensen.

D) Att njuta av livet.

10. Vilket av följande beslut handlar om en livsfråga?

A) Vilken film ska jag se idag?

B) Ska jag tro på Gud eller inte? (Rätt svar)

C) Vad ska jag äta till middag?

D) När ska jag gå och sova?

11. Vad karakteriserar existentiella frågor?

A) De är alltid svarbara.

B) De kan vara komplexa och svåra att besvara. (Rätt svar)

C) De handlar endast om dagens händelser.

D) De förstör stress.

12. Vad handlar den åttafaldiga vägen om inom buddhismen?

A) En väg till lyckan.

B) En väg till upplysning och lidandets slut. (Rätt svar)

C) En väg till pengar.

D) En väg till vänner.

13. Hur påverkar kultur livsfrågor?

A) Kultur har ingen påverkan.

B) Kultur formar hur vi ser på och hanterar livsfrågor. (Rätt svar)

C) Kultur handlar bara om traditioner.

D) Kultur bygger på enkla beslut.

14. Vilken roll spelar religion i livsfrågor?

A) Religion har inget att göra med livsfrågor.

B) Religion ger vägledning och stöd. (Rätt svar)

C) Religion stöder alltid materiella värden.

D) Religion skapar förvirring.

15. Vad diskuterar man ofta inom etik?

A) Hur man klär sig.

B) Moraliska dilemman. (Rätt svar)

C) Vad man äter till lunch.

D) Vilket spel man ska spela.

Resonerande frågor

1. Reflektera över vad meningen med livet betyder för dig och hur dina värderingar påverkar dina tankar om detta ämne. (Ger elever möjlighet att formulera en personlig syn och koppla den till sina livserfarenheter.)

2. Hur tolkar olika religioner livets cykler och vad innebär det för de troende? (Tillåter elever att jämföra olika religiösa perspektiv och presentera djupare insikter om ämnet.)

3. Diskutera en livsfråga som du tycker är viktig och hur du tror att samhället ser på den. (Uppmuntrar kritik och koppling till aktuella sociala medvetanden.)

4. Hur kan religion hjälpa dig att förstå och hantera livets svåra frågor? (Elever ges möjlighet att koppla egen tro med livserfarenheter och fördjupa förståelsen.)

5. Vilka livsfrågor tror du att unga människor brottas med idag? (Uppmanar elever att tänka på nutidens utmaningar och koppla dem till livsfrågor.)

6. Beskriv hur en personlig erfarenhet har påverkat din syn på en livsfråga. (Främjar djupare reflektion och personlig koppling till ämnet.)

7. Jämför dina tankar om livets mening med en religions syn på ämnet. (Ger möjlighet till djupgående analys och kritisk reflektion.)

8. Hur kan filosofiska tankar kring livets mening berika din förståelse av religioner? (Främjar dialog mellan filosofi och religion vilket kan leda till nya insikter.)

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger upp till 8 poäng. För att nå betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp