Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Samhällskunskap – Aktuella samhällsfrågor

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Aktuella Samhällsfrågor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av aktuella samhällsfrågor. Provets frågor syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin förmåga att resonera kring hur dessa frågor påverkar individers liv och samhället i stort.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att undersöka och diskutera aktuella samhällsfrågor som påverkar individers liv och samhället i stort. Det inkluderar ekologiska, politiska, sociala och ekonomiska frågor.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på aktuella samhällsfrågor samt föra enkla resonemang om hur dessa frågor påverkar samhället och individens liv.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är en aktuell samhällsfråga?
    A) Bilar
    B) Klimatförändringar
    C) Antik historia
    D) Fotboll
    Rätt svar: B
  2. Vad innebär klimatförändringar?
    A) Ökad användning av plast
    B) Stabilt väder
    C) Förändringar i temperatur och vädermönster
    D) Mer regn
    Rätt svar: C
  3. Vilken organisation arbetar med frågor relaterade till mänskliga rättigheter?
    A) FN
    B) IKEA
    C) Google
    D) H&M
    Rätt svar: A
  4. Vad är en konsekvens av migration?
    A) Färre människor
    B) Ökad kulturell mångfald
    C) Mer ledig mark
    D) Mindre arbete
    Rätt svar: B
  5. Vilket av följande är en social fråga?
    A) Ojämlikhet
    B) Ekonomisk tillväxt
    C) Klimatkris
    D) Naturvetenskap
    Rätt svar: A
  6. Vad menas med jämlikhet?
    A) Alla är lika rika
    B) Alla har samma rättigheter
    C) Ingen har arbete
    D) Ingen har utbildning
    Rätt svar: B
  7. Vad kan individer göra för att påverka samhällsfrågor?
    A) Sitta hemma
    B) Engagera sig i samhällsdebatten
    C) Köpa mer
    D) Bli passiva
    Rätt svar: B
  8. Vilken är en potentiell lösning på klimatförändringar?
    A) Ökad kolanvändning
    B) Minska avfall
    C) Använda mer plast
    D) Färre träd
    Rätt svar: B
  9. Vilken faktor kan påverka människors livskvalitet?
    A) Lag och ordning
    B) Bilar
    C) Datorer
    D) TV-program
    Rätt svar: A
  10. Vad är syftet med att diskutera aktuella samhällsfrågor?
    A) För att argumentera mot varandra
    B) För att öka medvetenheten
    C) För att stänga av debatten
    D) För att ignorera problem
    Rätt svar: B
  11. Vilken typ av fråga är jämlikhet och diskriminering?
    A) Ekologisk fråga
    B) Social fråga
    C) Ekonomisk fråga
    D) Historisk fråga
    Rätt svar: B
  12. Vilket av följande kan påverkas av migration?
    A) Stora byggnader
    B) Ekonomin
    C) Spel
    D) Bilar
    Rätt svar: B
  13. Vad innebär poverty?
    A) Rika människor
    B) Ingen mat
    C) Att vara utan resurser
    D) Att resa
    Rätt svar: C
  14. Vad ska man göra om man vill påverka en aktuell samhällsfråga?
    A) Hålla sig tyst
    B) Engagera sig
    C) Göra ingenting
    D) Gå på semester
    Rätt svar: B
  15. Vad är en viktig aspekt när man diskuterar samhällsfrågor?
    A) Att bli arg
    B) Att lyssna på andras perspektiv
    C) Att ignorera fakta
    D) Att prata över varandra
    Rätt svar: B

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur klimatförändringar kan påverka olika samhällsgrupper.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera olika perspektiv och effekter av klimatförändringar på samhället.
  2. Reflektera över vikten av social jämlikhet och vilka faktorer som kan påverka den.
    Denna fråga syftar till att eleverna ska undersöka komplexiteten av sociala frågor och föreslå lösningar.
  3. Analysera hur migration kan påverka en ekonomi.
    Här kan eleverna visa sin förmåga att resonera kring ekonomiska effekter av migration och diskutera långsiktiga konsekvenser.
  4. Vilka steg kan individen ta för att bidra till att lösa aktuella samhällsfrågor?
    Syftet är att få eleverna att tänka på deras egen roll och ansvar i samhällsfrågor.
  5. Hur relaterar aktuella samhällsfrågor till sociala strukturer?
    Denna fråga förbereder eleverna för att koppla frågor till större samhälleliga samband.
  6. Ge exempel på hur olika organisationer arbetar med aktuella samhällsfrågor.
    Syftet är att bedöma elevernas förmåga att identifiera och förstå organisationers roller i samhället.
  7. Resonera om varför det är viktigt att diskutera aktuella samhällsfrågor i skolan.
    Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över utbildningens roll i samhällsengagemang.
  8. Vilka långsiktiga konsekvenser kan uppstå från att ignorera aktuella samhällsfrågor?
    Genom denna fråga uppmanas eleverna att tänka framåt och bedöma riskerna med passivitet.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera.

För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp