En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Samhällskunskap – De Nationella Minoriteterna i Sverige

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Samhällskunskap
Tema: De Nationella Minoriteterna i Sverige

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om de nationella minoriteterna i Sverige, deras kultur, historia och rättigheter, samt att förstå betydelsen av mångfald i det svenska samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven kan beskriva de nationella minoriteterna i Sverige och deras kulturer, samt redogöra för de rättigheter som tillkommer dem. Eleven kan också diskutera betydelsen av mångfald i samhället.”

Kunskapskrav

Provet kommer att bedöma följande kunskapskrav:

  • ”Eleven kan beskriva de nationella minoriteterna i Sverige och deras kulturer.”
  • ”Eleven kan redogöra för de rättigheter som tillkommer minoritetsspråk och kulturer.”
  • ”Eleven kan diskutera betydelsen av mångfald i samhället.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilka av följande är en nationell minoritet i Sverige?
    A) Svenskar
    B) **Samer**
    C) Norrmän
    D) Danskar
  2. Vilken rättighet har nationella minoriteter i Sverige?
    A) Rätt att ignorera svenska lagar
    B) Rätt att använda sitt språk i offentliga sammanhang
    C) **Rätt att bevara sin kultur**
    D) Rätt till dödsstraff
  3. Vilken av följande traditioner är typisk för samerna?
    A) Midsommarstång
    B) **Julsame**
    C) Valborgsmässofirande
    D) Kyndelsmäss
  4. Vilken grupp är inte en del av de nationella minoriteterna i Sverige?
    A) Judar
    B) Samer
    C) **Norrmän**
    D) Tornedalingar
  5. Vad kallas den lag som skyddar nationella minoriteter i Sverige?
    A) Arbetsmiljölagen
    B) **Minoritetspolitik**
    C) Skollagen
    D) Föräldrabalken
  6. Vilket av följande språk är ett minoritetsspråk i Sverige?
    A) Arabiska
    B) **Finska**
    C) Tyska
    D) Spanska
  7. Hur många nationella minoriteter erkänns i Sverige?
    A) 5
    B) 4
    C) **5**
    D) 6
  8. Vilken rätt har de nationella minoriteterna gentemot staten?
    A) Rätt till utdelning av pengar
    B) **Rätt till erkännande och skydd av sin kultur**
    C) Rätt att sätta svenska lagar ur spel
    D) Ingen rätt
  9. Kultur från nationella minoriteter bidrar till:
    A) Enformighet i kulturen
    B) **Mångfald och berikning av det svenska samhället**
    C) Migrationsproblem
    D) Inget värde
  10. Vilken av följande organisationer arbetar med skyddet av minoriteters rättigheter?
    A) **Diskrimineringsombudsmannen**
    B) Skolverket
    C) Migrationsverket
    D) Riksbanken
  11. En av följande är en typisk rättighet för minoriteter i Sverige:
    A) Rätt att förbjuda svenska
    B) **Rätt att använda sitt språk i utbildning**
    C) Rätt att avskaffa lagar
    D) Rätt att anordna egna lagar
  12. Vad kan vi göra för att stärka de nationella minoriteterna?
    A) Öka betygen
    B) **Utbilda oss om deras kultur och historia**
    C) Ignorera dem
    D) Skapa konflikter
  13. En period av historia kopplad till samerna är:
    A) **Kolonialtiden**
    B) Renässansen
    C) Världen efter andra världskriget
    D) Medeltiden
  14. Vilken vägbeskrivning kan ges till att förstå problematiken för romer?
    A) Att de lärt sig anpassa sig
    B) **Att de ofta utsätts för diskriminering**
    C) Att de ignorerar majoritetens kultur
    D) Att de inte kommer från Sverige

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur kultur från nationella minoriteter kan bidra till det svenska samhällets utveckling.
    Syftet är att ge elever möjlighet att reflektera över kulturens påverkan på samhället.
  2. Vilka utmaningar kan nationella minoriteter möta i dagens samhälle?
    Eleven uppmanas att analysera samt diskutera aktuella problem.
  3. Hur kan vi, som individer, bidra till ett mer inkluderande samhälle för nationella minoriteter?
    Det ger eleven möjlighet att resonera kring sina egna handlingar och påverkan.
  4. På vilket sätt kan utbildning spela en roll för att öka medvetenheten om nationella minoriteter?
    Eleven får diskutera utbildningens betydelse för att förändra attityder.
  5. Reflektera över varför det är viktigt att bevara minoritetsspråk och kulturer.
    Detta uppmuntrar till djupare förståelse av kulturens värde.
  6. Hur kan historiska händelser ha format dagens situation för nationella minoriteter?
    Eleven får tillfälle att koppla historia till nutid och dess konsekvenser.
  7. Vilka roller spelar olika medier i att påverka uppfattningar om nationella minoriteter?
    Eleven tänker kritiskt om mediala perspektiv och deras påverkan.
  8. Diskutera hur lagar och rättighetsarbeten kan förbättra situationen för nationella minoriteter.
    Eleven ges möjlighet att tänka på samhällets strukturer och rättigheter.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).