Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Jämställdhet och Mångfald

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och insikter i begreppen jämställdhet och mångfald, samt att utvärdera deras förmåga att reflektera över hur dessa koncept spelar en roll i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att öka elevernas förståelse för begreppen jämställdhet och mångfald, samt att diskutera hur dessa begrepp är viktiga för samhällsutveckling och hur de påverkar individers liv och rättigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad jämställdhet och mångfald innebär och ge exempel på hur dessa faktorer påverkar samhället och individens liv.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär begreppet jämställdhet?
A) Att män och kvinnor har samma arbete
B) Att alla människor har samma rättigheter och möjligheter oavsett kön
C) Att kvinnor bör ha fler rättigheter än män
D) Att män och kvinnor ska arbeta i olika yrken
B

2. Vilken av följande är en form av mångfald?
A) Rättvisa
B) Individuell frihet
C) Etnisk mångfald
D) Jämlikhet
C

3. Vilket av följande förhållningssätt kan öka mångfalden i samhället?
A) Exkludera grupper
B) Respektera olika kulturer
C) Undvika olikheter
D) Separera människor
B

4. Vad innebär stereotyper?
A) Flexibla identiteter
B) Förutfattade meningar om en grupp
C) Positiva egenskaper hos individer
D) Specifika intressen
B

5. Vad kan vara en utmaning för att uppnå jämställdhet?
A) Lika utbildning
B) Fördomar
C) Tolerans
D) Samarbete
B

6. Vilken av följande faktorer påverkar individers liv och rättigheter?
A) Utbildning
B) Boendeort
C) Jämställdhet och mångfald
D) Alla ovanstående
D

7. Hur kan media påverka synen på jämställdhet?
A) Genom att ignorera frågorna
B) Genom att sprida fördomar
C) Genom att lyfta fram viktiga ämnen och exempel
D) Genom att undvika diskussion
C

8. Vilken roll har utbildning för att öka mångfalden?
A) Att undervisa i föråldrade metoder
B) Att främja tolerance och respekt för olika grupper
C) Att separera olika kulturer
D) Att ignorera kulturella skillnader
B

9. Vad är en definition av mångfald?
A) Enhetlighet
B) Variation av människor med olika bakgrunder
C) Homogenitet
D) Skillnader i livsstil
B

10. Vad kan personer göra för att bidra till en mer jämställd värld?
A) Sprida negativa idéer om grupper
B) Inkludera andra och respektera olikheter
C) Ignorera ojämlikhet
D) Enbart fokusera på sin egen grupp
B

11. Vilket av följande är en fördel med mångfald?
A) Ökar fördomar
B) Främjar kreativitet och innovation
C) Skapar konflikter
D) Minskar samarbetet
B

12. Vad kan en jämställd skola innebära?
A) Olika skulder för olika grupper
B) Lika möjligheter för alla elever
C) Resurser enbart för en grupp
D) Ingen diskussion om jämställdhet
B

13. Hur kan ungdomar bidra till ökad mångfald?
A) Genom att stänga dörrar för andra
B) Genom att delta i inkluderande aktiviteter
C) Genom att ignorera skillnader
D) Genom att avstå från gruppdiskussioner
B

14. Vad är ett exempel på kulturell mångfald?
A) Samma språk i alla länder
B) Flera religioner och traditioner i ett samhälle
C) Enbart en kultur
D) Lika matvanor överallt
B

15. Vad kan vara en konsekvens av bristande jämställdhet?
A) Bättre livskvalitet för alla
B) Utanförskap och diskriminering
C) Gemenskap mellan grupper
D) Stärka samhället
B

Resonerande frågor

1. Reflektera över vad jämställdhet innebär för dig och ge exempel på hur det kan påverka ditt liv.
Syfte: Att ge eleverna möjlighet att koppla begreppet till sin egen erfarenhet.

2. Diskutera varför det är viktigt att arbeta med mångfald i skolan och samhället.
Syfte: Att uppmuntra eleverna att tänka på samhälleliga konsekvenser.

3. Analysera ett exempel på en stereotyp och dess påverkan på samhället.
Syfte: Att låta eleverna reflektera över negativa konsekvenser av stereotyper.

4. Hur kan media både positivt och negativt påverka våra uppfattningar om jämställdhet?
Syfte: Att utveckla kritiskt tänkande kring media.

5. Ge exempel på hur olika kulturer kan berika vårt samhälle.
Syfte: Att öka medvetenheten om kulturell mångfalds fördelar.

6. Reflektera över en situation i ditt liv där du har sett brist på jämställdhet. Hur kände du?
Syfte: Att uppmuntra till personlig reflektion och känslomässig insikt.

7. Diskutera hur skolor kan arbeta för att främja jämställdhet och mångfald.
Syfte: Att ge eleverna möjlighet att ta ställning och föreslå förändringar.

8. Vilka metoder skulle vara effektiva för att skapa en mer jämlik värld?
Syfte: Att stimulera kreativt tänkande kring lösningar för jämställdhet.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).