Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Samhällskunskap – Media och källkritik

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Media och källkritik

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll som lyder: “Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.”

Kunskapskrav
  1. “Eleven för enkla resonemang om samhällsfrågor utifrån kunskaper om förhållanden och strukturer i samhället.”
  2. “Eleven granskar information och åsikter som rör samhällsfrågor i olika källor med enkla källkritiska argument.”
Prov
Faktafrågor
  1. Vilket av följande påståenden beskriver media bäst?
    a) Medier har ingen påverkan på samhället.
    b) Medier är bara underhållning.
    c) Medier är informationsspridare och opinionsbildare.
    d) Medier är alltid objektiva.
  2. Vad innebär källkritik?
    a) Att tro på allt som står i medier.
    b) Att ignorera källorna.
    c) Att värdera och granska källors trovärdighet.
    d) Att bara använda sociala medier.
  3. Vilken typ av medieinnehåll bör granskats kritiskt?
    a) Propaganda
    b) Nyheter
    c) Reklam
    d) Alla typer av medieinnehåll
  4. Vad är syftet med nyhetsvärdering?
    a) Att avgöra vad som är viktigt att rapportera.
    b) Att alltid rapportera all information.
    c) Att påverka folks beslut.
    d) Att dölja information.
  5. Vilket påstående om sociala medier är korrekt?
    a) Sociala medier är inte en del av demokratin.
    b) Sociala medier kan påverka människors åsikter.
    c) Alla källor på sociala medier är pålitliga.
    d) Sociala medier tillåter inget utrymme för diskussion.
  6. Vad menas med avsändare i journalistik?
    a) Den som skriver artikeln.
    b) Den som producerat eller publicerat innehållet.
    c) Den som läser artikeln.
    d) Den som betalar för reklam.
  7. Vad är en primärkälla?
    a) En sammanfattning av flera källor.
    b) Förstahandsinformation från vittnen eller dokument.
    c) En webbsida med mycket reklam.
    d) En blogg.
  8. Vilka konsekvenser kan felaktig information i media ha?
    a) Ingen effekt på samhället.
    b) Förvirring och missförstånd bland allmänheten.
    c) Ingen? Folk är alltid kritiska.
    d) Mer nyfikenhet bland läsarna.
  9. Hur kan du kontrollera en informations källkritik?
    a) Genom att bara lita på källan.
    b) Genom att verifiera med flera oberoende källor.
    c) Genom att läsa vad alla andra tycker.
    d) Genom att endast använda sociala medier.
  10. Vad betyder det att en källa är objektiv?
    a) Att den alltid har rätt.
    b) Att den är partisk.
    c) Att den inte tar ställning och presenterar fakta.
    d) Att den alltid är underhållande.
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur media kan påverka våra åsikter och uppfattningar.
    Syftet är att eleverna visar förmåga att analysera mediernas påverkan och missionsroll i samhället.
  2. Resonera kring vikten av källkritik i dagens digitala samhälle.
    Frågan uppmanar eleverna att reflektera över och argumentera för kriterier för källkritik.
  3. Hur kan individer bidra till en mer informerad allmänhet?
    Frågan ger elever möjlighet att exemplifiera med personlig erfarenhet och engagemang.
  4. På vilket sätt kan sociala medier både gynna och skada demokratin?
    Syftet är att få eleverna att förstå de komplexa effekterna av sociala medier.
  5. Vilken roll spelar journalisten i ett källkritiskt perspektiv?
    Frågan tillåter elever att reflektera över journalistens ansvar och påverkan på samhället.
  6. Analysera hur olika medier kan framställa samma händelse på olika sätt.
    Eleven får möjligheten att visa djupgående analytisk förmåga.
  7. Diskutera konsekvenserna av att sprida falsk information och hur detta kan undvikas.
    Syftet är att eleverna ska förstå allvaret och kunna föreslå lösningar på problemet.
Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, fördelat som följer:

  • Faktafrågor: 1 poäng per fråga.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga.

För att uppnå betyg:

  • E-nivå: Minst 8 poäng. (inkl. minst 1 poäng från resonerande frågor)
  • C-nivå: Minst 12 poäng. (inkl. minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: Minst 18 poäng. (inkl. minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp
×