En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Samhällskunskap – Migration och Integration


Provkonstruktion – Migration och Integration

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Migration och Integration

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av begreppen migration och integration, deras förmåga att beskriva orsaker till migration samt resonera kring hur integration kan ske inom samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll syftar till att öka elevernas förståelse för begreppen migration och integration, inklusive orsaker till migration, skillnader mellan flyktingar och migranter, och hur samhällen kan arbeta för att integrera nya medborgare.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva olika orsaker till migration och ge exempel på hur integration kan ske, samt föra enkla resonemang om hur migration påverkar samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär begreppet migration?

A. Rörelse av människor från en ort till en annan

B. Förändring av ett lands gränser

C. Rörelse av människor från en plats till en annan

D. En typ av handel mellan länder

2. Vilken av följande är en ekonomisk orsak till migration?

A. Krig

B. Sök efter arbete

C. Klimatförändringar

D. Utbildning

3. Vad innebär integration?

A. Att migranter blir en del av värdlandets samhälle

B. Att migranter lämnar sitt hemland

C. Att skapa barriärer mot invandrare

D. Att bevara kulturen i sitt hemland

4. Vad är en flykting?

A. En person som söker arbete

B. En person som flyr från sin hemort på grund av förföljelse eller konflikt

C. En person som flyttar för studier

D. En person som reser på semester

5. Vilket är ett exempel på en positiv integrationsstrategi?

A. Märkning av produkter

B. Språk- och kulturkurser för nyanlända

C. Utstötning av nya medborgare

D. Skapa separata skolor för invandrare

6. Vilka av följande faktorer kan påverka beslutet att migrera?

A. Ekonomiska, sociala och politiska skäl

B. Enbart ekonomiska skäl

C. Enbart politiska skäl

D. Enbart sociala skäl

7. Vad kan samhällen göra för att underlätta integration?

A. Erbjuda stöd och hjälp till nyanlända

B. Stänga gränserna

C. Ignorera kulturella skillnader

D. Skapa motstånd mot invandrare

8. Vad betyder termen “mångkulturellt samhälle”?

A. Ett homogent samhälle

B. Ett samhälle där alla har samma kultur

C. Ett samhälle som rymmer flera olika kulturer

D. Ett samhälle som inte accepterar nya kulturer

9. Vilket av följande alternativ beskriver en migranthistorisk händelse?

A. Första världskriget

B. Syriens flyktingsituation

C. Andra världskriget

D. Industrialiseringen

10. Vilken typ av migration handlar om att söka skydd i ett annat land?

A. Asylmigration

B. Arbetskraftsmigration

C. Utbildningsmigration

D. Säsongsarbetskraft

11. Vad är vanligt för både flyktingar och migranter?

A. De migrerar alltid av ekonomiska skäl

B. De lämnar oftast sina hemländer

C. De söker skydd i sitt hemland

D. De har alltid jobb i sitt nya land

12. Vad är en av utmaningarna med integration?

A. Fördomar och diskriminering i samhället

B. Överfulla skolor

C. Brist på arbete

D. Stängda gränser

13. Vad kan hända om samhällena inte arbetar med integration?

A. Mer kulturell förståelse

B. Ökade konflikter och segregation

C. Fler internationella samarbeten

D. Bättre arbetsmarknad

14. Vad kan vi lära oss av migrationshistoriska händelser?

A. Att förlora sin kultur

B. Att historia kan påverka nutidens samhälle

C. Att migration alltid är negativt

D. Att människor alltid vill stanna i sitt hemland

15. Vilken av följande faktorer är en positiv aspekt av migration?

A. Ökad arbetslöshet

B. Kulturell stagnation

C. Berikande av kulturen och samhället

D. Minskad social samhörighet

Resonerande frågor

1. Resonera kring skillnaderna mellan flyktingar och migranter, och hur dessa skillnader kan påverka deras integrationssituation. Syftet är att uppvisa djup kunskap om hur olika migrationsgrupper har olika behov.

2. Diskutera vilka samhälleliga ansvar som finns för att underlätta integration av nyanlända. Här ges möjlighet att visa förståelse för komplexa samhällsfrågor och ansvarstagande.

3. Reflektera över egna erfarenheter av migration och hur dessa har påverkat din syn på ämnet. Denna fråga uppmuntrar till personlig reflektion och djupare insikt i migrationsfrågor.

4. Analysera historiska exempel på migration och vad vi kan lära oss av dem för framtiden. Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande och koppla historia till nutida problem.

5. Diskutera olika strategier för integration och vilka hinder som kan uppstå i processen. Här ges möjlighet att resonera kring faktorer som påverkar integration utifrån olika samhällsperspektiv.

6. Beskriv hur migration kan påverka den lokala ekonomin positivt och negativt. En viktig fråga för att förstå migrationens komplexa effekter.

7. Reflektera över varför det är viktigt att förstå migration och integration i dagens samhälle. Denna fråga syftar till att koppla ämnet till samtida samhällsfrågor.

8. Analysera vilket ansvar både individer och samhällen har för att främja integration. Syftet är att uppmana till ett helhetsperspektiv på integration och ansvar.

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt möjliga poäng: 15.

Resonerande frågor: Varje fråga bedöms upp till 3 poäng.

För betyg:

E: Minst 8 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)

C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)

A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)