Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Slöjd – Förbättrad teknik och kontroll i metallbearbetning

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Förbättrad teknik och kontroll i metallbearbetning

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och färdigheter inom metallbearbetning, samt deras förmåga att tillämpa avancerade tekniker och metoder under praktiskt arbete.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleverna ska utveckla sina färdigheter inom metallbearbetning genom att lära sig mer avancerade tekniker och metoder. Eleverna kommer att få öva på precision och kontroll när de arbetar med metallmaterial samt bli mer bekanta med olika verktyg och deras användningsområden.”

Kunskapskrav

”Eleverna ska kunna använda och hantera olika handverktyg och maskiner i metallslöjd med ökad precision. De ska också kunna planera och genomföra mer komplexa arbetsprocesser samt reflektera över sitt arbete och de tekniker som tillämpats.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket verktyg är viktigt för svetsning?
A) Slipmaskin
B) Fräs
C) **Svetsmaskin**
D) Snickarbänk

2. Vad krävs för att få en bra svets?
A) Mycket värme
B) **Noggrannhet**
C) Snabbhet
D) Enkla material

3. Vilken teknik involverar att forma metall med hög tryck?
A) Fräsning
B) **Handspritning**
C) Svarvning
D) Kapning

4. Vad kan vara en utmaning när man svetsar?
A) Att få det varmt nog
B) **Att få svetsarna jämna**
C) Att ha rätt verktyg
D) Att se resultatet snabbt

5. Vilket material är ofta använt i metallbearbetning?
A) Plywood
B) **Stål**
C) Plast
D) Glas

6. Vad är viktigt för kontroll i metallbearbetning?
A) Snabbhet
B) **Precision**
C) Kreativitet
D) Utgångsmaterial

7. Vilket av följande är ett exempel på ett funktionellt föremål?
A) **Nyckelring**
B) Skulptur
C) Dekoration
D) Målning

8. Vad kallas processen där man fäster två metallbitar tillsammans?
A) Snickra
B) **Svetsning**
C) Limning
D) Svarvning

9. Vilket av följande verktyg används för att slipa metall?
A) Borrmaskin
B) **Slipmaskin**
C) Fräsmaskin
D) Skruvdragare

10. Vad är en viktig aspekt av säkerhet när man arbetar med metall?
A) Att arbeta snabbt
B) **Att använda skyddsutrustning**
C) Att inte fråga andra
D) Att tunna ner kosten

11. Vad behövs för att planera ett metallprojekt?
A) **En ritning**
B) Ingen planering
C) Många verktyg
D) Nya material

12. Vad är syftet med att reflektera över sitt arbete?
A) Att öka stressen
B) **Att förbättra sina färdigheter**
C) Att avsluta arbetet snabbare
D) Att få mer projekt

13. Vilken typ av projekt innebär oftast hög precision?
A) Bordsdekoration
B) **Detaljerade smycken**
C) Enkel låda
D) Klippdockor

14. Varför är det viktigt att ge konstruktiv feedback?
A) För att vara snäll
B) **För att hjälpa andra att förbättras**
C) För att göra livet lättare
D) För att få beröm

15. Vad innebär metallbearbetning?
A) Att bara måla metall
B) **Att forma och bearbeta metallmaterial**
C) Att bara slänga metall
D) Att köpa färdiga produkter

Resonerande frågor

1. Beskriv en utmaning du stötte på under ditt projekt och hur du löste den.
Syftet är att förstå elevernas problemlösningsförmåga.

2. På vilket sätt tror du att precision påverkar kvaliteten på ditt arbete?
Denna fråga uppmuntrar till djupare reflektion kring arbetets kvalitet.

3. Vilka tekniker tycker du är mest intressanta inom metallbearbetning och varför?
Eleverna ges möjlighet att uttrycka sina intressen och skäl bakom dessa.

4. Hur kan dina erfarenheter från detta projekt tillämpas i framtida metallarbeten?
Frågan syftar till att koppla lärdomar till framtida projekt.

5. Diskutera hur du kan förbättra dina färdigheter i metallbearbetning framöver.
Denna fråga uppmanar till självreflektion och personlig utveckling.

6. Hur skulle du förklara vikten av samarbete i metallbearbetning?
Frågan syftar till att belysa betydelsen av teamwork och laganda.

7. Vilka säkerhetsaspekter anser du är mest kritiska när du arbetar med metall?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera viktiga säkerhetsåtgärder.

8. Reflektera över månaden som passerat; vad har du lärt dig om metallbearbetning som du inte visste förut?
Frågan ger ett tillfälle till insikt och gemensam kunskapstillväxt.

Bedömning

Provet kan bedömmas med poäng där faktafrågor ger 1 poäng var och resonerande frågor ger 2 poäng var. För betyg E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp