En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Slöjd – Hållbarhet och materialval i slöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Hållbarhet och materialval i slöjd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hållbarhet och materialval i slöjd, samt deras förmåga att reflektera över och tillämpa denna kunskap i praktiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna kommer att lära sig om olika material och deras miljöpåverkan samt hur man kan göra ekovänliga val i sina slöjdarbeten för att främja hållbar utveckling.”

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna identifiera och värdera olika material ur ett hållbarhetsperspektiv. De ska kunna redogöra för vad hållbarhet innebär i praktiken och hur det kan tillämpas i slöjdarbete, samt reflektera över sina val av material i sina projekt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material är ett naturmaterial?

A) Plast

B) **Trä**

C) Syntetfiber

D) Metall

2. Vad innebär hållbarhet i sammanhanget av materialval?

A) Att använda material som är billiga

B) **Att välja material som skadar miljön så lite som möjligt**

C) Att bara använda återvinningsbara material

D) Att alltid välja det lättaste materialet

3. Vilket av följande material är svårt att återvinna?

A) Papper

B) Glas

C) **Plast**

D) Metall

4. Hur kan man bidra till en mer hållbar produktion genom val av material?

A) Genom att använda syntetiska material

B) **Genom att återvinna och återanvända material**

C) Genom att alltid köpa nya material

D) Genom att använda vilka material som helst

5. Varför är det viktigt att tänka på livscykeln för material vi använder i slöjd?

A) **För att förstå hur material påverkar miljön under hela sin livslängd**

B) För att det gör projekten mer intressanta

C) För att man får bättre betyg

D) För att man ska spendera mer pengar

6. Vilket hållbart alternativ är känt för sin snabbväxande natur?

A) Plast

B) **Bambu**

C) Trä från tropiska skogar

D) Syntetiska textilier

7. Vilken process är viktig för att minska avfallet i slöjd?

A) Att slänga oanvända material

B) **Återvinning**

C) Att köpa mycket nya material

D) Att använda material en gång

8. Vilka typer av material brukar vanligtvis vara mer miljövänliga?

A) Syntetiska material

B) **Ekovänliga och naturliga material**

C) Material med mycket plast

D) Material som inte kan återvinnas

9. Vad är en fördel med att använda återvunna material?

A) **Det minskar behovet av nya råvaror**

B) Det kostar mer

C) Det är inte möjligt att återvinna dem

D) Det ökar avfallet

10. Vad innebär livscykelanalys i samband med materialval?

A) Att använda material som är dyra

B) **Att bedöma miljöpåverkan av ett material under hela dess livstid**

C) Att förstå hur material tillverkas

D) Att bara tänka på den första användningen

11. Vilket av följande material är bäst för miljön?

A) **Organiskt bomull**

B) Polyester

C) Nylon

D) Akryl

12. Vilka av följande material är ofta återvinningsbara?

A) Gummi

B) **Papper och metall**

C) Plast från livsmedelsförpackningar

D) Porslin

13. Varför är textilåtervinning viktig?

A) **För att minska avfall och spara resurser**

B) För att vara modern

C) För att det är billigt

D) För att få fler alternativ

14. Vad kan du göra för att minska din påverkan på miljön när du sysslar med slöjd?

A) **Välja hållbara material och minska avfall**

B) Använda bara nya material

C) Köpa onödiga verktyg

D) Aldrig tänka på miljön

15. Vad betyder det att ett material är biologiskt nedbrytbart?

A) Att det aldrig kan förstöras

B) **Att det bryts ner av naturliga processer**

C) Att det måste brännas

D) Att det är giftigt för miljön

Resonerande frågor

1. Diskutera varför det är viktigt att göra medvetna materialval i slöjd. Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina egna val och konsekvenserna av dessa.

2. Reflektera över hur ställningstaganden kring hållbarhet kan påverka slöjdens framtid. Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på slöjdens utveckling och deras roll i den.

3. Beskriv hur en produkt kan designas för att vara mer hållbar. Syftet här är att eleverna ska visa förståelse för hur design och materialval hänger ihop med hållbarhet.

4. Jämför naturmaterial med syntetiska material utifrån deras miljöpåverkan. Denna fråga som uppmanar eleverna att kritiskt analysera för- och nackdelar med olika typer av material.

5. Vilka aspekter tycker du är viktigast att beakta när man väljer material för slöjd? Frågan ger eleverna möjlighet att rangordna sina värderingar och förklara varför dessa är viktiga.

6. Diskutera hur du kan inspirera andra att tänka på hållbarhet i sina slöjdprojekt. Denna fråga syftar till att eleverna ska tänka på kommunikation och ledarskap.

7. Hur kan skolan bidra till mer hållbara materialval i slöjd? Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på institutionella lösningar och engagemang.

8. Vilka utmaningar finns när det gäller att implementera hållbara val i slöjd? Syftet här är att få eleverna att identifiera hinder och möjliga lösningar.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna kommer ge upp till 10 poäng totalt, beroende på hur väl eleven utvecklar sina svar.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, varav minst 0 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.