Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Slöjd – Kombination av olika material i syslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Kombination av olika material i syslöjd

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för hur man kombinerar olika material och tekniker i sina syslöjdsprojekt samt deras förmåga att reflektera över dessa val.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna lär sig att kombinera olika material och tekniker i sina syslöjdsprojekt.”

Kunskapskrav

“Eleverna ska kunna visa på förståelse för hur olika material kan användas i syprojekt, samt kunna tillämpa flera tekniker för att framställa sina arbeten.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material är inte vanligt att kombinera i syslöjd?

A) Bomull

B) Plast

C) Läder

D) Betong

2. Vilken teknik används vanligtvis för att fästa tygdelar tillsammans?

A) Sömnad

B) Skärning

C) Målande

D) Limpistol

3. Vad är viktigt att tänka på när man arbetar med olika material?

A) Säkerhet och verktyg

B) Att allt ska se likadant ut

C) Att inte experimentera

D) Att använda så många material som möjligt

4. Vilket av följande exempel är ett material som kan användas i kombination med tyg?

A) Garn

B) Papper

C) Kartong

D) Metall

5. Vad kan kontrasterande färger och mönster bidra till i ett projekt?

A) Att det blir billigare

B) Att designen blir intressantare

C) Att det är lättare att sy

D) Att man kan använda mindre material

6. Vilken är en vanlig utmaning när man kombinerar olika material?

A) Att få materialen att fästa ordentligt

B) Att välja färger

C) Att använda för många verktyg

D) Att arbeta för snabbt

7. Vilket av följande är ett exempel på en fastsättningsteknik?

A) Klippning

B) Limning

C) Måling

D) Mätning

8. Vad kan en elev lära sig genom att reflektera över sitt arbete?

A) Att alltid använda samma teknik

B) Hur de kan förbättra sina framtida projekt

C) Att material inte spelar någon roll

D) Att noggrant följa instruktioner

9. Vad är en väska i detta sammanhang ett exempel på?

A) En accessoar

B) Ett klädesplagg

C) Ett syslöjdsprojekt

D) En inredningsdetalj

10. Hur kan man få feedback från klasskamrater under arbetet?

A) Genom att diskutera designval

B) Genom att arbeta i tystnad

C) Genom att inte visa sina idéer

D) Genom att följa lärarens instruktioner

11. Vilket av följande material kan man använda för att dekorera en väska?

A) Band

B) Trä

C) Betong

D) Plåt

12. Hur lång tid var avsatt för praktiskt arbete med materialkombinationer?

A) 10 min

B) 15 min

C) 20 min

D) 25 min

13. Vad är syftet med att diskutera utmaningar efter ett projekt?

A) Att klaga på material

B) Att lära sig av sina misstag

C) Att få betyg

D) Att sluta med slöjd

14. Vilken typ av väska kan göras i detta projekt?

A) En plastväska

B) En tygväska

C) En pappersväska

D) En metallväska

15. Vad är en viktig del av lärandeprocessen när man arbetar med olika material?

A) Reflektion

B) Att inte göra misstag

C) Att alltid vara säker

D) Att vara snabb

Resonerande frågor

1. Reflektera över vilket material du valde för ditt projekt och varför.
Syftet är att låta eleverna visa djupgående kunskap om sina materialval.

2. Hur påverkade dina tekniska val det slutgiltiga resultatet av ditt projekt?
Frågan ger möjlighet att analysera förhållandet mellan teknik och resultat.

3. Diskutera en utmaning du stötte på under ditt projekt och hur du löste den.
Detta ger eleverna möjlighet att visa sin problemlösningsförmåga.

4. På vilket sätt tror du att dina erfarenheter från detta projekt kan påverka ditt framtida skapande i syslöjd?
Här kan eleverna föra djupgående resonemang kring sina lärdomar.

5. Vilka designprinciper föredrog du att arbeta med i ditt projekt, och varför?
Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över estetiska val.

6. Hur skulle du beskriva processen för att kombinera olika material?
Detta uppmanar till en analys av arbetsprocessen.

7. Vilken betydelse har återanvändning av material i dina projekt?
Frågan ställer intressanta perspektiv på både miljö och kreativitet.

8. Vad skulle du göra annorlunda nästa gång när du arbetar med materialkombinationer?
Detta ger möjlighet att formulera en personlig utvecklingsplan.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt poäng: 15.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklat svar ger 2 poäng. Totalt poäng: 16.

Krav för betyg:

E: Minst 8 poäng totalt.

C: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).

A: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×