Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Slöjd
Tema: Praktiska syslöjdsprojekt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av de tekniker och processer som rör syslöjd, samt deras förmåga att planera, genomföra och utvärdera egna projekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleverna får praktisk erfarenhet av att planera, skapa och utvärdera egna textilprojekt. Det innefattar att arbeta med olika tekniker och material i syslöjd för att producera konkreta resultat.”
Kunskapskrav
”Eleverna ska kunna framställa och utvärdera egna arbeten i textil. De ska kunna använda olika tekniker och redskap, samt reflektera över arbetsprocessen och resultatet.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande material används oftast för att göra en tygväska?
A) Plast
B) **Tyg**
C) Papper
D) Metall
2. Vad är raksöm?
A) En dekorativ söm
B) **En vanlig söm för sömnad**
C) En söm som används för att fästa knappar
D) En söm som är elastisk
3. Vilken av följande tekniker används ofta för att göra en kant på ett tyg?
A) Raksöm
B) **Sicksacksöm**
C) Kviltning
D) Applikation
4. Vad är viktigt att tänka på vid materialval för ett syslöjdsprojekt?
A) Kostnaden för materialet
B) **Materialets hållbarhet och användningsområde**
C) Förpackningen av materialet
D) Materialets färg
5. Hur kan eleverna få feedback under arbetets gång?
A) Genom att titta på TV
B) **Genom att diskutera med varandra och läraren**
C) Genom att arbeta helt själva
D) Genom att läsa böcker
6. Vad bör eleverna göra efter att de slutfört sina projekt?
A) Göra något annat
B) **Utvärdera sina arbeten**
C) Slänga dem
D) Visa dem för sina vänner
7. Vad är en designskiss?
A) En slutlig produkt
B) **En plan för hur man ska skapa något**
C) En typ av tyg
D) En sömnadsteknik
8. Vilket av följande beskriver bäst syfte och planering?
A) Att bara börja arbeta
B) **Att tänka igenom projektet innan man börjar**
C) Att inte bry sig om resultatet
D) Att alltid använda samma teknik
9. Vilken teknik kan användas för att fästa tygbitar tillsammans?
A) **Sömnad**
B) Klippning
C) Limning
D) Klippning av tråd
10. Vad är viktigt att reflektera över efter ett avslutat projekt?
A) Oväsendet i klassrummet
B) **Vad som gick bra och vad som kan förbättras**
C) Lärarens betyg
D) Andra elevers projekt
11. Vilket av följande är en typ av syteknik?
A) Klippning
B) **Raksöm**
C) Målning
D) Skulptering
12. Vad bör man tänka på när man designar en produkt?
A) Att göra det snabbt
B) **Att kombinera funktion och estetik**
C) Att använda så mycket material som möjligt
D) Att inte tänka alls
13. Vad är viktigt att inkludera i en skiss?
A) Enstaka färger
B) **Detaljer om form och mått**
C) Slumptal
D) Färgläggning
14. Vilken roll har läraren i processen?
A) Att möjliggöra och vägleda
B) **Att ge feedback och hjälp**
C) Att utföra allt arbete själv
D) Att alltid straffa eleverna
15. Vad uppskattar eleverna oftast mest i sina projekt?
A) Tidsåtgången
B) **Kreativiteten och skapandet**
C) Kvaliteten på materialet
D) Lärarnas betyg
Resonerande frågor
1. Reflektera över ditt val av projekt och varför du valde det.
Syftet med frågan är att få eleverna att koppla sina val till sina intressen och motiveringar.
2. Diskutera de tekniker du använde och hur de påverkade resultatet.
Genom detta kan eleverna demonstrera sin förståelse för sambandet mellan teknik och resultat.
3. Vilka utmaningar stötte du på under processen och hur hanterade du dem?
Här ges eleverna möjlighet att visa problemlösningsförmåga och reflektion över sina erfarenheter.
4. Hur skulle du kunna förbättra ditt projekt om du fick göra om det?
Denna fråga kan få eleverna att tänka kritiskt och analytiskt kring sina skapelser.
5. Vilken roll spelade feedbacken från andra i ditt arbete?
Frågan ger insikter i betydelsen av feedback i skapandeprocessen.
6. Hur ser du på din egen utveckling som skapande individ genom detta projekt?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över sin personliga tillväxt.
7. Diskutera hur planeringen påverkade det slutliga resultatet.
För att visa vikten av att planera innan man börjar arbeta.
8. Vilken betydelse tror du att kreativitet har i syslöjd?
Genom att diskutera detta kan eleverna visa djupare förståelse för ämnets sensibilitet.
Bedömning
Provets poängsättning ser ut som följande:
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.
För betyg E krävs 8 poäng totalt,
För betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).