Prov. Åk. 7. Spanska – Beskrivande texter

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Läsa och skriva: Beskrivande texter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa och förstå beskrivande texter samt att skriva egna beskrivande texter med relevant innehåll och struktur. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper och färdigheter i att använda språket på ett beskrivande sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen fokus ligger på att läsa och analysera beskrivande texter. Eleverna lär sig att identifiera viktiga detaljer och att använda detta som grund för att skriva sina egna beskrivande texter.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå innehållet i enklare texter och kan skriva egna texter med relevant innehåll och en viss struktur.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är syftet med en beskrivande text?
    A) Att berätta en historia
    B) Att ge information
    C) Att måla upp en bild för läsaren
    D) Att ge åsikter
    C
  2. Vilket av följande adjektiv beskriver bäst en person?
    A) Snabb
    B) Blå
    C) Lång
    D) Hårt
    C
  3. Vad är viktigt att tänka på när man skriver en beskrivande text?
    A) Använda detaljer och adjektiv
    B) Skriva långa meningar
    C) Använda många bilder
    D) Skriva snabbt
    A
  4. Vilket av följande är ett exempel på en beskrivande text?
    A) En instruktion
    B) En berättelse
    C) En platsbeskrivning
    D) En artikel
    C
  5. Vad betyder adjektivet “vacker”?
    A) Ful
    B) Fin
    C) Tråkig
    D) Liten
    B
  6. Vilken av följande texter är inte beskrivande?
    A) En beskrivning av en hund
    B) En text om hur man lagar mat
    C) En reseskildring
    D) En människas utseende
    B
  7. Vilken typ av bild är bäst att använda för en beskrivande text?
    A) En abstrakt bild
    B) En fotografi av något konkret
    C) En svartvit bild
    D) En tecknad bild
    B
  8. Vad kan hjälpa till att göra en beskrivande text mer levande?
    A) Användning av känslor och miljöbeskrivningar
    B) Användning av fakta
    C) Korta meningar
    D) En lång inledning
    A
  9. Hur började du vanligtvis skriva en beskrivande text?
    A) Med en avslutning
    B) Genom att göra en lista
    C) Med en inledning
    D) Med ett citat
    C
  10. Vad innebär “beskriva”?
    A) Att diskutera
    B) Att förklara något
    C) Att återge detaljer om något
    D) Att argumentera
    C
  11. Vilket av följande är ett exempel på ett adjektiv?
    A) Löpande
    B) Snygg
    C) Spelande
    D) Tänker
    B
  12. Vad används adjektiv till?
    A) För att ange substantivets storlek och färg
    B) För att beskriva verb
    C) För att förneka något
    D) För att räkna
    A
  13. Vilken typ av information ger en beskrivande text?
    A) Fakta om olika ämnen
    B) En detaljerad bild av något
    C) Symptom på sjukdomar
    D) Anvisningar för användning
    B
  14. Vad kan man använda för att skapa en inledning i en beskrivande text?
    A) En fråga eller ett citat
    B) En lång lista
    C) Ett skämt
    D) En sammanfattning
    A
  15. Vad bör man undvika i en beskrivande text?
    A) Användning av adjektiv
    B) Otydligheter och vaghet
    C) Känslor och detaljer
    D) Exempel och illustrationer
    B

Resonerande frågor

  1. Reflektera över vad som gör en beskrivande text intressant och engagerande.
    Syftet med frågan är att få eleverna att tänka kritiskt kring texters struktur och innehåll.
  2. Hur kan användningen av adjektiv förändra läsarens upplevelse av en text?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera språket och dess påverkan.
  3. Vilket ansvar har författaren i att måla upp en bild för läsaren genom sina ord?
    Syftet är att få elever att reflektera kring skrivprocessens betydelse.
  4. Hur kan man ge konstruktiv feedback på en beskrivande text?
    Frågan leder till diskussion kring vikten av feedback i skrivandet och lärandeprocessen.
  5. Vad kan påverka vilka detaljer som lyfts fram i en beskrivande text?
    Elever uppmanas att tänka på subjektivitet och val av fokus i skrivandet.
  6. Hur kan man skapa en tydlig struktur i en beskrivande text?
    Gör att eleverna har chans att visa sin förståelse av textens uppbyggnad.
  7. Vilka känslor kan utforskas genom beskrivande texter?
    Ger eleverna möjlighet att tänka på relationer mellan språk och känslor i text.
  8. Diskutera hur miljöbeskrivningar kan påverka en berättelse.
    Frågan syftar till att få eleverna att tänka kring betydelsen av omgivningar i texter.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, varav 15 poäng för faktafrågor och 15 poäng för resonerande frågor. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp