Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Grammatik: Verb i presens
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av verb i presens, både regelbundna och oregelbundna, samt deras förmåga att formulera meningar korrekt i spanskan.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på användningen av verb i presens, inklusive både regelbundna och oregelbundna verb, vilket är centralt för att kunna uttrycka handlingar och händelser i nutid.
Kunskapskrav
Eleven kan använda några vanliga verb i presens och förstå grundläggande verbböjningar samt kan formulera meningar med rätt verbform.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande ord är ett regelbundet verb?
- A) Ir
- B) **Hablar**
- C) Ser
- D) Hacer
- Hur böjer man verbet “comer” i första person singular?
- A) **Como**
- B) Comes
- C) Come
- D) Comen
- Vilket är ett exempel på ett oregelbundet verb i presens?
- A) Comer
- B) **Ir**
- C) Hablar
- D) Vivir
- Vad betyder verbet “bailar”?
- A) **Att dansa**
- B) Att äta
- C) Att prata
- D) Att gå
- Vilken av följande verbformer är korrekt?
- A) **Yo hablo**
- B) Tu hablas
- C) Ellos hablan
- D) Vosotros hablan
- Vad är meningen med “Ellos comen”?
- A) De äter
- B) Jag äter
- C) **De äter**
- D) Vi äter
- Vad ger följande verb “hacer”?
- A) Att prata
- B) **Att göra**
- C) Att bo
- D) Att se
- Vilket pronomen används med verbet “vivir”?
- A) Ella
- B) **Yo**
- C) Tù
- D) Ellos
- Vilket ord beskriver verbet “leer”?
- A) Att skriva
- B) **Att läsa**
- C) Att gå
- D) Att sjunga
- Vilken av följande är en korrekt verbböjning av “correr”?
- A) Yo corro
- B) **Yo corro**
- C) Él corre
- D) Tù corre
- Hur böjer man verbet “escribir” i tredje person plural?
- A) **Ellos escriben**
- B) El escribe
- C) Yo escribo
- D) Tù escribes
- Vad är verbet “viajar”?
- A) Att bo
- B) Att äta
- C) **Att resa**
- D) Att se
- Vilket av följande är ett oregelbundet verb?
- A) **Ir**
- B) Hablar
- C) Comer
- D) Vivir
- Vad betyder “ellos hablan”?
- A) Vi pratar
- B) **De pratar**
- C) Du pratar
- D) Jag pratar
Resonerande frågor
- Beskriv skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb i presens.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för verbböjningarnas regler.
- Förklara hur du kan memorera oregelbundna verb.
Detta prövar elevens strategier för inlärning och förståelse av språket.
- Ge exempel på hur verb i presens används i vardagliga samtal.
Eleven kan koppla teori till praktik, vilket visar på en djupare förståelse för språkets användbarhet.
- Diskutera vikten av att använda korrekt verbform i kommunikation.
Frågan syftar till att bedöma elevens insikt i språkliga nyanser och kommunikationseffektivitet.
- Hur skulle du beskriva en dag i ditt liv med fokus på verb i presens?
Genom denna fråga får eleven visa sin förmåga att applicera lärd teori i praktiken.
- Vilken strategi använder du för att översätta verb från spanska till svenska?
Frågan prövar elevens förståelse för språklig kontext och översättning.
- Diskutera vilken roll verb spelar i meningar och hur de påverkar betydelsen.
Denna fråga låter eleven analysera språkliga strukturer och deras betydelse.
- Reflektera över hur ofta du övar verbböjningar och på vilket sätt.
Genom denna reflektion visar eleven medvetenhet om sina egna inlärningsmetoder och vikten av övning.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng var (totalt 15 poäng) och de resonerande frågorna ger 3 poäng var (totalt 24 poäng).
För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).