Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Spanska

Tema: Presentation av grundläggande ordförråd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda ett grundläggande ordförråd kopplat till vardagliga teman inom spanskan, inklusive ord som rör familj, intressen och aktiviteter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen behandlar det centrala innehållet om grundläggande ordförråd som rör vardagliga teman, inklusive personer, platser och aktiviteter.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda ett begränsat ordförråd som är relevant för enkla diskussioner och kan göra sig förstådd i tal och skrift.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder “familia” på svenska?

  • A. Mamma
  • B. Pappa
  • C. Familj
  • D. Vän

2. Hur säger man “jag gillar” på spanska?

  • A. “me encanta”
  • B. “me gusta”
  • C. “yo quiero”
  • D. “yo tengo”

3. Vad är det spanska ordet för “kompis”?

  • A. Amiga
  • B. Hermano
  • C. Abuelo
  • D. Calle

4. Nämn ett spansk ord för en familjemedlem.

  • A. Cocina
  • B. Tía
  • C. Mesa
  • D. Ventana

5. Vad innebär ordet “casa” på svenska?

  • A. Hus
  • B. Lek
  • C. Skola
  • D. Hem

6. Vilket av följande är ett spansk ord för “farfar”?

  • A. Abuela
  • B. Abuelo
  • C. Padre
  • D. Tío

7. Vad betyder “libro” på svenska?

  • A. Skrivbok
  • B. Böcker
  • C. Karta
  • D. Bok

8. Hur säger man “familj” på spanska?

  • A. Hermano
  • B. Familia
  • C. Amiga
  • D. Padre

9. Vilket ord beskriver en aktivitet man kan göra med sina vänner?

  • A. Jugar
  • B. Leer
  • C. Estudiar
  • D. Dormir

10. Vad är det spanska ordet för “kläder”?

  • A. Ropa
  • B. Comida
  • C. Cama
  • D. Mercados

11. Vilket av följande ord betyder “syssla” eller “aktivitet” på spanska?

  • A. Actividad
  • B. Hora
  • C. Lugar
  • D. Mesa

12. Vad betyder “amigo” på svenska?

  • A. Tjejkompis
  • B. Vän
  • C. Familj
  • D. Värld

13. Vad är det spanska ordet för “spela”?

  • A. Cantar
  • B. Jugar
  • C. Bailar
  • D. Leer

14. Nämn ett ord för “mat” på spanska.

  • A. Comida
  • B. Agua
  • C. Fruta
  • D. Verdura

15. Vad är det spanska ordet för “skola”?

  • A. Universidad
  • B. Escuela
  • C. Biblioteca
  • D. Cafetería

Resonerande frågor

1. Beskriv din familj på spanska och inkludera minst tre nya ord som du lärt dig. (Syftet är att ge eleven möjlighet att bevisa sin förmåga att kombinera ord och skapa meningar.)

2. Hur skulle du använda de nya orden i en kort dialog? Ge ett exempel. (Syftet är att få eleven att tänka kreativt kring språkanvändning.)

3. Beskriv en aktivitet som du tycker om och använd så många nya ord som möjligt. (Syftet är att uppvisa elevens förmåga att formulera längre svar.)

4. Vilken betydelse har ordförrådet i en språkinlärningsprocess? (Syftet är att eleven ska reflektera kring vikten av språk i kommunikation.)

5. Kan du ge exempel på hur du i framtiden kan använda spanska i ditt liv? Vilka situationer ser du framför dig? (Syftet är att få studenten att tänka praktiskt kring språket.)

6. Tänk på en vän. Hur skulle du beskriva dem med hjälp av de nya orden? (Syftet är att pröva elevens förmåga att ge personliga referenser.)

7. Vilka utmaningar tror du att du kan stöta på när du lär dig nya ord? Hur kan du övervinna dem? (Syftet är att få eleven att bli medveten om sina egna lärandeprocesser.)

8. Skapa en kort dialog med en vän där ni presenterar er själva på spanska. (Syftet är att låta eleven visa sin förmåga att konstruera meningar och använda nya ord i praktiken.)

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje fråga bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och korrekthet i svaret. Totalt 24 poäng möjliga.

För betyget E krävs minst 8 poäng sammanlagt, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från de resonerande frågorna).