Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Svenska – Feminism och kvinnoidentitet i Lila Hibiskus

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Svenska

Tema: Feminism och kvinnoidentitet i Lila Hibiskus

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för feminismen och kvinnoidentiteten i “Lila Hibiskus”, samt deras förmåga att analysera och reflektera kring textens budskap och karaktärernas utveckling.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna kommer att undersöka och diskutera feminismen i “Lila hibiskus”, med fokus på hur kvinnors roller, identitet och frihet framställs i texten. Genom att analysera karaktärernas handlingar och beslut ska eleverna få en djupare förståelse för textens budskap.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och analysera relationer och konflikter i skönlitterära texter. De kan också diskutera och reflektera kring sociokulturella perspektiv och dess betydelse för handlingen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken karaktär i “Lila Hibiskus” står för de största feministiska utmaningarna?
A) Eugene
B) Kambili
C) Mama
D) Beatrice

2. Vad representerar feminism i romanen?
A) Kvinnoideologi
B) En kamp mot patriarkatet
C) Ojämlikhet
D) En kamp mot patriarkaliska normer

3. Hur påverkar familjedynamik kvinnliga karaktärer?
A) De får mer frihet
B) De är oberoende
C) De skapar konflikter
D) De påverkas negativt av patriarkala strukturer

4. Vilken funktion har Beatrice i berättelsen?
A) Ledare
B) En styrande karaktär
C) Offer
D) Hjälpare

5. Vad kämpar Kambili för i berättelsen?
A) Kärlek
B) Att vara fri
C) Att få utbildning
D) Att frigöra sig från sin familj

6. Vilket tema genomsyrar “Lila Hibiskus”?
A) Humor
B) Samhällskritik
C) Kulturella normer
D) Feminism

7. Hur relaterar Kambilis identitet till hennes familj?
A) Hon har ensamhet
B) Hon är opåverkad
C) Den är djupt påverkad av familjens relationer
D) Hon är rebellisk

8. Vad innebär det att studera feminismen i “Lila Hibiskus”?
A) Att bara fokusera på kvinnor
B) Att kritisera män
C) Att förstå komplexitet i kvinnors liv
D) Att lyfta fram stereotypa bilder

9. Vilken betydelse har historia för kvinnor i romanen?
A) Den är irrelevant
B) Den främjar jämlikhet
C) Den visar på kulturella hinder
D) Den ger makt

10. Vilka drömmar har Kambili?
A) Att få gifta sig
B) Att bli journalist
C) Att leva ett liv i frihet
D) Att lämna landet

11. Vad representerar mamman i romanen?
A) Revolution
B) Stabilitet
C) Tradition
D) Förändring

12. Vilken kamp bedriver kvinnorna i berättelsen?
A) Ekonomisk självständighet
B) Utbildning
C) För att bryta sig loss från patriarkatet
D) Sociala normer

13. Vad gör kvinnornas kamp relevant idag?
A) Det är inte relevant
B) Det skapar intressen
C) Det speglar pågående feminiska diskussioner
D) Det är gammalmodigt

14. Hur framstår Eugene som karaktär?
A) Han är osynlig
B) Han är en hjälte
C) Han är en komplex och problematisk figur
D) Han är en antagonist

15. Vilken roll spelar traditionella värderingar i texten?
A) Det är oviktigt
B) Det leder till problem
C) Det formar karaktärernas identiteter
D) Det ger stabilitet

Resonerande frågor

1. Vilken roll spelar miljön i karaktärernas utveckling, och hur bidrar den till deras identitet?
Syftet är att låta eleverna reflektera över hur omgivningen påverkar karaktärerna.

2. Hur kan vi koppla Kambilis upplevelser till dagens samhälle och aktuella feminiska frågor?
Denna fråga uppmuntrar till kritisk reflektion kring samtida frågor kring identitet.

3. På vilket sätt kan kvinnor i romanen ses som både offer och hjältar?
Frågan låter eleverna analysera dualiteten i karaktärernas roller.

4. Diskutera hur relationerna mellan kvinnor och män i romanen påverkar berättelsen.
Detta ger eleverna möjlighet att utforska dynamiken mellan könen.

5. Vad kan vi lära oss av Kambilis resa?
En fråga för att stimulera djupare etiska diskussioner.

6. Hur skulle berättelsen förändras om den berättades ur ett manligt perspektiv?
Syftet är att uppmuntra till kreativt tänkande kring perspektiv.

7. Vilken betydelse har språket för att förstå kvinnornas röster i texten?
Frågan syftar till att analysera språkliga val och deras inverkan.

8. Hur skiljer sig de feministiska frågorna som tas upp i “Lila Hibiskus” från feminismen idag?
Denna fråga syftar till att förstå utvecklingen av feministiska frågor över tid.

Bedömning

Provet kan bedömas med maximal 30 poäng, där varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp