Prov. Åk. 7. Svenska – Stavning

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Svenska

Tema: Stavning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i stavning, deras förståelse av språkliga strukturer samt deras förmåga att tillämpa stavningsregler i praktiken. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan skriva med korrekt stavning och reflektera över betydelsen av stavning i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning och olika typer av textbindning.
  • Svenska och flerspråkiga ordböcker och digitala verktyg för att utöka ordförrådet samt för ordförståelse, variation och stavning. [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Betygskriterier

  • Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.
  • Eleven följer grundläggande regler för stavning, meningsbyggnad och ordböjning med viss säkerhet. [Lgr 22, Svenska, Åk. 9]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande stavelser är felaktig?
    A. skola
    B. **skola**
    C. skolor
    D. skolor
  2. Vilket ord är korrekt stavat?
    A. **dator**
    B. datorr
    C. dattor
    D. dattern
  3. Vad är en konsonant?
    A. Ett ljud med en del av munnen stängd.
    B. **Ett ljud med en del av munnen stängd.**
    C. Ett ljud utan stängning i munnen.
    D. Ett ljud som alltid är vokal.
  4. Vilket av följande ord har dubbelteckning av konsonant?
    A. **skatt**
    B. skata
    C. skit
    D. skot
  5. Vilken av följande stavningar är korrekt?
    A. **kanin**
    B. kaninn
    C. kanin
    D. kaninn
  6. Vilket hjälpmedel kan du använda för att slå upp ord?
    A. **Ordbok**
    B. En kursbok
    C. En textbok
    D. En roman
  7. Vad kallas processen att skriva ord korrekt enligt språknormer?
    A. Skrivning
    B. Ordbehandling
    C. **Stavning**
    D. Grammatik
  8. Vilken av följande bokstäver kan alltid stavas med “k”?
    A. c
    B. **k**
    C. r
    D. j
  9. Vilket av följande ord har en felaktig stavning?
    A. snäll
    B. snäll
    C. **snell**
    D. snell
  10. Vad är en ordbok?
    A. En bok för grammatikregler
    B. **En referensbok med en lista över ord och deras betydelser.**
    C. En bok om svensk historia
    D. En bok med konstverk
  11. Vilket ord är felaktigt stavat?
    A. vår
    B. **vor**
    C. var
    D. vore
  12. Vilket av följande ord kan användas i en text för att binda samman meningar?
    A. **och**
    B. men
    C. därför
    D. eller
  13. Vilken är en vanlig stavningsregel?
    A. Att alltid använda stora bokstäver.
    B. **Att dubblera konsonanter efter kort vokal.**
    C. Att alltid stava med “k”.
    D. Att använda bokstäverna i alfabetsordning.
  14. Vilket ord innebär att bokstavera?
    A. **Stafa**
    B. Repetera
    C. Skriva
    D. Prata

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av korrekt stavning i både skriftlig och muntlig kommunikation.
    (Syftet är att förstå hur stavning påverkar förståelse och kommunikation.)
  2. Vilka konsekvenser kan det få om en text innehåller stavfel? Ge exempel.
    (Syftet är att analysera de möjliga effekterna av stavfel.)
  3. Hur kan man uppmuntra andra att förbättra sin stavning?
    (Syftet är att stimulera till diskussion om hjälp och stöd i lärande.)
  4. Vilka verktyg och resurser tycker du är mest effektiva för att förbättra stavningen?
    (Syftet är att reflektera över olika hjälpmedel.)
  5. Hur kan man använda stavning i skapande skrivande? Ge exempel.
    (Syftet är att koppla stavning till kreativitet i skrivande.)
  6. Diskutera hur sociala medier påverkar vår syn på korrigering av stavfel.
    (Syftet är att belysa aktuella diskussioner kring språklig norm och avvikelser.)
  7. Vad innebär det att ha ett rikt ordförråd vad gäller stavning?
    (Syftet är att fördjupa förståelsen av relationen mellan ordförråd och språklig kompetens.)
  8. Hur kan vi som samhälle påverka och förbättra vår språkliga norm?
    (Syftet är att tänka på den bredare kontexten av språkbruk och utbildning.)

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsättning:

  • Faktafrågor: 0-30 poäng (2 poäng per korrekt svar)
  • Resonerande frågor: 0-20 poäng (5 poäng per resonerande svar)

Krav för betyg:

  • E-nivå: 20 poäng
  • C-nivå: 35 poäng
  • A-nivå: 50 poäng (inklusive poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp