Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Stavning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i stavning, deras förståelse av språkliga strukturer samt deras förmåga att tillämpa stavningsregler i praktiken. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan skriva med korrekt stavning och reflektera över betydelsen av stavning i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning och olika typer av textbindning.
- Svenska och flerspråkiga ordböcker och digitala verktyg för att utöka ordförrådet samt för ordförståelse, variation och stavning. [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Betygskriterier
- Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.
- Eleven följer grundläggande regler för stavning, meningsbyggnad och ordböjning med viss säkerhet. [Lgr 22, Svenska, Åk. 9]
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande stavelser är felaktig?
A. skola
B. **skola**
C. skolor
D. skolor - Vilket ord är korrekt stavat?
A. **dator**
B. datorr
C. dattor
D. dattern - Vad är en konsonant?
A. Ett ljud med en del av munnen stängd.
B. **Ett ljud med en del av munnen stängd.**
C. Ett ljud utan stängning i munnen.
D. Ett ljud som alltid är vokal. - Vilket av följande ord har dubbelteckning av konsonant?
A. **skatt**
B. skata
C. skit
D. skot - Vilken av följande stavningar är korrekt?
A. **kanin**
B. kaninn
C. kanin
D. kaninn - Vilket hjälpmedel kan du använda för att slå upp ord?
A. **Ordbok**
B. En kursbok
C. En textbok
D. En roman - Vad kallas processen att skriva ord korrekt enligt språknormer?
A. Skrivning
B. Ordbehandling
C. **Stavning**
D. Grammatik - Vilken av följande bokstäver kan alltid stavas med “k”?
A. c
B. **k**
C. r
D. j - Vilket av följande ord har en felaktig stavning?
A. snäll
B. snäll
C. **snell**
D. snell - Vad är en ordbok?
A. En bok för grammatikregler
B. **En referensbok med en lista över ord och deras betydelser.**
C. En bok om svensk historia
D. En bok med konstverk - Vilket ord är felaktigt stavat?
A. vår
B. **vor**
C. var
D. vore - Vilket av följande ord kan användas i en text för att binda samman meningar?
A. **och**
B. men
C. därför
D. eller - Vilken är en vanlig stavningsregel?
A. Att alltid använda stora bokstäver.
B. **Att dubblera konsonanter efter kort vokal.**
C. Att alltid stava med “k”.
D. Att använda bokstäverna i alfabetsordning. - Vilket ord innebär att bokstavera?
A. **Stafa**
B. Repetera
C. Skriva
D. Prata
Resonerande frågor
- Diskutera vikten av korrekt stavning i både skriftlig och muntlig kommunikation.
(Syftet är att förstå hur stavning påverkar förståelse och kommunikation.) - Vilka konsekvenser kan det få om en text innehåller stavfel? Ge exempel.
(Syftet är att analysera de möjliga effekterna av stavfel.) - Hur kan man uppmuntra andra att förbättra sin stavning?
(Syftet är att stimulera till diskussion om hjälp och stöd i lärande.) - Vilka verktyg och resurser tycker du är mest effektiva för att förbättra stavningen?
(Syftet är att reflektera över olika hjälpmedel.) - Hur kan man använda stavning i skapande skrivande? Ge exempel.
(Syftet är att koppla stavning till kreativitet i skrivande.) - Diskutera hur sociala medier påverkar vår syn på korrigering av stavfel.
(Syftet är att belysa aktuella diskussioner kring språklig norm och avvikelser.) - Vad innebär det att ha ett rikt ordförråd vad gäller stavning?
(Syftet är att fördjupa förståelsen av relationen mellan ordförråd och språklig kompetens.) - Hur kan vi som samhälle påverka och förbättra vår språkliga norm?
(Syftet är att tänka på den bredare kontexten av språkbruk och utbildning.)
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsättning:
- Faktafrågor: 0-30 poäng (2 poäng per korrekt svar)
- Resonerande frågor: 0-20 poäng (5 poäng per resonerande svar)
Krav för betyg:
- E-nivå: 20 poäng
- C-nivå: 35 poäng
- A-nivå: 50 poäng (inklusive poäng från resonerande frågor)