Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Trä och metallslöjd – Sammanfogningstekniker

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Trä och metallslöjd

Tema: Sammanfogningstekniker

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll:
– “Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.”
– “Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.”
– “Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav är kopplade till följande:
– “Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker.”
– “Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.”
– “Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.”

Prov
Faktafrågor
  1. Vilken typ av lim används vanligtvis för sammanfogning av trä?
    • A) PVA-lim
    • B) Superlim
    • C) Epoxylim
    • D) Snickerilim
  2. Vad är den vanligaste metoden för att sammanfoga metallkomponenter?
    • A) Nitat
    • B) Svetsa
    • C) Limma
    • D) Tvinna
  3. Vad kallas den del av träet som används för att skapa en starkare konstruktion?
    • A) Harts
    • B) Fibrer
    • C) Kvistar
    • D) Ådror
  4. Vilket verktyg används oftast för att skära i metall?
    • A) Sax
    • B) Metallborr
    • C) Såg
    • D) Kniv
  5. Vad är en viktig säkerhetsåtgärd när man arbetar med elverktyg?
    • A) Arbeta snabbt
    • B) Bära skyddsglasögon
    • C) Använda skyddshandskar
    • D) Lämna verktygen på golvet
  6. Vilken av följande sammanfogningstekniker används för att skapa en stabil fog mellan två trästycken?
    • A) Spikning
    • B) Skruvning
    • C) Limning
    • D) Tvingning
  7. Vad är syftet med att använda vinkeljärn i metallbearbetning?
    • A) För att fästa trä
    • B) För att förstärka och stabilisera konstruktionen
    • C) För att dekorera
    • D) För att skära material
  8. När är det bäst att använda träskruvar istället för spik?
    • A) Vid ytliga fästen
    • B) Vid skapande av starka och hållbara fogar
    • C) Vid ställen som behöver justering
    • D) Vid dekorativa fästen
  9. Vilken typ av metall används ofta för att skapa skruvar?
    • A) Aluminium
    • B) Stål
    • C) Titan
    • D) Koppar
  10. Kommer sammanfogningstekniken “dovetail joint” främst till användning med?
    • A) Metall
    • B) Plast
    • C) Trä
    • D) Textil
  11. Vilket av följande är en princip för hållbar utveckling inom slöjd?
    • A) Använda nya material för varje projekt
    • B) Återanvända och återvinna material
    • C) Arbeta utan att tänka på miljöpåverkan
    • D) Föredra billiga material
  12. Vilka av följande är tecken på ett bra utfört svetsarbete?
    • A) Ruggig yta
    • B) Jämn och slät fog
    • C) Oregelbundna former
    • D) Ingen färgskillnad
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur olika sammanfogningstekniker påverkar hållbarheten hos ett slöjdföremål. (Syfte: Ge eleven möjlighet att analysera och dra slutsatser om materialen och teknikerna.)
  2. Reflektera över vad som kan gå fel under en sammanfogning och hur man kan förebygga dessa fel. (Syfte: Utvärdera risker och förbereda för lösningar.)
  3. Beskriv hur valet av material kan påverka det estetiska uttrycket hos ett färdigt slöjdföremål. (Syfte: Visa förståelse för sambandet mellan material och design.)
  4. Vad innebär det att arbeta på ett miljömedvetet sätt inom slöjd? (Syfte: Ge eleven möjlighet att diskutera och motivera hållbarhetsprinciper.)
  5. Hur går arbetsprocessen från idé till färdigt slöjdföremål? Beskriv stegen och reflektera över avståndet mellan idé och resultat. (Syfte: Utveckla elevens förmåga att reflektera över sin egen arbetsprocess.)
Bedömning

– Faktafrågor: Totalt 12 poäng (1 poäng per fråga)

– Resonerande frågor: Totalt 6 poäng (1,5 poäng per fråga)

Poäng för betyg:

– E: Minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor)

– C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)

– A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp
×