Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Trä och metallslöjd
Tema: Sammanfogningstekniker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll:
– “Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.”
– “Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.”
– “Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav är kopplade till följande:
– “Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker.”
– “Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.”
– “Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken typ av lim används vanligtvis för sammanfogning av trä?
- A) PVA-lim
- B) Superlim
- C) Epoxylim
- D) Snickerilim
- Vad är den vanligaste metoden för att sammanfoga metallkomponenter?
- A) Nitat
- B) Svetsa
- C) Limma
- D) Tvinna
- Vad kallas den del av träet som används för att skapa en starkare konstruktion?
- A) Harts
- B) Fibrer
- C) Kvistar
- D) Ådror
- Vilket verktyg används oftast för att skära i metall?
- A) Sax
- B) Metallborr
- C) Såg
- D) Kniv
- Vad är en viktig säkerhetsåtgärd när man arbetar med elverktyg?
- A) Arbeta snabbt
- B) Bära skyddsglasögon
- C) Använda skyddshandskar
- D) Lämna verktygen på golvet
- Vilken av följande sammanfogningstekniker används för att skapa en stabil fog mellan två trästycken?
- A) Spikning
- B) Skruvning
- C) Limning
- D) Tvingning
- Vad är syftet med att använda vinkeljärn i metallbearbetning?
- A) För att fästa trä
- B) För att förstärka och stabilisera konstruktionen
- C) För att dekorera
- D) För att skära material
- När är det bäst att använda träskruvar istället för spik?
- A) Vid ytliga fästen
- B) Vid skapande av starka och hållbara fogar
- C) Vid ställen som behöver justering
- D) Vid dekorativa fästen
- Vilken typ av metall används ofta för att skapa skruvar?
- A) Aluminium
- B) Stål
- C) Titan
- D) Koppar
- Kommer sammanfogningstekniken “dovetail joint” främst till användning med?
- A) Metall
- B) Plast
- C) Trä
- D) Textil
- Vilket av följande är en princip för hållbar utveckling inom slöjd?
- A) Använda nya material för varje projekt
- B) Återanvända och återvinna material
- C) Arbeta utan att tänka på miljöpåverkan
- D) Föredra billiga material
- Vilka av följande är tecken på ett bra utfört svetsarbete?
- A) Ruggig yta
- B) Jämn och slät fog
- C) Oregelbundna former
- D) Ingen färgskillnad
Resonerande frågor
- Diskutera hur olika sammanfogningstekniker påverkar hållbarheten hos ett slöjdföremål. (Syfte: Ge eleven möjlighet att analysera och dra slutsatser om materialen och teknikerna.)
- Reflektera över vad som kan gå fel under en sammanfogning och hur man kan förebygga dessa fel. (Syfte: Utvärdera risker och förbereda för lösningar.)
- Beskriv hur valet av material kan påverka det estetiska uttrycket hos ett färdigt slöjdföremål. (Syfte: Visa förståelse för sambandet mellan material och design.)
- Vad innebär det att arbeta på ett miljömedvetet sätt inom slöjd? (Syfte: Ge eleven möjlighet att diskutera och motivera hållbarhetsprinciper.)
- Hur går arbetsprocessen från idé till färdigt slöjdföremål? Beskriv stegen och reflektera över avståndet mellan idé och resultat. (Syfte: Utveckla elevens förmåga att reflektera över sin egen arbetsprocess.)
Bedömning
– Faktafrågor: Totalt 12 poäng (1 poäng per fråga)
– Resonerande frågor: Totalt 6 poäng (1,5 poäng per fråga)
Poäng för betyg:
– E: Minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor)
– C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)